Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Arbetspsykologi, organisation och folkhälsa, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Psychology, Organization and Public Health at Working Places, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2013 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-24 Senast ändrad: 2018-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- analysera och sammanställa aktuell forskning inom företagshälsovård
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbete
- beskriva och förklara livsstilsfaktorer som påverkar hälsa och ohälsa
- beskriva organisationsmodeller, ledarskap och arbetspsykologi
- beskriva och förklara folkhälsovetenskapliga begrepp med inriktning på arbetsmiljö
- beskriva arbetsrelaterad psykisk ohälsa
- visa kunskap om våld i nära relationer

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förbyggande arbete inkluderande aspekter av folkhälsans bestämningsfaktorer
- visa förmåga att arbeta med prevention som syftar till att påverka livsstilsfaktorer avseende arbetstagarens förhållningssätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- identifiera och reflektera över arbets- och förhållningssätt som leder till en hållbar utveckling avseende arbetsmiljö, ekonomisk och miljömässig medvetenhet
- reflektera över eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens


Kursens huvudsakliga innehåll

- arbetsorganisation och ledarskap
- arbetspsykologi
- arbetsmotiverande faktorer
- arbetsplatsanalys
- arbetsrelaterad psykisk ohälsa
- kommunikationsteorier
- förändringsarbete
- framtidens arbetsliv
- folkhälsovetenskapliga begrepp
- folkhälsa i arbetslivet
- folkhälsans bestämningsfaktorer, t.ex. kön, etnicitet, funktionsnedsättning (ojämlikhet i hälsa)
- frisk-, risk- och skyddsfaktorer i miljö och arbetsmiljö
- livsstilsproblematik som ohälsosamma matvanor, alkohol, tobak och fysisk inaktivitet


Studieformer

Arbetssättet är studentecentrerat och inkluderar student aktiva arbetsformer. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, seminarium, arbete i par och individuellt arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Arbetspsykologi, organisation och ledarskap, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Skriftlig individuell rapport. Rapporten lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten. Den reviderade rapporten skall lämnas till seminarieledaren inom två veckor efter seminarietillfället, vilken sedan är underlag för betygsättning. Rapport som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten vid seminarium vid annat tillfälle.
Analys av arbetsmiljöforskning, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0900)
Individuell skriftlig uppgift. Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 2 veckor efter att beslutet tillkännagivits studenten (Information om regler för examination inom utbildning på grund och avancerd nivå, Dnr ORU 1.2.1-5005/2013) Den kompletterande uppgiften är sedan underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.
Livsstil och hälsa, 2 högskolepoäng. (Provkod: 1000)
Skriftlig uppgift i par som lämnas in före seminariet. Uppgiften redovisas även muntligt vid ett seminarium. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga uppgiften. Studenten skall lämna in den reviderade uppgiften inom 2 veckor till seminarieledaren, vilken sedan är underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten vid seminarium vid annat tillfälle.
Organisation och teamarbete (Provkod: 1001)
Seminarium. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i grupparbete baserat på föreläsning om organisation och teamarbete, samt efterföljande seminarium. Vid frånvaro i samband med seminariet deltar studenten vid seminarium vid ett annat tillfälle under terminen.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Arbetspsykologi, organisation och ledarskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Analys av arbetsmiljöforskning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Livsstil och hälsa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Organisation och teamarbete
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


- - -
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs godkända examinationer samt väl godkänt på examinationsmomentet Arbetspsykologi, organisation och ledarskap.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller sjukgymnastik, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet Företagssjuksköterska

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

AFS 2015:4
Organisatorisk och social arbetsmiljö
http://www.av.se
Allvin, Mikael (senaste upplagan)
Gränslöst arbete: Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
Malmö: Liber
Arnetz, Bengt & Ekman, Rolf (senaste upplagan)
Stress - Gen Individ Samhälle
Stockholm: Liber
Aronsson, Gunnar; Hellgren, Johnny; Isaksson, Kerstin; Johansson, Gunn; Sverke, Magnus & Torbiörn, Ingemar (senaste upplagan)
Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel
Stockholm: Natur & Kultur
Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (senaste upplagan)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur
Bohgard, Mats m.fl. (senaste upplagan)
Arbete och teknik på människans villkor
Stockholm: Prevent
Danermark, Berth & Larsson Tholén, Susanna (senaste upplagan)
Arbetsliv för alla. Funktionsnedsättning och arbete
Malmö: Gleerups
Ewles, Linda & Simnet, Ina (Senaste upplagan)
Hälsoarbete
Lund: Studentlitteratur
Företagshälsans riktlinjegrupp (2015)
Riktlinjer för hälsoundersökningar via arbetsplatsen, En sammanställning från Företagshälsans riktlinjegrupp 3/2015
Enheten for interventions- och implementeringsforskning, Institutet for miljömedicin (IMM), Karolinska Institutet, https://ki.se/sites/default/files/riktlinjer_halsoundersokningar_utg_1.pdf
Göransson, Mona & Magnusson Åsa (senaste upplagan)
Kvinnor och alkohol - Diagnos, riskbruk och beroende
Stockholm: Liber
Holm Ivarsson, Barbro (senaste upplagan)
Sjukdomsförebyggande metoder. Samtal om levnadsvanor i vården.
Stockholm: Natur och Kultur
Iseskog, Tommy (Senaste upplagan)
Psykosocial arbetsmiljö, från en rättslig utgångspunkt
IK Förlag
Jensen I. och Företagshälsans riktlinjegrupp (2015)
Riktlinjer för psykisk ohälsa på arbetsplatsen. En sammanställning från Företagshälsans riktlinjegrupp 2/2015
Enheten for interventions- och implementeringsforskning, Institutet for miljömedicin (IMM), Karolinska Institutet, https://ki.se/sites/default/files/riktlinjer_psykisk_ohalsa_utg_1_1_0.pdf
Larsson, Gerry (senaste upplagan)
Ledarskap under stress
Stockholm: Liber
Orth-Gomér, Kristina & Perski, Alexander (senaste upplagan)
Preventiv medicin - teori och praktik
Lund: Studentlitteratur
Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (senaste upplagan)
Grundläggande folkhälsovetenskap
Stockholm: Liber
Sandmark, Helene (red.) ( senaste upplagan)
Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur
Socialstyrelsen (2011)
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011
http://www.socialstyrelsen.se
Statens offentliga utredningar (2009)
God arbetsmiljö - en framgångsfaktor?
78 sidor, http://www.regeringen.se, SOU:2009:47
Statens offentliga utredningar (2009)
Inkluderande arbetsliv
159 sidor, http://www.regeringen.se, SOU2009:93
Svensk sjuksköterskeförening (2008)
Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete
http://www.swenurse.se
Theorell, Töres (senaste upplagan)
Psykosocial miljö och stress
Lund: Studentlitteratur
Woods, Stephen A. & West, Michael, A. (senaste upplagan)
The psychology of work and organizations
Cengage Learning EMEA
Währborg Peter (senaste upplagan)
Stress och den nya ohälsan
Stockholm: Natur och kultur, 449 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
- Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
- http://www.regeringen.se
- http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
- http://www.av


Se denna kursplan som PDF