Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap C, Kulturell kompetens inom omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Cultural Competence in Nursing Science, Advanced Course, 7.5 Credits


Kurskod: OM1722 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2010-02-25 Senast ändrad: 2013-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- jämföra och förklara olika kulturella normer, värderingar och vanor som kan inverka på hälsa, sjukdom och sjukdomsbeteende med hänsyn taget till genusperspektiv

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- tillämpa ett kulturspecifikt etiskt förhållningssätt utifrån etiska principer som krävs för professionen
- självständigt reflektera över och bedöma kulturspecifika omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- reflektera över sjuksköterskans roll i annan kulturell kontext eller i mötet med annan kultur
- reflektera över känslan av kulturellt utanförskap i relation till känslan av tillhörighet
- visa förmåga till helhetssyn vid bedömning av omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder med beaktande av etiska principer


Kursens huvudsakliga innehåll

- begrepp och teorier tillämpliga inom kulturspecifik omvårdnad
- kulturspecifika normer, värderingar och vanor
- professionellt förhållningssätt, helhetssyn och etiska aspekter inom kulturspecifik omvårdnad
- kulturspecifika omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder, där även genusperspektivet bör beaktas
- sjuksköterskans roll i olika kulturella kontexter
- tillämpliga författningar HSL, förvaltningslagen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen
- fältstudier


Studieformer

Kursen omfattar litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, två veckors fältstudier, med dagboksanteckningar som underlag för reflektionsseminarium.

Möjlighet finns till två veckors fältstudier i annat europeiskt land. Dessa fältstudier sker inom ENM (European Nursing Module). Efter dessa fältstudier ges en muntlig presentation i annan kurs i sjuksköterskeprogrammet. Fältstudier i Sverige sker vid vårdcentral, Asylhälsan och Invandrarhälsan.

Individuellt skriftligt arbete där viss del redovisas och diskuteras vid seminarium

Obligatoriska moment innefattar individuellt skriftligt arbete, aktivt deltagande i seminarier, fältstudier, reflektionsseminarier och muntlig presentation efter fältstudier inom ENM.

Vid frånvaro i samband med seminarium eller reflektionsseminarier lämnas skriftlig ersättningsuppgift alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid.

Vid frånvaro i samband med fältstudier ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuellt skriftligt arbete och muntlig presentation av del II (hälsa/ohälsa) vid ett seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Medicin B, Klinisk medicin vid medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd III, 7,5 hp, Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad II, Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på svenska/engelska.
Kursen är valbar i Sjuksköterskeprogrammet.
För att få betyg måste alla obligatoriska moment vara fullgjorda.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Utrikespolitiska institutet
http:www.landguiden.se/Lander/Europa
Bennet Milton J. Becoming intercultural competent .In Wurzel J (ed) (2004)
Toward Multiculturalism: A reader in multicultural education
Newton MA: Intercultural Resource Corporation, Sid 62-77. Kopia tillhandahålles i kursen
Björngren Cuadra Carin (2010)
Omvårdnad i mångkulturella rum - frågor om kultur, etik och reflektion
Lund: Studentlitteratur, 389 sidor
Hjelm, Katarina (2010)
Uppfattningar om hälsa och sjukdom: Bemötande i vård och omsorg, transkulturellt perspektiv. (I) Handbok för hälso- sjukvård
Sveriges kommuner och landsting, 17 sidor, http://www.vardhandboken.se/Texter/Bemötande-i-vard-och-omsorg-transkulturellt-perspektiv
Jirwe Maria, Gerrish Kate & Emami Azita (2006)
The theoretical framework of cultural competence
The Journal of Multicultural Nursing & Health, 2006, 12(3), Sid 6-15
Leininger, Madeleine & McFarland, Marilyn R (2002)
Transcultural nursing: concepts, theories, research and practice
New York: McGraw-Hill, 621 sidor, Kap 1-3, 14, sid 3-98, 271-285
Maier-Lorentz Madeleine M (2008)
Transcultural Nursing: Its importance in nursing practice
Journal of Cultural Diversity, 2008,15(1), Sid 37-43
Socialstyrelsen (2005)
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Stockholm: Socialstyrelsen, 17 sidor, http://www.socialstyrelsen.se
Svensk Sjuksköterskeförening (2007)
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
www.swenurse.se/library/documents/ICNsetiskakod, 16 sidor
World Health Organization (WHO)
WHO/Europe Data and Publications
http://www.euro.who.int/en/home

Referenslitteratur
Ahmadi, Fereshteh (2008)
Kultur och hälsa
Lund: Studentlitteratur, 154 sidor
Falsafi Leila (2004)
På tal om mångfald
Stockholm: Natur och Kultur, 191 sidor
Helman Cecil G (2007)
Culture, Health and Illness
A Hooder Arnold Publication, 528 sidor
Herlitz Gillis & Roos Olle (senaste upplagan)
Kulturgrammatik : hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Uppsala: Uppsala Publ. House, 146 sidor
Hovde Boel (2006)
Older non-Nordic immigrants living in Sweden and receiving municipal care
Lund: Lunds universitet (avhandling), alt publicerade vetenskapliga studier av författaren
Magnusson Finnur (senaste upplagan)
Etniska relationer i vård och omsorg
Lund: Studentlitteratur, 205 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.

- For some publications, extracts only will be used.
- Scientific articles and publications will be added.
- Always refer to the latest edition of publications on the reading list.


Se denna kursplan som PDF