Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Arbetspsykologi, organisation och folkhälsa, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Psychology, Organization and Public Health at Working Places, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2013 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-24 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna redogöra för
- och analysera förekomst av ohälsa av psykologiska och organisatoriska brister med avseende även på folkhälsans bestämningsfaktorer, t.ex. kön, etnicitet, funktionshinder
- och problematisera kring riskbruk och missbruk
- folkhälsovetenskapliga begrepp med inriktning på arbetsmiljö

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- analysera folkhälsopolitik och folkhälsans målområden med avseende på arbetslivet
- reflektera över och föreslå främjande, förebyggande och förbättrande åtgärder i arbetsmiljön

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- självständigt identifiera och värdera arbetsmotiverande faktorer
- värdera folkhälsopolitik och folkhälsans målområden med avseende på arbetslivet


Kursens huvudsakliga innehåll

- arbetspsykologi
- arbetsorganisation
- stress och psykologiska reaktioner
- kommunikationsteorier
- förändringsarbete
- arbetspsykologi
- arbetsorganisation
- stress och psykologiska reaktioner
- förändringsarbete
- framtidens arbetsliv
- folkhälsa i arbetslivet ur ålders-, köns-, klass-, kultur, etniskt och funktionshinders perspektiv
- empowerment
- frisk-, risk- och skyddsfaktorer i miljö och arbetsmiljö
- missbruk och riskbruk


Studieformer

Föreläsningar, individuellt arbete, grupparbete och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Vid frånvaro i samband med seminarium ska uppgiften i första hand genomföras vid ett nytt tillfälle under kursen och om detta inte är möjligt ska ersättningsuppgift göras som täcker innehållet.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Arbetspsykologi och organisation på ett företag, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Individuell skriftlig hemuppgift med seminarium.
Analys av folkhälsovetenskaplig forskning, inr. arbetsmiljö, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0410)
Analys av folkhälsopolitik, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Paruppgift, seminarium
Företagshälsovårdens arbete med beroendeproblematik, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Paruppgift, seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Arbetspsykologi och organisation på ett företag
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Analys av folkhälsovetenskaplig forskning, inr. arbetsmiljö
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Analys av folkhälsopolitik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Företagshälsovårdens arbete med beroendeproblematik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng med arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller sjukgymnastik som huvudområde, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationer samt väl godkänt på minst 3,5 hp av examinationsmomenten.

Kursen är obligatorisk i Företagssköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Arbete och teknik på människans villkor
Stockholm: Prevent, (2008), 734 sidor, kap. 2
Abrahamsson Kenneth & Prevent (2003)
Friskfaktorer i arbetslivet
Stockholm: Prevent, 284 sidor
Allvin, Mikael (2006)
Gränslöst arbete: Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
Malmö: Liber, 192 sidor
Angelöw, Bosse (2010)
Framgångsrikt förändringsarbete. Om individ och organisation i förändring.
Stockholm: Natur & Kultur, 202 sidor
Antonovsky Aron (2005)
Hälsans mysterium
Stockholm: Natur och Kultur, 231 sidor
Aronsson, Gunnar; Hellgren, Johnny; Isaksson, Kerstin; Johansson, Gunn; Sverke, Magnus & Torbiörn, Ingemar (2012)
Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel
Stockholm: Natur & Kultur, 463 sidor
Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (2009)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 475 sidor
Hanson Anders (2004)
Hälsopromotion i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 296 sidor
Johnsson Johnny, Lugn Anders, Rexed Birger & Arvidson Lasse (2003)
Långtidsfrisk: så skapas hälsa, effektivitet och lönsamhet
Stockholm: Ekerlid, 248 sidor
Menckel Eva & Österblom Lars (2000)
Hälsofrämjande processer på arbetsplatsen
Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 147 sidor
Orth-Gomér, Kristina & Perski, Alexander (2008)
Preventiv medicin - teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 327 sidor
Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (2012)
Grundläggande folkhälsovetenskap.
Stockholm: Liber, 264 sidor
Sandmark, Helene (red.) (2011)
Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 255 sidor
Statens offentliga utredningar (2009)
God arbetsmiljö - en framgångsfaktor?
78 sidor, http://www.regeringen.se, SOU:2009:47
Statens offentliga utredningar (2009)
Inkluderande arbetsliv
159 sidor, http://www.regeringen.se, SOU2009:93
Woods, Stephen A. & West, Michael, A. (2010)
The psychology of work and organizations
Cengage Learning EMEA, 598 sidor
Währborg Peter (senaste upplagan)
Stress och den nya ohälsan
Stockholm: Natur och kultur, 449 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Användbara webplatser:
www.av.se
www.prevent.se
www.arbetsmiloupplysningen.se
www.fhi.se

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.

- Some of the literature is partly read.
- Scientific articles will be added.


Se denna kursplan som PDF