Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Leadership and Teamwork as the Basis for Improvement in Health Care, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2044 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-09-18 | Senast ändrad: | 2012-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2012 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna
- analysera och kritiskt granska olika teorier om ledarskap i relation till förbättrings- och utvecklingsarbete i hälso- och sjukvården för hållbar utveckling
- analysera och kritiskt granska kommunikation ur olika teoretiska perspektiv
- analysera och kritiskt granska etiska dilemman i relation till förbättringsarbete
- analysera och kritiskt granska genusaspekter i relation till ledarskap och organisationsutveckling
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att
- identifiera och analysera faktorer som utgör möjligheter eller hinder vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter för hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna
- kritiskt reflektera över ledarskapets betydelse vid för bättringsarbete för hållbar utveckling inom hälso- och sjukvården
- kritiskt reflektera över och jämföra nationell och internationell forskning om förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens område
- kritiskt reflektera över teamets betydelse vid förbättringsarbete för hållbar utveckling inom hälso- och sjukvården
- kritiskt kunna reflektera över den egna kunskapsutvecklingen inom området ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete
- organisationsteori
- ledarskapsteori
- förändringspsykologi
- ledning och styrning av förbättringsarbete
- organisering av förbättringsarbete
- förbättringskunskap
- etik
- kommunikation ur olika teoretiska perspektiv
- makt ur olika teoretiska perspektiv
- interprofessionellt lärande
Kursen ges delvis på distans. Undervisningen sker för övrigt genom kommunikationsverktyget Blackboard. Ett krav är tillgång till Internetansluten dator med ljudkort och högtalare/hörlurar.
Kursen omfattar fyra campusförlagda träffar. Litteraturen bearbetas genom skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier i kommunikationsverktyget Blackboard. I kursen ingår följande obligatoriska moment
- att göra en fältstudie i hälso- och sjukvården
- seminarium kring teoretiska perspektiv via kommunikationsverktyget Blackboard
- examinationsseminarium kring fältstudien
- examinationsseminarium med grupparbete kring teamarbete
Vid frånvaro i samband med seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift alternativt deltagande vid annat seminarietillfälle under terminstid, vilket beslutas av examinator.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin eller omvårdnadsvetenskap, varav 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, minst godkänt på Ledning och styrning ur olika teoretiska perspektiv och Organisering av förbättringsarbete: teoretiska perspektiv samt väl godkänt på Analys av förändringsprocess.
Kursen är obligatorisk i Masterprogrammet i Förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.