Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap B, Vetenskaplig metodik och förbättringskunskap II, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Scientific Methodology and Knowledge of Improvement II, Intermediate Course, 7.5 Credits


Kurskod: OM1416 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2009-09-28 Senast ändrad: 2014-12-04
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- sammanfatta skillnader i forskningsprocessen i relation till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- redogöra för processen för evidensbaserad omvårdnad
- redogöra för processen samt olika modeller vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- jämföra metoder för insamling och analys av data i relation till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- tolka resultat av vanligt förekommande statistiska analyser
- beakta forskningsetiska principer vid vetenskapliga studier

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt urskilja och formulera en forskningsfråga inom huvudområdet och utifrån den planera en systematisk sökning av kunskap på vetenskaplig nivå
- granska forskningsprocessen i vetenskapliga studier vad gäller genomförande och vetenskaplig kvalitet


Kursens huvudsakliga innehåll

- processen för evidensbaserad omvårdnad
- granskning av vetenskaplig kvalitet i omvårdnadsforskning med stöd av granskningsmall
- systematiskt förbättringsarbete
- vanligt förekommande metoder vid kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- datainsamling och analys (intervjuteknik, enkätmetodik)
- statistiska analyser
- innehållsanlys
- forskningsetiska överväganden vid forskning
- systematisk litteratursökning


Studieformer

Arbetssättet är problemorienterat. Föreläsningar och arbete i grupp. Kursen innehåller obligatoriska seminarier och studieuppgifter, vilka skall ha genomförts med godkänt resultat före examinationen. Vid frånvaro lämnas skriftliga ersättningsuppgifter.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Vetenskaplig metod och förbättringskunskap, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig tentamen. Fullgjorda obligatoriska moment.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Vetenskaplig metod och förbättringskunskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


---

Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget G på individuell skriftlig tentamen samt fullgjorda obligatoriska moment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget VG på individuell skriftlig tentamen samt fullgjorda obligatoriska moment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap minst 30 högskolepoäng där Omvårdnadsvetenskap A, Vetenskaplig metodik och förbättringskunskap I, 7,5 högskolepoäng ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Varje ingående delområde i den skriftliga tentamen måste vara godkända för en godkänd examination. Ej godkända delområden omtenteras.

Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ejlertsson Göran (2012 / 2:a upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 303 sidor
Kristensson, Jimmie (2014)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik: för studenter inom hälso- och sjukvård
Stockholm: Natur och kultur, 191 sidor
Leksell Janeth, Lepp, Margret (red) (2013)
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Stockholm: Liber AB, ISBN/ISSN: 978-91-47-10568-7, 345 sidor, kap 12, 35 sidor
Nordström, Gun & Wilde-Larsson, Bodil (2012)
Kvalitetsarbete - för bättre och säkrare vård
Lund: Studentlitteratur AB, ISBN/ISSN: 978-91-44-06620-2, 281 sidor
Willman Ania, Stoltz Peter & Bathsevani Christel (2011)
Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Lund: Studentlitteratur, 186 sidor

Referenslitteratur
Dalen Monica (2008)
Intervju som metod
Malmö: Gleerups Utbildning, 144 sidor
Trost, Jan & Hultåker, Oscar (2012)
Enkätboken
Lund: Studentlitteratur, 178 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF