Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Omvårdnad vid astma, allergi och KOL hos barn och vuxna, 15 högskolepoäng
Nursing Science, Nursing in Asthma, Allergy and COPD in Children and Adults, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: OM412U Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: AXX
Inrättad: 2014-07-02 Senast ändrad: 2014-07-02
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna

Kunskap och förståelse
- reflektera och analysera kring förekomst och orsaker till uppkomst av astma, allergi och KOL sjukdom
- redogöra för och reflektera över de immunologiska mekanismerna vid allergisjukdomar samt mekanismerna för KOL sjukdom
- redogöra för, analysera och motivera till adekvata allergidiagnostiska test
- redogöra för, analysera och motivera till adekvat behandling vid astma, allergi och KOL sjukdom

Färdigheter och förmåga
- söka, granska och referera till vetenskapliga artiklar inom området
- tillämpa adekvat evidensbaserad omvårdnad vid diagnostik av astma, allergi och KOL sjukdom
- självständigt kunna utföra, tolka och dokumentera olika diagnostiska test som spirometriundersökning och allergitester
- reflektera över och motivera hur adekvat specifik omvårdnad (patientundervisning, stöd till rökstopp, uppföljning och dokumentation) bedrivs vid behandling av astma, allergi och KOL sjukdom
- planera, utvärdera samt rapportera kvalitets- och förbättringsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera behandlingsmål vid astma, allergi och KOL sjukdom
- reflektera över konsekvenser av astma, allergi och KOL sjukdom på individ-, samhälls- och internationell nivå
- reflektera över jämställd vård, likvärdig vård - etik, etnicitet och genusperspektivets betydelse för personer med astma-, allergi- och KOL, sjukdom


Kursens huvudsakliga innehåll

- luftvägarnas fysiologi och patofysiologi
- immunologiska mekanismer vid astma, allergi och KOL
- astma-, allergi- och KOL-sjukdomarnas förekomst och orsaker, frisk- och riskfaktorer för uppkomst och utveckling av dessa sjukdomar samt primär och sekundärprevention
- diagnostik, differentialdiagnostik, utredningar, adekvata undersökningar och tester
- farmakologisk behandling, farmakologi, optimering av behandling, terapirekommendationer
- icke-farmakologisk behandling såsom patient- och närståendeinformation/undervisning, motiverande samtalsmetodik och rökslutarstöd
- evidensbaserad vård vid astma-, allergi och KOL-sjukdom
- vårdplanering med patientdelaktighet och samordning med andra yrkesgrupper


Studieformer

Föreläsningar, laborationer, seminarier och gruppdiskussioner. Obligatorisk närvaro vid seminarier och laborationer. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.


Examinationsformer

Patientfall, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig rappport
Fallseminarium, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Seminarium
Kvalitets- och förbättringsarbete, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig uppgift samt muntlig presentation
Mekanismer för astma- allergi- och KOL, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig salstentamen
Diagnostik av astma och KOL, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Laboration med praktisk examination


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Patientfall
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fallseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kvalitets- och förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Mekanismer för astma- allergi- och KOL
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Diagnostik av astma och KOL
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Övriga föreskrifter

För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment samt lägst Godkänd på samtliga examinationsmoment.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs dessutom att 7,5 högskolepoäng (hp) har betyget VG.

Kursen är en uppdragsutbildning

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeföreningen (2012)
ARBETSBESKRIVNING för Allergikonsulent/ Allergisamordnande sjuksköterska
http://www.swenurse.se/asta/
Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeföreningen (2012)
ARBETSBESKRIVNING för legitimerad sjuksköterska med inriktning mot astma-allergi-KOL
http://www.swenurse.se/asta/
Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeföreningen (2014)
Eksem, omvårdnad, metod och behandling
http://www.swenurse.se/asta/
Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeföreningen (2014)
Pricktest: ett metod och omvårdnadsdokument
http://www.swenurse.se/asta/
Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeföreningen (2011)
Spirometri - ett metod och omvårdnadsdokument
http://www.swenurse.se/asta/
Bahtsevani Christel, Stoltz Peter & Willman Ania 2011/3 uppl.
Evidensbaserad omvårdnad
Lund: Studentlitteratur AB
Barth T & Näsholm C (2006)
Motiverande samtal - MI
Lund: Studentlitteratur
Brändén H, Andersson J, Engqvist J & Sonesson J 2004/3 uppl.
Grundläggande immunologi
Lund: Studentlitteratur
Fossum Björn 2007/1 uppl.
Kommunikation: samtal och bemötande i vården
Lund: Studentlitteratur
Hedenstierna G, Hedenström H & Bäcklund L (2000)
Lungfysiologi och diagnostik vid lungsjukdom
Lund: Studentlitteratur
Hedlin Gunilla & Larsson Kjell (2009)
Allergi och Astma
Lund: Studentlitteratur AB
Klang-Söderqvist Birgitta 2008/2 uppl.
Patientundervisning
Lund: Studentlitteratur
Larsson Kjell (red) 2006/2 uppl.
KOL-Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom
Lund: Studentlitteratur
Läkemedelsverket (2009)
Farmakologisk behandling av kroniskt obstruktiv lungsjukdom - KOL.
http://www.lakemedelsverket.se/
Läkemedelsverket (2007)
Farmakologisk behandling vid astma - behandlingsrekommendation
http://www.lakemedelsverket.se/

Referenslitteratur
Backman Jarl 2008/2 uppl.
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur
Foucard Tony, Hedlin Gunilla & Wennergren Göran 2005/3 uppl.
Allergi och Astma hos barn
Södertälje: AstraZeneca
Holm-Ivarsson Barbro (2003)
Det motiverande samtalet om tobaksvanor
Stockholm: Statens Folhälsoinstitut, http://www.folkhalsomyndigheten.se/valkommen/
Holmner Elisabeth & Sundberg Rosita (red) 2001/2 uppl.
Omvårdnad vid astma
Lund: Studentlitteratur
Leksell Janeth & Lepp Margret (red) (2013)
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Stockholm: Liber AB
Nordenström Jörgen (2014)
Värdebaserad vård
Stockholm: Karolinska University press
Polit D & Beck C 2008/8 uppl.
Nursing Research; Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) (2014)
(O)jämställdhet i hälsa och vård
http://www.skl.se/


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- viss litteratur används ej i sin helhet
- artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer
- litteraturen utgörs alltid av senaste upplagan


Se denna kursplan som PDF