Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vårdhygien, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Hygiene Aspects in Health Care, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: OM2057 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-11-28 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa fördjupad kunskap för vanligt förekommande mikroorganismer vid vårdrelaterade infektioner, deras uppbyggnad, metabolism, genetik och virulens samt behandling vid vanligt förekommande vårdrelaterade infektionssjukdomar.
- visa fördjupad kunskap för immunsystemets uppbyggnad och funktioner
- kunna lagar och författningar som styr smittskydd och vårdhygien
- visa fördjupad kunskap för olika smittspridningsvägar samt kunna ange infektionsförebyggande åtgärder för att förhindra att patienten drabbas av en vårdrelaterad infektion.


Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-visa fördjupad kunskap vid tillämpning av förebyggande rutinåtgärder gällande smittspridning, samt kunna argumentera för att vårdhygieniska åtgärder tillämpas
- visa fördjupad kunskap om sterilitet, desinfektion och rengöring

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- reflektera och kritiskt granska arbets- och förhållningssätt för att främja ett gott patientbemötande vid vårdrelaterade infektioner
- kunna tillämpa ett etiskt förhållningssätt vid vårdhygieniska principer
- kunna värdera och kritiskt granska innehåll i vetenskapliga publikationer


Kursens huvudsakliga innehåll

Grundläggande bakteriologi och virologi

Vårdrelaterade Infektionssjukdomar
- Postoperativa sårinfektioner
- Infartsrelaterade infektioner i blodet
- Urinvägsinfektioner
- Pneumonier

Smittskydd och Vårdhygien
- förstå och tillämpa lagar och författningar
- att förebygga vårdrelaterade infektioner

Blodburen smitta
-Hepatit, HIV

-bakteriers resistensutveckling mot antibiotika
-multiresistenta bakterier

Kroppens försvar mot mikroorganismer, uppbyggnad och funktioner hos det ospecifika/ medfödda/naturliga och det specifika /förvärvade/adaptiva immunförsvaret

Patienttillstånd med ökad risk för infektioner


Studieformer

I utbildningen ingår föreläsningar, egna studier, grupparbete med aktivt kunskapssökande och obligatoriska seminarier
Närvaron vid seminarium är obligatoriska. Vid frånvaro i samband av obligatoriskt moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Tentamen medicinsk mikrobiologi, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig individuell hemtentamen.
Redovisning studieuppgift 1, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Obligatoriskt seminarium.
Redovisning studieuppgift 2, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Obligatoriskt seminarium.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Tentamen medicinsk mikrobiologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Redovisning studieuppgift 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Redovisning studieuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot operation, anestesi- eller intensivvård.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationer
För betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på studieuppgift 1 och 2 samt väl godkänt på skriftlig hemtentamen


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Melhus Åsa (2010)
Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Stockholm: Nordstedts, 413 sidor
Socialstyrelsen (2006)
Att förebygga vårdrelaterade infektioner
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2006/2006-123-12

Referenslitteratur
Ryan Kenneth J, Ray George C (2004)
Sherris medical microbiology. An introduction to infectious diseases. 4th ed.
The Mc Graw-Hill Companies, Inc., 935 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

-Viss litteratur används inte i sin helhet
-vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer
-litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan


Se denna kursplan som PDF