Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap C, Examensarbete, 15 högskolepoäng
Nursing Science, Degree Project, Advanced Course, 15 Credits


Kurskod: OM1701 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2006-11-01 Senast ändrad: 2014-09-23
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens


Kursens huvudsakliga innehåll

- introduktion till självständigt arbete
- informationshantering
- tillämpning av forskningsprocessen
- presentation och försvar av eget självständigt arbete
- opposition på annat självständigt arbete


Studieformer

Handledning vid genomförandet av arbetet ges endast före seminarietillfället, totalt 5 timmar/arbete. Obligatorisk närvaro vid kursintroduktion och två seminarier (presentation med försvar och opponentskap) samt närvaro vid minst ett annat seminarium under innevarande termin.

Vid frånvaro från introduktionsföreläsning erhålls en skriftlig ersättningsuppgift.

Vid frånvaro som författare vid slutseminarium - muntligt försvar av eget självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle.Vid frånvaro som opponent vid slutseminarium - muntlig/skriftlig opposition av självständigt arbete, vilket alternativ beslutas av examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Skriftligt självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0130)
Skriftligt självständigt arbete.
Respondentskap (Provkod: 0220)
Muntligt försvar/respondentskap av självständigt arbete.
Opponentskap (Provkod: 0320)
Kritisk granskning/opponentskap av annat självständigt arbete.
Seminarium (Provkod: 0400)
Deltagande vid ett seminarium som åhörare.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Skriftligt självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Respondentskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Opponentskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Seminarium
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


---

Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationer.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs väl godkänt på det självständiga arbetet samt godkänt på övriga examinationer.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap 60 högskolepoäng samt kurserna Omvårdnadsvetenskap C, Teori och vårdutveckling, 7,5 högskolepoäng och Omvårdnadsvetenskap C, Forskning och statistik 7,5 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Inom fyra veckor efter seminariet ska studenten skicka ett exemplar av arbetet, i pdf-format och elektroniskt, med kompletteringar alt. redaktionella ändringar till seminarieledaren för bedömning och examinators betygssättning.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning
Backman, Jarl 2008/2 uppl.
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur, 223 sidor
Björklund, Maria. & Paulsson, Ulf (2012)
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera
Lund: Studentlitteratur, 147 sidor
Ejlertsson Göran (2012)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 303 sidor
Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne (2013)
Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation
Stockholm: Natur och kultur, 219 sidor
Henricson Maria (red) (2012)
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur, 590 sidor
Kristensson, Jimmie (2014)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik: för studenter inom hälso- och sjukvård
Stockholm: Natur och kultur, 191 sidor
Nyberg, Rainer. & Tidström, Annika. (red.) 2012/2 uppl.
Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar
Lund: Studentlitteratur, 355 sidor
Rienecker, Lotte. & Stray Jørgensen, Peter 2014/uppl. 3
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber, 400 sidor
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 216 sidor
Vetenskapsrådet (senaste uppdatering)
Codex; regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, http://codex.vr.se
Wiklund Gustin Lena & Bergbom Ingegerd (red) (2012)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur AB, 502 sidor
Willman Ania, Bahtsevani Christel, Stoltz Peter (2011)
Evidensbaserad omvårdnad
Lund: Studentlitteratur, 192 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.


Se denna kursplan som PDF