Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Onkologisk omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Oncological Nursing, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2015 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-04 Senast ändrad: 2015-09-22
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om det onkologiska områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings/utvecklingsarbete

Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa fördjupad förmåga att integrera kunskap och självständigt analysera samt göra bedömningar vid komplexa sjukdomstillstånd inom onkologisk vård med beaktande av kultur och genus
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med andra

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att kritiskt värdera komplexa omvårdnadssituationer ur ett helhetsperspektiv med beaktande av forskningsresultat inom onkologisk vård
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

Cancerprevention
Omvårdnad vid olika besvär hos patienten orsakad av tumörsjukdom, och/eller behandlingsrelaterade sidoeffekter
Cytostatikahantering och dess risker
Komplementära metoder inom området


Studieformer

I kursen ingår campusförlagd utbildning 4 gånger 1-2 dagar per tillfälle.
Arbetssättet är problemorienterat och är baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Det problemorienterade arbetssättet stimuleras genomgående och varieras med egna studier och arbete i grupp och föreläsningar. Studieuppgifter och seminarier utgör obligatoriska moment.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Fältstudie (Provkod: 0101)
Skriftlig individuell uppgift samt deltagande i seminarium. Uppgiften lämnas in före seminariet.
Vid frånvara i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som ska tillämpas.
Komplementära metoder (Provkod: 0102)
Skriftlig individuell uppgift samt deltagande i seminarium. Uppgiften lämnas in före seminariet.
Vid frånvara i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som ska tillämpas.
Rapport, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Skriftlig individuell rapport samt deltagande i seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet.
Seminarium, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Muntlig redovisning i samband med seminarium. Vid frånvara i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som ska tillämpas.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Fältstudie
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Komplementära metoder
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Rapport
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs G på samtliga examinationsuppgifter.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs G på Seminarium samt VG på skriftligt Rapport.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen / generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet arbetsterapi, medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arbetarskyddsstyrelsen (2005)
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om cytostatika. AFS 2005:05
http://www.av.se/dokument/afs/afs2005_05.pdf
Arbetsmiljöverket (2009)
Cytostatika och andra läkemedel med bestående toxisk effekt AFS 2009:6
Arbetsmiljöverkets författninssamling, http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2005_05.aspx
Kearney, Nora & Richardson, Alison (red) (2006)
Nursing patients with cancer : principles and practice
Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone, 861 sidor
Reitan Anne Marie & Schølberg Tore K (2003)
Onkologisk omvårdnad: patient, problem, åtgärd
Stockholm: Liber, 496 sidor

Referenslitteratur
Carlson, Pia & Falkenberg, Torkel (2007)
Integrativ vård med konventionella, alternativa och komplementära metoder
Stockholm : Gothia, 206 sidor
Degerfält, Jan; Moegelin, Ing-Marie & Sharp, Lena (2008)
Strålbehandling
Lund: Studentlitteratur, 276 sidor
Hassan Moustapha (2003)
Cytostatika
Stockholm: Liber, 320 sidor
Hellbom, Maria & Thomé, Bibbi (red.) (2013)
Rehabilitering vid cancersjukdom
Stockholm : Natur & Kultur, 255 sidor
Hellbom Maria & Thomé Bibbi (red.) (2011)
Perspektiv på onkologisk vård
Lund: Studentlitteratur, 237 sidor
Ringborg Ulrik, Dalianis Tina & Henriksson Roger (red.) (2008)
Onkologi
Stockholm: Liber, 656 sidor
Socialstyrelsen (2009)
En nationell cancerstrategi för framtiden. SOU 2009:11
Stockholm: Fritze, 310 sidor
Socialstyrelsen (2013)
Nationella riktlinjer för bröst-, prostata-tjocktarms- och ändtarmscancervård. Stöd för styrning och ledning. Preliminär version.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18997/2013-2-29.pdf
Strang Peter (2012)
Cancerrelaterad smärta: onkologiska och palliativa aspekter
Lund: Studentlittertur, 395 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Avhandlingar och vetenskapliga artiklar tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF