Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vårdhygien, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Hygiene Aspects in Health Care, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2057 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2013-11-28 | Senast ändrad: | 2018-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa fördjupad kunskap om vanligt förekommande mikroorganismer vid vårdrelaterade infektioner, deras uppbyggnad, metabolism, genetik och virulens samt behandling vid vanligt förekommande vårdrelaterade infektionssjukdomar.
- visa fördjupad kunskap om immunsystemets uppbyggnad och funktioner
- kunna lagar och författningar som styr arbetet med smittskydd och vårdhygien
- visa fördjupad kunskap om smittspridningsvägar samt infektionsförebyggande åtgärder
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för den perioperativa specialistsjuksköterskan.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med säkerhet kunna tillämpa förebyggande rutinåtgärder gällande smittspridning samt kunna föra en välgrundad argumentation vid valet av vårdhygieniska åtgärder.
- föra en välgrundad argumentation vid valet av aseptisk och steril metod samt desinfektion och rengöring utifrån aktuell evidens och beprövad erfarenhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- reflektera och kritiskt granska arbets- och förhållningssätt i relation till aktuell evidens
- Grundläggande bakteriologi och virologi
- Vårdrelaterade Infektionssjukdomar
- Postoperativa sårinfektioner
- Infartsrelaterade infektioner i blodet
- Urinvägsinfektioner
- Pneumonier
- Smittskydd och Vårdhygien
- Förstå och tillämpa lagar och författningar
- Förebygga vårdrelaterade infektioner
- Blodburen smitta
- Hepatit, HIV
- Bakteriers resistensutveckling mot antibiotika
- Multiresistenta bakterier
- Kroppens försvar mot mikroorganismer, uppbyggnad och funktioner hos det
- Ospecifika/medfödda/naturliga och det specifika/förvärvade/-adaptiva immunförsvaret.
Arbetssättet är lärandecenterat och inkluderar studentens aktiva ansvarstagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. I utbildningen ingår föreläsningar, egna studier, grupparbeten med aktivt kunskapssökande och obligatoriska seminarier.
Närvaron vid seminarium är obligatoriska. Vid frånvaro i samband av obligatoriskt moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget G på samtliga examinationer, samt deltagande (DT) i obligatoriska moment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget VG på examinationen Medicinsk Mikrobiologi och Vårdhygien, godkänt (G) på Omvårdnadshandlingar Vårdhygien I samt deltagande (DT) vid samtliga obligatoriska moment.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot operation, anestesi- eller intensivvård. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
.
Obligatorisk litteratur
-Viss litteratur används inte i sin helhet
-vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer
-litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan