Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Psykosocial omvårdnad vid cancersjukdom, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Psychosocial Oncology, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2035 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-17 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa kunskap för olika begrepp och teorier tillämpbara inom cancervård
- analysera, bedöma och diskutera olika psykologiska reaktioner vid cancersjukdom och behandling med beaktande av kultur och genus
- värdera och förstå olika psykosociala interventioner till personer med cancer och deras närstående

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa förmåga att självständigt identifiera och analysera situationer för cancersjuka personer och deras närstående avseende tillämpning av olika psykosociala begrepp, teorier och interventioner
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med andra

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt reflektera och värdera etiska frågeställningar av betydelse för en god cancervård
- kritiskt reflektera och värdera god cancervård ur ett samhälls- och individperspektiv
- kritiskt reflektera och värdera professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående inom psykosocial onkologi
- kritiskt reflektera över styrkor och svagheter i att bemöta patienter och närstående
-reflektera över egna kunskaper och färdigheter och ta ansvar för sin kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

- psykosociala teorier tillämpbara inom cancervård
- kommunikation och förhållningssätt
- rehabilitering av personer med cancersjukdom
- förändrad kroppsuppfattning
- närståendes situation ur ett livscykelperspektiv
- etiska frågeställningar vid cancersjukdom
- livskvalitet


Studieformer

Föreläsningar, seminarier och fältstudier
Kursen bygger på egna studier med campusförlagd utbildning 2 gånger 1-2 dagar med föreläsningar och seminarier inom kursens tidsram. Vid frånvaro i samband med seminarium ska skriftlig ersättningsuppgift lämnas.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Individuellt arbete, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Individuellt arbete
Muntlig redovisning, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Individuellt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Muntlig redovisning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet arbetsterapi, medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan ges på engelska.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på seminarium samt väl godkänt på individuellt arbete.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Carlsson, Maria (2007)
Psykosocial cancervård
Lund: Studentlitteratur, 252 sidor
Hellbom Maria & Thomé Bibbi (red.) (2011)
Perspektiv på onkologisk vård
Lund: Studentlitteratur, 237 sidor
Kearney, Nora & Richardson, Alison (red) (2006)
Nursing patients with cancer : principles and practice
Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone, 861 sidor
Reitan Anne Marie & Schølberg Tore K (2003)
Onkologisk omvårdnad: patient, problem, åtgärd
Stockholm: Liber, 496 sidor
Ringborg Ulrik, Dalianis Tina & Henriksson Roger (red.) (2008)
Onkologi
Stockholm: Liber, 2:a upplagan, 656 sidor
Salander, Per (2003)
Den kreativa illusionen. Om cancersjukdom och anhöriga - om utsatthet och bemötande
Lund: Studentlitteratur, 180 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF