Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Theory of Science and Research Methodology, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2043 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-09-18 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om
etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
- Vetenskapsteori
- Kvantitativ metod (datainsamling, statistisk analys)
- Kvalitativ metod (datainsamling, textanalys)
- Informationshantering
- Forskningsetik
Vetenskapsteori tillämpas i en forskningsplan med relevans till studentens specifika huvudområde. Respondent- och opponentskap av forskningsplan ingår.
Arbetssättet är problemorienterat och är baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Arbetet utgörs av sex metodseminarium under tre dagar som utgår från kurslitteraturen. Seminarierna bygger på problemorienterat lärande och studenterna ska vara förberedda och delta aktivt med relevanta frågeställningar under seminariet. För att uppnå detta (kursens mål) krävs stora delar av eget arbete i form av informationssökning. Kursen avslutas med ett examinationsseminarium där den egna såväl som annan forskningsplan behandlas. Forskningsplanerna skrivs oftast parvis.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen, krävs godkänt resultat på samtliga examinationer i, samt deltagande (DT) vid samtliga obligatoriska metodseminarier.
För betyget Väl Godkänd (VG), krävs VG på Forskningsplan 2,5 hp, G på Forskningsplan 0,5 hp, VG på Vetenskapsteori och forskningsmetodik 4,5 hp samt deltagande (DT) vid samtliga obligatoriska metodseminarier.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Examinator kan bestämma att studerande som inte godkänts på Examination forskningsplan får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor (studier på helfart) respektive fyra veckor (studier på halvfart).
Kursen är obligatorisk i:
Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter
Specialistsjuksköterskeprogrammet - akutsjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - företagssköterska
Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - anestesisjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska
Specialistsjuksköterskeprogrammet - hälso- och sjukvård för barn och ungdom
Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
- Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
- http://www.regeringen.se
- http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
- http://www.av