Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap C, Hälsofrämjande arbete i ett omvårdnadsperspektiv, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Health Promotion from a Nursing Perspective, Advanced Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM1720 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2008-03-27 | Senast ändrad: | 2016-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och förklara den historiska utvecklingen för hälsofrämjande arbete
- redogöra för och förklara bakomliggande faktorer som kan leda till hälsa/ohälsa utifrån individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- problematisera hälsa/ohälsa utifrån faktorer som ålder, sociokulturella och ekonomiska skillnader, etnicitet, sexualitet och genus
- beskriva begrepp, teorier, strategier och metoder av betydelse för hälsofrämjande arbete
- redogöra för och förklara folkhälsovetenskapliga och grundläggande epidemiologiska begrepp
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- diskutera och problematisera hälsosamtalets betydelse vid livsstilsförändring
- skriftligt sammanställa och muntligt förmedla hälsofrämjande omvårdnadsåtgärder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- problematisera etiska problem vid hälsofrämjande arbete med fokus på människans rätt till respekt, integritet och autonomi
- problematisera hållbar utveckling i ett hälsofrämjande perspektiv på individ-, grupp- och samhällsnivå
- reflektera över ytterligare kunskapsbehov inom området
- grundläggande begrepp för hälsofrämjande arbete
- folkhälsopolitik nationellt och internationellt
- nationella mål för folkhälsoarbetet
- grundläggande begrepp inom epidemiologin
- hälsans bestämningsfaktorer
- livsstilsproblematik som ex; kost, motion, rökning, stress, alkohol och droger
- hälsovinster för den enskilde
- hälsoresurser samt egenvårdsförmåga i omvårdnadssituationer
- folksjukdomar, somatiska och psykiatriska, samt utsatthet/övergrepp i hela livscykeln
- komplementära metoder inom omvårdnad
- sjuksköterskans yrkesansvar och gällande författningar
Undervisningen är schemalagd samt baserad på egen inläsning med aktivt ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång.
Det problemorienterade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med; individuellt arbete, arbete i grupp, föreläsningar, seminarier, vetenskapliga artiklar samt informationshantering.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs G på samtliga examinationsuppgifter.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs G på redovisning och individuell reflektionsuppgift samt VG på hälsofrämjande arbete.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
90 högskolepoäng varav 52,5 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap där 22,5 högskolepoäng är på B-nivå, alternativt sjuksköterskeexamen där omvårdnadsvetenskap B om 22,5 högskolepoäng ingår.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- For some publications, extracts only will be used.
- Scientific articles and publications will be added.
- Always refer to the latest edition on the reding list.