Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap C, Omvårdnad vid akuta sjukdomar och olycksfall, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Nursing in Acute Illness and Accidents, Advanced Course, 7.5 Credits


Kurskod: OM1732 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2013-11-28 Senast ändrad: 2015-03-24
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha
- kunskap om vårdbehov vid akut insjuknande, olycksfall eller akuta psykiska tillstånd
- kunskap omvårdnadsprocessen samt vårdkedjan inom akutsjukvårdens område
- förstå patientens individuella vårdbehov samt hur ålder, kön och etnicitet påverkar vårdbehovet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa förmåga att observera och identifiera akuta omvårdnadsbehov inom akutsjukvårdens område
- visa förmåga att vidta adekvata omvårdnadshandlingar vid livshotande tillstånd
- visa förmåga att reflektera och analysera hur mänskliga behov och individens livssituation kan påverkas vid olycksfall eller allvarliga sjukdomstillstånd

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kritiskt kunna granska och analysera omhändertagandet av svårt skadad eller sjuk patient och dess närstående så patientsäkerheten vidmakthålls


Kursens huvudsakliga innehåll

-omvårdnadsprocessen samt prioritering av omvårdnadshandlingar vid omhändertagande av akut sjuka eller skadade utifrån omgivande kontext (olycksplats, kommunalvård, öppenvård och slutenvård)
-identifiering av livshotande tecken hos barn, vuxna och äldre,
-omvårdnadhandlingar och medicinsk behandling av patienter i samband med akuta skador och sjukdomar
-människors reaktioner i kris och bemötande av dessa
-hjälpmedel vid akut omhändertagande, medicinteknisk utrustning och säkerhet samt lagar och författningar inom området


Studieformer

Studenten ska med stöd av litteratur, instuderingsuppgifter, informativt material och föreläsningar via studentplattform, Blackboard Learn självständigt arbeta för att nå lärandemålen. Arbetssättet är baserat på studentens aktiva ansvartagande för planering av innehåll och tidsåtgång.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Redovisning fallstudie, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Muntlig gruppuppgift vid seminarium. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.
Omvårdnad inom akutsjukvård, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuell skriftlig tentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Färdighet i akut omhändertagande, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell klinisk examination på Kliniskt träningscentrum i scenariosituationer. Vid underkännande eller frånvaro i samband med den kliniska examinationen ska studenten genomföra denna vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator. Omexamination sker enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Patientens perspektiv inom akutsjukvården, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Aktivt deltagande i diskussionsforum på Blackboard med ett minimum av ett deltagande inlägg per frågeställning i forum som berör patientens perspektiv. Vid underkännande lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i frågeställningarna i nämnda diskussionsforum.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Redovisning fallstudie
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Omvårdnad inom akutsjukvård
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Färdighet i akut omhändertagande
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Patientens perspektiv inom akutsjukvården
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kriterier för sammanvägningsbetyg:
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på redovisning av fallstudie, på deltagande på diskussionsforum och klinisk examination samt väl godkänt på skriftlig tentamen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Minst 90 högskolepoäng varav minst 52,5 högskolepoäng inom omvårdnadsvetenskap där minst 22,5 högskolepoäng är på B-nivå, alternativt sjuksköterskeexamen där omvårdnadsvetenskap B om minst 22,5 högskolepoäng ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Almerud Österberg, Sofia & Nordgren, Lena (2012)
Akut vård ur ett patientperspektiv
Lund: Studentlitteratur, 102 sidor
Wikström, Jonas (2012)
Akutsjukvård, omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada
Lund: Studentlitteratur, 278 sidor

Referenslitteratur
Arhammar, Jenny & Wagrell, Birgitta (2012)
På akuten
Stockholm: Liber, 302 sidor
Wood, Ian & Garner, Michelle (red) (2012)
Inledande omhändertagande av akut sjuka personer- en bok för sjuksköterskor
England: John Wiley & Sons Ltd, 417 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss obligatorisk litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF