Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap C, Klinisk omvårdnad VI: Yrkesroll och ledarskap, 15 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Clinical Nursing VI, Nursing professional, Advanced Course, 15 Credits |
Kurskod: | OM1721 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2010-09-06 | Senast ändrad: | 2012-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2012 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande utifrån komplexa omvårdnadssituationer kunna
- redogöra för och diskutera omvårdnad och profession utifrån olika teoretiska utgångspunkter och aktuell forskning
- redogöra för och diskutera sjuksköterskans arbetsledande funktion i relation till dagligt omvårdnadsarbete
- redogöra för och diskutera sjuksköterskans arbetsledande funktion i relation till att bedriva förbättringsarbete för att därmed främja hållbar utveckling
- redogöra för och diskutera olika faktorer som har inverkan på teamarbete
- redogöra för och diskutera olika modeller för handledning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att kunna
- bedöma och kritiskt granska patientens upplevda hälsoproblem
- identifiera omvårdnadsbehov samt initiera, genomföra och utvärdera genomförda omvårdnads- och hälsobefrämjande åtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd, multisjukdom eller funktionshinder med beaktande av kultur och genus
- utföra skriftlig och muntlig rapportering samt dokumentera patientomvårdnaden i enlighet med gällande lagstiftning
- föra olika professionella samtal med fokus på patients och närståendes perspektiv samt visa respekt för patientens självbestämmande, integritet, sociala och kulturella sammanhang
- informera och undervisa patienter och närstående samt beakta patientens förhållningssätt till hälsa, sjukdom samt kultur och genus
- visa på ansvarstagande vid genomförande av ordinationer samt vid medverkan i undersökningar och behandlingar utifrån sjuksköterskans kunskapsområde och yrkesansvar
- utföra läkemedelsberäkning samt administrera, observera, utvärdera, rapportera effekter och bieffekter av läkemedel samt dokumentera enligt gällande lagstiftning
- samverka med olika yrkesgrupper i teamet samt olika aktörer inom vård och omsorg
- samordna och leda omvårdnadsarbetet
- använda tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd i förhållande till yrkesrollen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att
- utifrån en helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- ha ett professionellt förhållningssätt och empatisk förmåga gentemot patienter och närstående
- kritiskt granska styrkor och begränsningar i egna yrkesutvecklingen mot professionen
- identifiera behov av kunskap i utvecklingen av den egna kompetensen
Delkurs 1
Ledarskap och vårdorganisation, 5 högskolepoäng
Nursing Leadership, 5 Credits
- Arbetsledning
- Arbetsrätt och arbetsmiljö
- Teamarbete
- Konflikthantering
- Förbättringsarbete
- Handledning och undervisning av studenter/personal
- Tillämpliga författningar: delegering
- Etiska dilemman i ledarskap
Delkurs 2
Klinisk omvårdnad: Specifik omvårdnad inriktning yrkesrollen, 10 högskolepoäng
Clinical Nursing: Nursinc Science and Nursing Professional, 10 Credits
- Hälsoproblem, omvårdnadsbehov samt hälsobefrämjande- och omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd, multisjukdom eller funktionshinder
- Personcentrerad vård och omvårdnadsdokumentation
- Bemötande av patienters och närståendes upplevelser av den aktuella situationen
- Information och undervisning; individuellt och grupp
- Metoder och tekniker i hälso- och sjukvård
- Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
- Yrkesrollen och professionen
- Etiska/existentiella frågeställningar och dilemman
- Genusspecifika och kulturella aspekter i omvårdnaden
- Tillämpliga lagar och författningar: Arbetsmiljölagen, Delegering, Arbetsrätt
Arbetssättet är problemorienterat och är baserat på studentens aktiva ansvartagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Det problemorienterade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med; individuellt arbete, föreläsningar, studieuppgifter, seminarier och verksamhetsförlagda studier.
Obligatoriska moment är medverkan i seminarier, studieuppgifter, verksamhetsförlagd utbildning. Kursen innefattar 4 veckor i vfu inom olika verksamhetsområden. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka.
Vid frånvaro i samband med seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Vid frånvaro i samband med vfu ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad III, Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 hp, Omvårdnadsvetenskap B, Vetenskaplig metodik och förbättringskunskap II, 7,5 hp samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning från Omvårdnadsvetenskap C, Klinisk omvårdnad IV: Specifik omvårdnad av patient med psykiatrisk sjukdom, 7,5 hp och Omvårdnadsvetenskap C, Klinisk omvårdnad V Specifik omvårdnad av patient med geriatrisk sjukdom och palliativt tillstånd, 7,5 hp.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 16 mars 2011 att på kursen Omvårdnadsvetenskap C, Klinisk omvårdnad VI, Yrkesroll och ledarskap inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr CF 59-102/2011). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer för stödåtgärder vid problem under vfu (Dnr HA 19-219/2008).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på individuell skriftig hemtentamen, verksamhetsförlagd utbildning, läkemedelsberäkning, yrkesrollen och arbetsledning.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på verksamhetsförlagd utbildning, läkemedelsberäkning, yrkesrollen samt väl godkänt på individuell skriftig hemtentamen i omvårdnadsvetenskap och arbetsledning.
Om hemtentamen inkommer efter utsatt tid beslutar examinator hur examinationen skall genomföras.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Referenslitteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Some of the books are not used in their entirety
- Articles, current scientific journals and other readings will be added