Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Företagshälsovård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Occupational health service, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2012 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-03-23 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna redogöra för
- och analysera arbetslivsspecifik lagstiftning
- forskning och kvalitetsutveckling inom företagshälsovård nationellt samt internationellt
- hälsofrämjande arbetsplats
- hälsoekonomiska aspekter av betydelse för arbetsmiljön
- grunderna i Motiverande samtal

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- självständigt identifiera och bedöma arbetsmiljörelaterade hälsoproblem
- föreslå arbetsmiljöförbättrande åtgärder för kvinnor och män
- beskriva och analysera företagshälsovårdens arbetsuppgifter
- föreslå åtgärder för att förebygga problem och skador orsakade av arbete eller miljö för kvinnor och män
- utarbeta plan för medicinsk kontroll i arbetslivet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- kritiskt granska och reflektera över komplexa behov för människors hälsa i arbetslivet
- analysera och göra etiska bedömningar
- värdera behov av Motiverande samtal


Kursens huvudsakliga innehåll

- företagshälsovårdens utveckling
- yrkesetik för företagshälsovårdens personal
- arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter
- hälsoekonomi
- kommunikation, motiverande samtal
- arbetsrelaterad ohälsa och olycksfall


Studieformer

Föreläsningar, individuellt arbete, grupparbete, och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Vid frånvaro i samband med seminarium ska uppgiften i första hand genomföras vid ett nytt tillfälle under kursen och om detta inte är möjligt ska ersättningsuppgift göras som täcker innehållet.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Hälsoekonomi, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Seminarium
Analys av "Systematiskt arbetsmiljöarbete", 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Paruppgift, hemuppgift med seminarium
Motiverande samtal, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0211)
Individuell uppgift med seminarium
Plan för medicinsk kontroll i arbetslivet, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0330)
Individuell skriftlig hemuppgift

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Hälsoekonomi
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Analys av "Systematiskt arbetsmiljöarbete"
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Motiverande samtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Plan för medicinsk kontroll i arbetslivet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng med arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller sjukgymnastik som huvudområde, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationer samt väl godkänt på minst 5,5 högskolepoäng av examinationsmomenten.

Kursen är obligatorisk i Företagssköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Abrahamsson Kenneth & Prevent (2003)
Friskfaktorer i arbetslivet
Stockholm: Prevent, 284 sidor
Angelöw, Bosse (2010)
Framgångsrikt förändringsarbete. Om individ och organisation i förändring.
Stockholm: Natur & Kultur, 202 sidor
Arbetslivsinstitutet (1996)
Arbetslivsrapport 1996:1
Solna: Arbetslivsinstitutet, 20 sidor, tillhandahålls av Örebro Universitet
Arbetsmijöverket (2005)
Arbetsmiljölagen med kommentarer
Solna: Publikationsservice, 96 sidor
Arbetsmiljöverket (2003)
Systematiskt arbetsmiljöarbete, AFS 2003:4
Arbetsmiljöverket, Publikationsservice, Ändringsföreskrift
Arbetsmiljöverket (2001)
Systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1
30 sidor
Arbetsmiljöverket (2010)
Systematiskt arbetsmiljöarbete - en vägledning
Solna: Publikationsservice, 21 sidor
Barth Tom & Näsholm Christina (senaste upplagan)
Motiverande samtal- MI: att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Lund: Studentlitteratur, 177 sidor
Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (2009)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 488 sidor
Edling, Christer, Nordberg, Gunnar & Nordberg, Monica (2010)
Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö
Lund: Studentlitteratur, 392 sidor
Ferras-Nunes, José & Karlberg, Ingvar & Bergström, Gina (2007)
Hälsoekonomi - begrepp och tillämpningar
Lund: Studentlitteratur, 211 sidor
Hanson, Anders (2004)
Hälsopromotion i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 296 sidor
Johnsson Johnny, Lugn Anders, Rexed Birger & Arvidson Lasse (2003)
Långtidsfrisk: så skapas hälsa, effektivitet och lönsamhet
Stockholm: Ekerlid, 248 sidor
Oakley, Katie (2008)
Occupational health nursing
London: Whurr Publishers, 3rd edition, 307 sidor
Riksföreningen för företagssköterskor och Svensk sjuksköterskeförening (2010)
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska med specialisering inom företagshälsovård
www.swenurse.se.
Statens Offentliga Utredningar SOU 2011:63 (2011)
Framgångsrik företagshälsovård möjligheter och metoder
Tangen, Henrik & Conrad, Charlotte (2009)
Skapa och bygga hälsa på arbetsplatsen
Lund: Studentlitteratur, 189 sidor
Westerholm Peter, Nilstun Tore & Øvretveit John (2005)
Praktisk etik i arbetsmedicin
Lund: Studentlitteratur, 357 sidor
WHO European Centre for Environment and Health (senaste upplagan)
The Role of the Occupational Health Nurse in Workplace Health Management
http://www.fohneu.org, 66 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF