Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Palliativ vård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Palliative Care, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2028 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-03 Senast ändrad: 2013-09-23
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerade ska efter avslutad kurs
- visa kunskap om det palliativa vårdområdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings/utvecklingsarbete
- visa fördjupade kunskaper om vård i livets slutskede utifrån den sjukes och närståendes situation

Färdighet och förmåga
Den studerade ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att integrera kunskap i hanterandet av komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom palliativ vård
- visa förmåga att muntligt kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerade ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att kritiskt värdera komplexa omvårdnadssituationer inom palliativ vård med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt vårdfilosofi
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

Palliativ vård i ett tidigt respektive sent skede
Patientens och närståendes behov av stöd, självbestämmande och delaktighet
Döendets komplexitet, existentiella aspekter
Förlust, värdighet, integritet, tillit, hopp, meningsfullhet, sorg
Omvårdnadsmodell 6 S:n


Studieformer

Föreläsningar, seminarier och individuellt skriftligt arbete som redovisas och diskuteras vid seminarium. Arbetssättet baseras på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång inom kursens ramar.

Obligatoriska moment är medverkan i seminarier samt studieuppgifter.
Vid frånvaro i samband med seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift alternativt deltagande vid annat tillfäller under terminstid.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Rapport, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0220)
Individuell skriftlig rapport
Muntlig redovisning, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Seminarium
Analys, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell analys skönlitterär text

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Rapport
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Muntlig redovisning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Analys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen / generell examen om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet arbetsterapi, medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Individuell skriftlig rapport/analys som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms underkänd

Komplettering av skriftlig rapport/analys ska lämnas till läraren inom 2 veckor efter att betyget Underkänd har delgivits den studerande

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på den muntliga redovisningen, samt väl godkänt på rapport och analys av skönlitterär text


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andershed, Birgitta, Ternested, Britt-Marie & Håkansson Cecilia (red) (2013)
Palliativ vård, Begrepp & perspektiv i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 506 sidor
Andershed Birgitta (2006)
The relatives in the end of life care - part 1. Systematic review of the literature 1999 Feb. 2004
Journal of Clinical Nursing, 15:1158-1169
Socialstyrelsen (2012)
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård - vägledning, nationella riktlinjer och indikatorer, Preliminär version
Stockholm: Socialstyrelsen, 79 sidor
Sveriges kommuner och landsting (2012)
Nationellt vårdprogram för palliativ vård 2012-2014
http://www.skl.se
Ternestedt, Britt-Marie, Österlind, Jane, Henoch, Ingela & Andershed, Birgitta (2012)
De 6 S:n: En modell för personcentrerad palliativ vård
Lund: Studentlitteratur, 204 sidor
Öhlén J, Andershed B, Berg C, Frid I, Palm C-A, Ternestedt B-M, Segesten K (2007)
Relatives in end of life care part 2. Enabling safety through aphorisms
Journal of Clinical Nursing, 16:382-390, 8 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Avhandlingar och artiklar kommer att tillkomma.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF