Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Palliativ vård, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Palliative Care, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2028 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-09-03 | Senast ändrad: | 2013-09-23 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerade ska efter avslutad kurs
- visa kunskap om det palliativa vårdområdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings/utvecklingsarbete
- visa fördjupade kunskaper om vård i livets slutskede utifrån den sjukes och närståendes situation
Färdighet och förmåga
Den studerade ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att integrera kunskap i hanterandet av komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom palliativ vård
- visa förmåga att muntligt kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerade ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att kritiskt värdera komplexa omvårdnadssituationer inom palliativ vård med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt vårdfilosofi
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Palliativ vård i ett tidigt respektive sent skede
Patientens och närståendes behov av stöd, självbestämmande och delaktighet
Döendets komplexitet, existentiella aspekter
Förlust, värdighet, integritet, tillit, hopp, meningsfullhet, sorg
Omvårdnadsmodell 6 S:n
Föreläsningar, seminarier och individuellt skriftligt arbete som redovisas och diskuteras vid seminarium. Arbetssättet baseras på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång inom kursens ramar.
Obligatoriska moment är medverkan i seminarier samt studieuppgifter.
Vid frånvaro i samband med seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift alternativt deltagande vid annat tillfäller under terminstid.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen / generell examen om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet arbetsterapi, medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Individuell skriftlig rapport/analys som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms underkänd
Komplettering av skriftlig rapport/analys ska lämnas till läraren inom 2 veckor efter att betyget Underkänd har delgivits den studerande
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på den muntliga redovisningen, samt väl godkänt på rapport och analys av skönlitterär text
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Avhandlingar och artiklar kommer att tillkomma.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.