Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Magister, 15 högskolepoäng
Nursing Science, Degree Project, Second Level, 15 Credits


Kurskod: OM2036 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1E
Inrättad: 2009-09-17 Senast ändrad: 2015-03-24
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att integrera
kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera
och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser
och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för
att arbeta i annan kvalificerad verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till
relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om
etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors
ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

Tillämpning av vetenskapsteori, informationshantering, forskningsetik och forskningsmetodik i ett examensarbete med relevans till huvudområdet samt granskning och opponentskap av annat examensarbete/självständigt arbete.


Studieformer

Egna studier, informationssökning, handledning och campusförlagda seminarier.

Handledning, fem timmar per examensarbete, ges endast till registrerad student under pågående kurs.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Självständigt Arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Självständigt skriftligt arbete. Arbetet lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av det skriftliga arbetet. Det reviderade arbetet skall lämnas till seminarieledaren inom två veckor efter seminarietillfället, vilken sedan är underlag för betygsättning.
Respondentskap (Provkod: 0210)
Vid frånvaro som författare/respondent i samband med slutseminarium sker muntligt försvar av arbetet vid nytt seminarietillfälle.
Opponentskap (Provkod: 0310)
Vid frånvaro som opponent i samband med slutseminarium deltar studenten i första hand som opponent vid nytt seminarietillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig opposition av självständigt arbete som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.
Deltagande vid seminarium (Provkod: 0400)
Deltagande vid ett slutseminarium som åhörare Vid frånvaro dvs. om studenten inte deltagit i något av kursens slutseminarium får studenten delta vid ett slutseminarium vid näskommande kurs.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Självständigt Arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Respondentskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Opponentskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Deltagande vid seminarium
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


---
Betyg på hel kursFör betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment samt Delatagit vid ett seminarium (DT).
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs väl godkänt på det självständiga arbetet, Godkänt (G) på respondentskap och opponentskapet samt deltagit vid ett seminarium (DT).


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, 15 högskolepoäng, där 7,5 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metodkurs.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

De studenter som genomför kursen på helfart ska inom en vecka efter seminariet, skicka ett exemplar av arbetet, i pdf-format och elektroniskt, med kompletteringar alt. redaktionella ändringar till seminarieledaren för bedömning och examinators betygssättning. För de studenter som genomför kursen på halvfart gäller två veckor.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning/
Altman, Douglas G (2009)
Practical statistics for medical research
London : Chapman and Hall, ISBN/SSN: 0-412-38620-8
Brink Pamela J & Wood Marilyn J (1998)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications, ISBN/ISSN: 0-8039-5800-5
Pace R, Pluye P, Barlett G, Macaulay A C, Salsberg J, Jagosh J Seller R. (2012)
Testing the reliability and efficiency of the pilot Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT) for systematic mixed studies review
International Journal of Nursing Studies Volume 49, Issue 1, Sidorna 47-53 läses
Patton Michael Quinn (2002)
Qualitative research & evaluation methods
London: Sage, ISBN 0-7619-1971-6
Polit Denise F & Beck Cheryl T (2012)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 796 sidor, ISBN 978-1-60547-708-4
SBU senaste upplagan
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: En handbok
Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU)
Vetenskapsrådet (senaste upplagan)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF