Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Omvårdnad vid astma, allergi och KOL hos barn och vuxna, 15 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Nursing in Asthma, Allergy and COPD in Children and Adults, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | OM412U | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | AXX |
Inrättad: | 2014-07-02 | Senast ändrad: | 2014-07-02 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Studenten ska efter genomgången kurs kunna
Kunskap och förståelse
- reflektera och analysera kring förekomst och orsaker till uppkomst av astma, allergi och KOL sjukdom
- redogöra för och reflektera över de immunologiska mekanismerna vid allergisjukdomar samt mekanismerna för KOL sjukdom
- redogöra för, analysera och motivera till adekvata allergidiagnostiska test
- redogöra för, analysera och motivera till adekvat behandling vid astma, allergi och KOL sjukdom
Färdigheter och förmåga
- söka, granska och referera till vetenskapliga artiklar inom området
- tillämpa adekvat evidensbaserad omvårdnad vid diagnostik av astma, allergi och KOL sjukdom
- självständigt kunna utföra, tolka och dokumentera olika diagnostiska test som spirometriundersökning och allergitester
- reflektera över och motivera hur adekvat specifik omvårdnad (patientundervisning, stöd till rökstopp, uppföljning och dokumentation) bedrivs vid behandling av astma, allergi och KOL sjukdom
- planera, utvärdera samt rapportera kvalitets- och förbättringsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera behandlingsmål vid astma, allergi och KOL sjukdom
- reflektera över konsekvenser av astma, allergi och KOL sjukdom på individ-, samhälls- och internationell nivå
- reflektera över jämställd vård, likvärdig vård - etik, etnicitet och genusperspektivets betydelse för personer med astma-, allergi- och KOL, sjukdom
- luftvägarnas fysiologi och patofysiologi
- immunologiska mekanismer vid astma, allergi och KOL
- astma-, allergi- och KOL-sjukdomarnas förekomst och orsaker, frisk- och riskfaktorer för uppkomst och utveckling av dessa sjukdomar samt primär och sekundärprevention
- diagnostik, differentialdiagnostik, utredningar, adekvata undersökningar och tester
- farmakologisk behandling, farmakologi, optimering av behandling, terapirekommendationer
- icke-farmakologisk behandling såsom patient- och närståendeinformation/undervisning, motiverande samtalsmetodik och rökslutarstöd
- evidensbaserad vård vid astma-, allergi och KOL-sjukdom
- vårdplanering med patientdelaktighet och samordning med andra yrkesgrupper
Föreläsningar, laborationer, seminarier och gruppdiskussioner. Obligatorisk närvaro vid seminarier och laborationer. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment samt lägst Godkänd på samtliga examinationsmoment.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs dessutom att 7,5 högskolepoäng (hp) har betyget VG.
Kursen är en uppdragsutbildning
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- viss litteratur används ej i sin helhet
- artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer
- litteraturen utgörs alltid av senaste upplagan