Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Leadership and Teamwork as the Basis for Improvement in Health Care, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2044 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-18 Senast ändrad: 2017-03-28
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
Analysera gruppprocesser vid tvärprofessionellt sammarbete i samband med förbättringsarbete
Analysera coachande ledarskap i relation till förbättringsarbete
Förklara och analysera olika modeller för förbättringsarbete

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att:
Kristist granska och tillämpa olika verktyg vid förbättringsarbete för hållbar utveckling
Kritiskt granska och tillämpa lagstiftningen för patientsäkerhet vid förbättringsarbete
Upprätta en projektplan för ett förbättringsarbete inom sin verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
Kritiskt värdera sina egna insatser och identifiera eget behov av ytterligare kunskap inom coachande ledarskap för tvärprofessionellt samarbete
Kristiskt reflektera över betydelsen av attityder, intersektionalitet samt verksamhetens värderingar i relation till förbättringsarbete
Kritiskt reflektera över team som organisationsform vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter


Kursens huvudsakliga innehåll

Tvärprofessionellt samarbete
Team
Grupprocesser
Cochande ledarskap
Verktyg för förbättringsarbete
Lagstiftning
Struktur och process vid förbättingsarbete
Intersektionalitet


Studieformer

Kursen omfattar fem campusförlagda träffar. Studieformen är lärandecentread vilket innebär fokusering på lärandeprocessen inklusive läranderesultat. I processen inkluderas den studerandes tidigare erfarenheter och kunskap. Arbetssättet medför att den studerande deltar aktivt i och ansvarar för sitt lärande. Utrymme ges för dialog och reflektion. De studerande tränas i att inta ett kritiskt, reflekterande och vetenskapligt förhållningssätt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Analys av teoretiska utgångspunkter vid förbättringsarbete, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig tentamen. Skriftlig tentamen som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd (U). Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Projektplan för förbättringsarbete, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0410)
Individuell skriftlig examinationsuppgift som seminariebehandlas. Examinationen innebär att upprätta en projektplan. Projektplanen lämnas in före seminariet. Projektplan som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd (U). Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i vid annat seminarietillfälle under terminstid eller när kursen ges vid nästa tillfälle.
Ledarskap och Teamarbete som grund för förbättringsarbete (Provkod: 0420)
Studenten deltar i gruppdiskussioner i samband med seminarium. I samband med seminariet summerar varje grupp sina diskussioner och lämnar in summeringarna till seminarieledare. Vid frånvaro i samband med seminarium sker deltagande vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen ges vid nästa tillfälle.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Analys av teoretiska utgångspunkter vid förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektplan för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarskap och Teamarbete som grund för förbättringsarbete
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget Väl Godkänd (VG ) på examinationen Projektplan för förbättringsarbete, 4,5 hp.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andersson Ann-Christine (2013)
Quality Impoverment in Healthcare: Experiences from a Swedish County Council Initiative
Doktorsavhandling. Linköpings universitet
Eriksson, N, Holgers, K-M & Mullern (2013)
Att utveckla vården. Erfarenheter av kvalitet, verksamhetsutveckling och förbättringsarbete
Lund: Studentlitteratur, 259 sidor
Gjerde, Susann senaste upplagan
Coaching vad varför hur
Lund: Studentlitteratur
Godfrey, M. M., Andersson-Gäre, B., Nelson, E. C., Nilsson, M., & Ahlström, G. (2013)
Coaching interprofessional health care improvement teams: the coachee, the coach and the leader perspectives
Journal of Nursing Management, 22, sidorna 452-464 läses
Höög Elisabet (2014)
Navigera i ständig förändring. Facilitering av utvecklingsarbete inom vård och omsorg
Doktorsavhandling. Umeå universitet
Jacobsson-Ekman, Lindahl, Nordin (2015)
Nationella kvalitetsregister i hälso- och sjukvården
146 sidor, e-bok: ISBN 9789185565757
Lätt, Carina senaste upplagan
Att coacha grupper. Fokusera på gruppers positiva krafter
Malmö: Liber AB
Wheelan, Susan A (2010)
Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar
Lund: Studentlitteratur, 170 sidor

Referenslitteratur
Biblioteksguiden
http://www.ub.oru.se/
Svenska språknämnden Senaste upplagan
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 216 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Texter omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF