Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2014 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Barns och ungdomars hälsa och ohälsa med inriktning mot skolhälsovård, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Health and Illness of Children and Adolescents Including School Health Care, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2029 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2009-09-01 | Senast ändrad: | 2012-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2012 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- kunna redogöra för normal utveckling av barn och ungdomar inom skolhälsovårdens område
- kunna visa på förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera åtgärder som behövs för att främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan och förebygga uppkomst av sjukdom
- kunna redogöra för medicinska och omvårdnadsmässiga ställningstaganden vid vaccinationer inom skolhälsovård
- kunna redogöra för, och applicera, relevant forskning och lagstiftning, förordningar, föreskrifter och riktlinjer på situationer inom skolhälsovårdens område
- ha kunskap om och kunna argumentera för tillämpning av FN's konvention om barnets rättigheter inom skolhälsovårdsområdet
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- självständigt kunna bedöma, planera och genomföra hälsofrämjande och preventivt arbete inom skolhälsovården
- självständigt, under handledning, kunna utföra hälsoundersökningar av barn och/eller ungdomar inom skolhälsovård
- ha förmåga att medverka i hälsopedagogiskt arbete såsom skolhälsovård / elevhälsa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt såstom självkännedom och empatisk förmågea gentemot barn och ungdomar ohc deras vårdnadshavare
- visa förmåga att identifiera sitt behov av kunskap inom skolhälsovård
- visa förmåga att tillämpa ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt utifrån samhälliga och etiska perspektiv
- barns och ungdomars normala utveckling
- inom skolhälsovårdens område vanligt förekommande ohälsotillstånd hos barn och ungdomar och omvårdnad vid dessa
- modeller och metoder för hälsofrämjande och preventivt arbete
- vaccinationer
- barns och ungdomars rättigheter
- bemötande av barn och ungdomar
- barn och ungdomar som far illa
- tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och riktlinjer inom skolhälsovårdens område
- verksamhetsförlagd utbildning inom skolhälsovård 4 veckor
Studieformerna har sin grund i studentaktivt lärande.
I utbildningen ingår litteraturstudier, verksamhetsförlagda studier, föreläsningar och seminarier i såväl teoretisk som verksamhetsförlagd utbildning. Dessutom förekommer muntliga och skriftliga presentationer. Utbildningen består i vissa delar av nätbaserad undervisning och en nätbaserad kursplattform används för information och kommunikation.
Närvaron vid seminarium är obligatorisk och vid frånvaro skall en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Verksamhetsförlagd utbildning omfattar 40 timmar per vecka med obligatorisk närvaro minst 30 timmar per vecka.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vetenskapsteori och forskningsmetodik 7,5 högskolepoäng, Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Barns hälsa och ohälsa med inriktning mot barnhälsovård 7,5 högskolepoäng och Medicin, avancerad nivå, Sjukdomstillstånd, farmakologi och funktionshinder 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (vfu) med Örebro läns landsting och länets kommuner. Vfu förläggs i huvudsak till Örebro län men kan förläggas i ett annat län under förutsättning att kvalitetskraven kan tillgodoses. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt väl godkänt på samtliga examinationsmoment.
Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet - hälso- och sjukvård för barn och ungdom
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Viss utvald litteratur tillhandahålls, eller nås via internetanvisning.