Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Master, 15 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Degree Project, Second Level, 15 Credits |
Kurskod: | OM2042 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A2E |
Inrättad: | 2009-10-12 | Senast ändrad: | 2016-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt och kritiskt diskutera samt argumentera för olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner och metoder
- utifrån vetenskapligt förhållningssätt självständigt och systematiskt redogöra för eget samt diskutera andras examensarbete inom huvudområdet
- på ett väsentligt fördjupat sätt redogöra för det valda forskningsområdet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt självständigt identifiera och formulera en, för huvudområdet, relevant problemställning samt argumentera för densamma
- på ett fördjupat sätt tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
- systematiskt söka, kritiskt granska, värdera och sammanställa forskningsresultat
- självständigt planera och med adekvata metoder genomföra ett examensarbete
- på ett fördjupat sätt presentera och kommunicera, skriftligt och muntligt sina resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
- på ett fördjupat sätt muntligt försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera forskningsetiska överväganden i förhållande till olika problemställningar och metoder
- visa insikt om och diskutera människors ansvar i förhållande till vetenskapens möjligheter och begränsningar
- visa förmåga att kritiskt värdera samt diskutera betydelsen av vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter relaterat till huvudområdet
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin
kunskapsutveckling.
- informationshantering, forskningsetiska överväganden
- problemformulering, datainsamling, analys och syntes av data
- självständigt arbete
- respondentskap
- opponentskap
Egna studier, informationssökning, handledning och campusförlagda seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
- - -
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt väl godkänt på det självständiga arbetet.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
45 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap på avancerad nivå där 15 högskolepoäng ska avse ett självständigt arbete och 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Viss undervisning kan ges på engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Referenslitteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren.
Exempel på litteratur:
Altman Douglas G (1991)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall, 611 sidor
Andersson, Ingemar (2006)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur, 234 sidor
Brink Pamela J & Wood Marilyn J (1998)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications, 301 sidor
Dahlberg Karin, Dahlberg Helena & Nyström Maria (2008)
Reflective Lifeworld Research. 2 ed
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor
Ejlertsson, Göran (2003)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 275 sidor
Granskär Monica & Höglund-Nielsen Birgitta (2008)
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Lund: Studentlitteratur, 210 sidor
Hartman, Jan (2001)
Grundad teori: teorigenerering på empirisk grund
Lund: Studentlitteratur, 120 sidor
Kvale Steinar & Brinkmann Svend (2009)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor
Patton Michael Quinn (2002)
Qualitative Research and Evaluations Methods, 3rd ed
London: SAGE, 756 sidor
Polit Denise F & Beck Cheryl T (2008)
Nursing research: generating and asessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 796 sidor
Svenska språknämnden senaste upplagan
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 220 sidor
Vetenskapsrådet (2004)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna