Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Företagshälsovård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Occupational health service, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2012 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-03-23 Senast ändrad: 2015-03-24
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och analysera arbetslivsspecifik lagstiftning
- beskriva forskning och utvecklingsarbete inom arbets- och miljömedicin/företagshälsovård
- identifiera hälsoekonomiska aspekter inom företagshälsovården
- beskriva och förklara begreppet hälsofrämjande arbetsplats

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- självständigt identifiera och analysera förebyggande av folkhälsoproblem, arbetsrelaterad ohälsa och skador hos enskilda och grupper i arbetslivet
- visa vårdpedagogisk förmåga
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- kritiskt reflektera och diskutera hälsofrämjande åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- reflektera över företagshälsovårdens möjligheter att främja hälsa och förbygga skador
- reflektera över eget förhållningssätt vid vårdpedagogiska samtal


Kursens huvudsakliga innehåll

- arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter
- företagshälsovårdens utveckling
- företagshälsovårdens arbetsuppgifter
- arbetsrelaterad ohälsa och olycksfall
- arbetsmiljöförbättrande åtgärder
- kvalitetsarbete i företagshälsovård
- yrkesetik för företagshälsovårdens personal
- hälsoekonomi
- kommunikation, motiverande samtal


Studieformer

Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer.
Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, seminarium, arbete i par och individuellt arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Hälsoekonomi, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Skriftlig uppgift i par som lämnas in. Uppgiften redovisas muntligt vid ett seminarium, se obligatoriska moment, nedan. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga hälsoekonomiska uppgiften. Studenten skall lämna in den reviderade uppgiften inom 2 veckor till seminarieledaren, vilken sedan är underlag för betygsättning.
Vårdpedagogiska samtal, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Vårdpedagogiska samtal i grupp, motiverande samtal. Efter att gruppen genomfört samtalet skriver deltagarna en skriftlig reflektion som lämnas till kursansvarig inom en vecka.
Vid frånvaro i samband med det motiverande samtalet ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet för redovisningen. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Skriftlig uppgift i par som lämnas in. Uppgiften redovisas även muntligt vid ett seminarium, se Arbetsmiljöarbete, nedan. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten. Studenten skall lämna in den reviderade uppgiften inom 2 veckor till seminarieledaren, vilken sedan är underlag för betygsättning.
Arbetsmiljöarbete, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Muntlig redovisning av rapporten Systematiskt arbetsmiljöarbete vid ett seminarium.
Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten i första hand vid ett nytt redovisningstillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet för redovisningen. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.
Kvalitetsarbete, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Individuell skriftlig uppgift.
Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 2 veckor efter att beslutet tillkännagivits studenten (Information om regler för examination inom utbildning på grund och avancerd nivå, Dnr ORU 1.2.1-5005/2013). Den kompletterande uppgiften är i sedan underlag för betygsättning.
Hälsoekonomi i praktiken (Provkod: 0900)
Muntlig redovisning av en hälsoekonomisk beräkning vid ett seminarium.
Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten i första hand vid ett nytt seminarium. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet för redovisningen. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Hälsoekonomi
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Vårdpedagogiska samtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Arbetsmiljöarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kvalitetsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Hälsoekonomi i praktiken
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationer samt väl godkänt på minst 5,5 högskolepoäng av examinationsmomenten.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller sjukgymnastik, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet och Företagssköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Abrahamsson Kenneth & Prevent (2003)
Friskfaktorer i arbetslivet
Stockholm: Prevent, 284 sidor
Angelöw, Bosse (2010)
Framgångsrikt förändringsarbete. Om individ och organisation i förändring.
Stockholm: Natur & Kultur, 202 sidor
Arbetslivsinstitutet (1996)
Arbetslivsrapport 1996:1
Solna: Arbetslivsinstitutet, 20 sidor, tillhandahålls av Örebro Universitet
Arbetsmijöverket (2005)
Arbetsmiljölagen med kommentarer
Solna: Publikationsservice, 96 sidor
Arbetsmiljöverket (2003)
Systematiskt arbetsmiljöarbete, AFS 2003:4
Arbetsmiljöverket, Publikationsservice, Ändringsföreskrift
Arbetsmiljöverket (2001)
Systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1
30 sidor
Arbetsmiljöverket (2010)
Systematiskt arbetsmiljöarbete - en vägledning
Solna: Publikationsservice, 21 sidor
Barth Tom & Näsholm Christina (senaste upplagan)
Motiverande samtal- MI: att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Lund: Studentlitteratur, 177 sidor
Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (2009)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 488 sidor
Edling, Christer, Nordberg, Gunnar & Nordberg, Monica (2010)
Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö
Lund: Studentlitteratur, 392 sidor
Ferras-Nunes, José & Karlberg, Ingvar & Bergström, Gina (2007)
Hälsoekonomi - begrepp och tillämpningar
Lund: Studentlitteratur, 211 sidor
Hanson, Anders (2004)
Hälsopromotion i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 296 sidor
Loodin, Henrik & Nordgren, Lars senaste upplagan
Health Management. Att leda hälsoverksamheter med service i fokus
Stockholm : Sanoma Utbildning
Oakley, Katie (2008)
Occupational health nursing
London: Whurr Publishers, 3rd edition, 307 sidor
Riksföreningen för företagssköterskor och Svensk sjuksköterskeförening (2010)
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska med specialisering inom företagshälsovård
www.swenurse.se.
Statens Offentliga Utredningar SOU 2011:63 (2011)
Framgångsrik företagshälsovård möjligheter och metoder
Tangen, Henrik & Conrad, Charlotte (2009)
Skapa och bygga hälsa på arbetsplatsen
Lund: Studentlitteratur, 189 sidor
Westerholm Peter, Nilstun Tore & Øvretveit John (2005)
Praktisk etik i arbetsmedicin
Lund: Studentlitteratur, 357 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF