Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Genus, sexualitet och heteronormativitet i vården, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Gender, Sexuality and Heteronormativity in Health-Care, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: OM2058 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-11-28 Senast ändrad: 2015-03-24
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- förstå och förklara genusvetenskapliga teorier och koncept i allmänhet
- förstå hur attityder om genus och kön har betydelse inom hälso- och sjukvård och påverkar människors livsvillkor.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt och kritiskt identifiera och formulera frågeställningar med genusvetenskapligt perspektiv
- visa fördjupad förmåga att integrera kunskap och självständigt analysera komplexa situationer i hälso- och sjukvården utifrån ett genusperspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- vara medveten om sina egna attityder och förhållningssätt i genusfrågor
- förstå och att kunna tillämpa genusvetenskapen möjligheter och begränsningar
- ur ett genusvetenskapligt perspektiv identifiera behov av ytterligare kunskap


Kursens huvudsakliga innehåll

Genusvetenskaplig teori
Maskulinitetsteori
Sexualitet och hälsa
Nya tidens familjer - assisterad reproduktion och surrogat arrangemang
Ungdomar sexualitet och relationer
Pornografi och hälsa
Våld i nära relationer ur genusperspektiv
Normativ och icke normativ kommunikation


Studieformer

Arbetet varieras med självständigt arbete, föreläsningar, informationssökning och seminarium med respondent- och opponentskap. Arbetssättet är problemorienterat och är baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Campusförlagd undervisning vid 3 x 2 dagar med föreläsningar, seminarier och examinationsseminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Genusvetenskap I, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Skriftlig individuell rapport av skönlitterär bok samt deltagande i seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten. Den individuella rapporten skall lämnas till seminarieledare inom två veckor efter seminarietillfället, vilken sedan är underlag för betygsättning. Examination som inte lämnas inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Vid frånvaro vid examinationsseminarium där uppgiften inte kan genomföras på annat sätt än genom seminarium ska uppgiften genomföras vid ett nytt seminarietillfälle under kursen, om detta inte är möjligt när kursen återkommer.
Genusvetenskap II, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Studenten lämnar in en skriftlig reflektion samt deltar i artikelgranskningsseminarium. Vid frånvaro vid seminarium skall studenten i lämna en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examination som inte lämnas inom givna tidsramar betraktas som underkänd.
Vid frånvaro vid examinationsseminarium där uppgiften inte kan genomföras på annat sätt än genom seminarium ska uppgiften genomföras vid ett nytt seminarietillfälle under kursen, om detta inte är möjligt när kursen återkommer.
Genusvetenskap III, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Skriftlig individuell rapport samt deltagande i seminarium Rapporten lämnas in före seminariet. . Presentation av "ditt genusämne" med Powerpoint presentation samt respondent- opponentskap vid examinationsseminarium. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten. Den individuella rapporten skall lämnas till seminarieledare inom två veckor efter seminarietillfället, vilken sedan är underlag för betygsättning. Examination som inte lämnas inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Vid frånvaro vid examinationsseminarium där uppgiften inte kan genomföras på annat sätt än genom seminarium ska uppgiften genomföras

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Genusvetenskap I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Genusvetenskap II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Genusvetenskap III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkända examinationer i samtliga moment samt deltagande i samtliga seminarier. För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på examinationerna Genusvetenskap I, III, DT på Genusvetenskap II och deltagande i övriga seminarier.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena arbetsterapi, hörselvetenskap, logopedi, psykologi, folkhälsovetenskap, medicin, omvårdnadsvetenskap, handikappvetenskap, genusvetenskap, socialt arbete, sociologi eller sjukgymnastik alternativt arbetsterapeutexamen, audionomexamen, logopedexamen, läkarexamen, psykologexamen, sjuksköterskeexamen, socionomexamen eller sjukgymnastexamen minst 180 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Hirdman, Yvonne (2003)
Genus - om det stabilas föränderliga former
Malmö: Liber, 216 sidor
Hovelius Birgitta & Johansson Eva E (red) (2004)
Kropp och genus i medicinen
Lund: Studentlitteratur
Janne Bromseth och Anna Siverskog (Red) senaste upplagan
LBHTQ-personer och åldrande
Stockholm: Studentlitteratur
Kuhlman Ellen, Allendale Ellen (editors) (2010)
The Palgrave handbook of gender and health care
New York: Palgrave Macmillian
Magnusson Chris & Häggström-Nordin Elisabet (red) (2009)
Ungdomar, sexualitet och relationer
Lund: Studentlitteratur
Sveland, Maria senaste upplagan
Bitterfittan
Stockholm, Nordstedts förlag
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) (2014)
(O)jämställdhet i hälsa och vård
http://www.skl.se/
Wijma Barbro, Smirthwaite Goldina, Swahnberg Katarina (red) (2010)
Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar
Lund: Studentlitteratur


Se denna kursplan som PDF