Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Magister, 15 högskolepoäng
Nursing Science, Degree Project, Second Level, 15 Credits


Kurskod: OM2036 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1E
Inrättad: 2009-09-17 Senast ändrad: 2013-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- så väl överblick som fördjupad kunskap inom omvårdnadsvetenskap samt överblick och fördjupad kunskap om olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner och metoder

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt självständigt identifiera och formulera en, för omvårdnadsvetenskap, relevant problemställning samt argumentera för densamma
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
- Inom givna tidstramar självständigt planera, systematiskt söka, kritiskt granska, värdera, och sammanställa forskningsresultat som ett examensarbete inom omvårdnadsvetenskap
- så väl skriftligt som muntligt presentera, kommunicera, motivera och argumentera sina resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
- Visa förmåga att muntligt försvara eget självständigt arbete vid ett vetenskapligt seminarium
- Visa förmåga att kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete vid ett vetenskapligt seminarium

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa förmåga att värdera och diskutera samhälleliga forskningsetiska aspekter i förhållande till olika problemställningar och metoder
-visa insikt om och kritiskt motivera och argumentera för hur examensarbetet kan användas vid kliniska implikationer samt behov av ytterligare forskning inom området
- på ett fördjupat sätt reflektera över hur examensarbetets resultat kan ha betydelse med beaktande av ett nationellt och internationellt perspektiv
- på ett fördjupat sätt reflektera över hur examensarbetets resultat kan ha betydelse med beaktande av ett genusperspektiv
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

- informationshantering, forskningsetiska överväganden
- självständigt arbete med problemformulering, datainsamling, analys och syntes av data
- respondentskap
- opponentskap


Studieformer

Kursen bygger på egna studier, informationssökning, handledning och campusförlagda seminarier.
Seminarierna är obligatoriska.

Frånvaro som författare vid slutseminarium - muntligt försvar av eget självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle.
Frånvaro som opponent vid slutseminarium - muntlig/skriftlig opposition av självständigt arbete, vilket alternativ beslutas av examinator.

Handledning, fem timmar per examensarbete, ges endast till registrerad student under pågående kurs.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Självständigt Arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Självständigt skriftligt arbete.
Respondentskap (Provkod: 0200)
Muntligt försvar/ respondentskap av självständigt arbete.
Opponentskap (Provkod: 0300)
Kritisk granskning/ opponentskap av annat självständigt arbete.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Självständigt Arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Respondentskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Opponentskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, 15 högskolepoäng, varav 7,5 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metodkurs.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan ges på engelska

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs väl godkänt på det självständiga arbetet samt respondentskap och/eller opponentskapet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning/
Altman, Douglas G (2009)
Practical statistics for medical research
London : Chapman and Hall
Andersson, Ingemar (2006)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur, ISBN 91-44-03250-1
Brink Pamela J & Wood Marilyn J (1998)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications, 301 sidor, ISBN 0-8039-5800-5
Dahlberg Karin, Dahlberg Helena & Nyström Maria (2008)
Reflective Lifeworld Research. 2 ed
Lund: Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-04925-0
Ejlertsson, Göran (2012)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund : Studentlitteratur
Granskär Monica & Höglund-Nielsen Birgitta (2008)
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Lund: Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-00155-5
Hartman, Jan (2001)
Grundad teori: teorigenerering på empirisk grund
Lund, Studentlitteratur, 120 sidor, ISBN 91-44-00652-7
Henricson, Marie (2012)
Vetenskaplig teori och metod
Lund: Studentlitteratur, 590 sidor
Kvale Steinar (2009)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-05598-5
Patton Michael Quinn (2002)
Qualitative research & evaluation methods
London: Sage, ISBN 0-7619-1971-6
Polit Denise F & Beck Cheryl T (2012)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 796 sidor, ISBN 978-1-60547-708-4
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 263 sidor
Vetenskapsrådet (2012)
Codex - regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, http://codex.vr.se


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.

.


Se denna kursplan som PDF