Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Företagshälsovård, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Occupational health service, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2012 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-03-23 | Senast ändrad: | 2015-03-24 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och analysera arbetslivsspecifik lagstiftning
- beskriva forskning och utvecklingsarbete inom arbets- och miljömedicin/företagshälsovård
- identifiera hälsoekonomiska aspekter inom företagshälsovården
- beskriva och förklara begreppet hälsofrämjande arbetsplats
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- självständigt identifiera och analysera förebyggande av folkhälsoproblem, arbetsrelaterad ohälsa och skador hos enskilda och grupper i arbetslivet
- visa vårdpedagogisk förmåga
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- kritiskt reflektera och diskutera hälsofrämjande åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- reflektera över företagshälsovårdens möjligheter att främja hälsa och förbygga skador
- reflektera över eget förhållningssätt vid vårdpedagogiska samtal
- arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter
- företagshälsovårdens utveckling
- företagshälsovårdens arbetsuppgifter
- arbetsrelaterad ohälsa och olycksfall
- arbetsmiljöförbättrande åtgärder
- kvalitetsarbete i företagshälsovård
- yrkesetik för företagshälsovårdens personal
- hälsoekonomi
- kommunikation, motiverande samtal
Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer.
Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, seminarium, arbete i par och individuellt arbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationer samt väl godkänt på minst 5,5 högskolepoäng av examinationsmomenten.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller sjukgymnastik, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet och Företagssköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Referenslitteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.