Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Leadership and Teamwork as the Basis for Improvement in Health Care, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2044 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-18 Senast ändrad: 2013-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna
- analysera och kritiskt granska olika teorier om ledarskap och projektledning i relation till förbättrings- och utvecklingsarbete i hälso- och sjukvård för hållbar utveckling
- analysera och kritiskt granska kommunikation ur olika teoretiska perspektiv
- analysera och kritiskt granska etiska dilemman i relation till förbättringsarbete

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att
- identifiera och analysera faktorer som utgör möjligheter eller hinder vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter för hållbar utveckling
- upprätta projektplan för ett förbättringsarbete inom sitt verksamhetsområde

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna
- kritiskt reflektera över ledarskapets betydelse vid för bättringsarbete för hållbar utveckling inom hälso- och sjukvården
- kritiskt reflektera över teamets betydelse vid förbättringsarbete för hållbar utveckling inom hälso- och sjukvården


Kursens huvudsakliga innehåll

- organisationsteori
- ledarskapsteori
- förändringspsykologi
- ledning och styrning av förbättringsarbete
- organisering av förbättringsarbete
- förbättringskunskap
- etik
- kommunikation ur olika teoretiska perspektiv
- projektledning
- interprofessionellt lärande


Studieformer

Kursen ges delvis på distans genom kommunikationsverktyget Blackboard. Ett krav är tillgång till Internetansluten dator med ljudkort och högtalare/hörlurar.

Kursen omfattar fyra campusförlagda träffar.

Litteraturen bearbetas genom skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier både på campus och i kommunikationsverktyget Blackboard.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Ledning och styrning ur olika teoretiska perspektiv, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp samt seminarium i kommunikationsverktyget Blackboard.
Vid frånvaro vid seminarium ska ersättningsuppgift göras som täcker innehållet i seminariet.
Team som utgångspunkt för förbättringsarbete, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0220)
Seminarium med grupparbete kring teamarbete. Deltagarna granskar varandras arbeten i dialog med varandra.
Vid frånvaro vid seminarium ska ersättningsuppgift göras som täcker innehållet i seminariet.
Projektplan för förbättringsarbete, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0320)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid obligatoriskt seminarium.
Examination som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Nytt examinationstillfälle erhålls inom tre veckor från ordinarie examinationstillfälle.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Ledning och styrning ur olika teoretiska perspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Team som utgångspunkt för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Projektplan för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet medicin eller omvårdnadsvetenskap, varav 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, minst godkänt på Ledning och styrning ur olika teoretiska perspektiv och Organisering av förbättringsarbete: teoretiska perspektiv samt väl godkänt på Analys av förändringsprocess.

Kursen är obligatorisk i Masterprogrammet i Förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Angelöw, Bosse (2010)
Framgångsrikt förändringsarbete. Om individ och organisation i förändring
Stockholm: Natur och Kultur, 201 sidor
Blomquist, Christine & Röding, Pia (2010)
Ledarskap - Personen, reflektionen, samtalet
Lund: Studentlitteratur, 285 sidor
Hallin, Anette & Karrbom-Gustavsson, Tina (2012)
Projektledning
Malmö: Liber AB, 235 sidor
Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin (2011)
Kommunikation för ledare
Lund: Studentlitteratur, 180 sidor
Nordström, Gun & Wilde-Larsson, Bodil (2012)
Kvalitetsarbete - för bättre och säkrare vård
Lund: Studentlitteratur AB, ISBN/ISSN: 978-91-44-06620-2, 281 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Vetenskapliga artiklar och publikationer omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF