Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Telefonrådgivning, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Telephone Advice Nursing, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2034 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-18 Senast ändrad: 2018-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och förklara kommunikationsteorier, dokumentation och gällande lagstiftning inom
området
- redogöra för och analysera samtalsprocessens olika delar och identifiera problemområden inom
telefonrådgivning
- redogöra för och problematisera vikten av en god arbetsmiljö vid telefonrådgivning
- relatera till och kritiskt granska den forskning som finns inom området

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- självständigt kunna göra bedömningar och vidta åtgärder utifrån patientens individuella
vårdbehov oavsett ålder, genus och mångfald
- självständigt kunna bedöma och hantera komplexa telefonrådgivningssituationer så att
patientsäkerheten vidmakthålls och konfliktsituationer undviks

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- reflektera och kritiskt granska arbets- och förhållningssätt för att främja ett gott
patientbemötande i telefonrådgivningsarbetet
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt med särskilt beaktande av
mänskliga rättigheter
- tillämpa ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt
- värdera och analysera kunskapsbehov för att utveckla sin kompetens


Kursens huvudsakliga innehåll

Teori inom telefonrådgivningens område.


Studieformer

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys.
Arbetsformerna har sin grund i studentaktivt lärande och kan variera mellan individuellt
arbete, gruppuppgifter, seminarier samt föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller
handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se
universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Telefonrådgivning, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Individuell skriftlig rapport. Vid betyget Underkänd (U) på rapporten ges studenten möjlighet till komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G). Kompletteringen skall vara inlämnad inom en vecka efter att betyget Underkänd (U) har delgivits den studerande. Rapport som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd.
Komplexa telefonrådgivningssituationer, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Skriftlig uppgift som genomförs i grupp och lämnas in. Uppgiften redovisas även muntligt i dialog med andra vid ett seminarium. Efter seminariet ges möjlighet till eventuella kompletteringar av den skriftliga uppgiften. Den reviderade uppgiften skall lämnas inom 2 veckor efter seminariet, vilket sedan är underlag för betygssättning. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Arbetsmiljö vid telefonrådgivning, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0130)
Skriftlig uppgift som genomförs i par och lämnas in. Uppgiften redovisas även muntligt i dialog med andra vid ett seminarium. Efter seminariet ges möjlighet till eventuella kompletteringar av den skriftliga uppgiften. Den reviderade uppgiften skall lämnas inom 2 veckor efter seminariet, vilket sedan är underlag för betygssättning. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Telefonrådgivning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Komplexa telefonrådgivningssituationer
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetsmiljö vid telefonrådgivning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


- - -
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget, Väl Godkänd på examination Telefonrådgivning och Godkänd (G) på Komplexa telefonrådgivningssituationer samt Arbetsmiljö vid telefonrådgivning.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi, medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

(O)jämställdhet i hälsa och vård
http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-052-8.pdf
Eide Hilde & Eide Tom (senaste upplagan)
Omvårdnadsorienterad kommunikation Relationsetik, samarbete och konfliktlösning
Lund: Studentlitteratur
Ernesäter, Annica (2012)
National telephone advice nursing in Sweden
Uppsala: Uppsala universitet, Medicinska fakulteten, http://uu.diva-portal.org/ smash/get/ diva2:532709/FULLTEXT01.pdf
Fossum, B. (red.) (senaste upplagan)
Kommunikation: samtal och bemötande i vården
Lund: Studentlitteratur
Föreningen för telefonrådgivning inom hälso- och sjukvården, TRIHS & Svensk sjuksköterskeförening (senaste upplagan)
Kompetensbeskrivning för telefonsjuksköterska
Stockholm: TRIHS & Svensk sjuksköterskeförening
Hanssen Ingrid (senaste upplagan)
Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle
Lund: Studentlitteratur
Holmström, Inger (senaste upplagan)
Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård
Lund: Studentlitteratur
Runius, Lena (2006)
Samtalsprocessen. En beskrivning av de professionella rådgivningssamtalen
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/vardwebb/Dokument/triage/Samtalsprocessen_Skane_rev.pdf


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
- Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
- http://www.regeringen.se
- http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
- http://www.av.se


Se denna kursplan som PDF