Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2016 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Hematologisk vård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Hematological Care, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2040 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-17 Senast ändrad: 2014-09-23
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa kunskap om den hematologiska omvårdnadens vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings/utvecklingsarbete

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa fördjupad förmåga att integrera kunskap och självständigt analysera, samt göra bedömningar vid komplexa sjukdomstillstånd inom hematologisk vård med beaktande av kultur och genus
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med andra

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa förmåga att kritiskt värdera komplexa omvårdnadssituationer ur ett helhetsperspektiv med beaktande av forskningsresultat inom hematologisk vård
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

Symtomkontroll vid olika besvär hos patienten orsakad av hematologisk sjukdom, och/eller behandlingsrelaterade sidoeffekter
Cytostatika hantering, riskidentifiering och riskbedömning


Studieformer

Kursen bygger på egna studier med campusförlagd utbildning 3 gånger om vardera 1-3 dagar. Arbetssättet är problemorienterat och baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering och tidsåtgång. Studieformerna utgörs av föreläsningar, arbete i grupp, egna studier och seminarier inom kursens tidsram.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Rapport, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig rapport som redovisas vid ett examinationsseminarium
Seminarium, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Muntlig redovisning vid ett examinationsseminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Rapport
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs G på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs G på Seminarium samt VG på skriftlig Rapport.

Frånvaro vid examinationsseminarium innebär att den studerande skall delta i ett examinationsseminarium vid ett nytt seminarietillfälle under terminen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet arbetsterapi, medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng skall avse vetenskaplig metod eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan ges på engelska.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Grundy, Maggie (Ed) (2006 / 2nd ed.)
Nursing in haematological oncology
Edinburgh : Ballière Tindall, 619 sidor
Johansson E (2003)
Central venous access devices in patients with haematological malignancies care, complications and home treatment
Avhandling, Stockholm: Karolinska Institutet

Referenslitteratur
Berterö C (1996)
Living with Leukaemia. Studies on Quality of life, human interaction and caring
Avhandling, Linköping: Linköpings Universitet
Gahrton Gösta & Juliusson Gunnar (red) (2012)
Blodets sjukdomar : lärobok i hematologi
Lund : Studentlitteratur, 478 sidor
Gahrton Gösta & Lundh Bengt (1997 / 3rd ed.)
Blodsjukdomar
Stockholm: Natur och Kultur, 470 sidor
Larsen J (2002)
Att genomgå stamcellstransplantation. Patienters uppfattning och symtom, funktionellt status och hälsorelaterad livskvalitet
Licentiatsavhandling, Stockholm: Karolinska Institutet
Persson L (1998)
Daily life problems from a nursing perspective in patients with acute leukaemia or highly malignant lymphoma
Avhandling, Lund: Lunds University
SSF (2006)
Kompetensbeskrivning och förslag till utbildning för legitimerad sjuksköterskamed specialisering inom hematologisk vård
Stockholm:SSF, http://www.swenurse.se/Global/Publikationer/Kompetensbeskrivningar-publikationer/hematologi.Kompetensbeskr.pdf
Svahn BM (2006)
Stem cell transplantation: Home care, graftversus- host disease and costs
Avhandling, Stockholm: Karolinska Institutet
Svensk Sjuksköterskeförening (2014)
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
16 sidor, http://www.swenurse.se/Sa-tycker-vi/Publikationer/Etik/ICNs-Etiska-kod-for-sjukskoterskor/
Wettergren L (2002)
Quality of life in patients with malignant blood disorders: A clinical and methodological study
Avhandling, Stockholm: Karolinska Institutet


Se denna kursplan som PDF