Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik, magisterkurs, 30 högskolepoäng | |||
Education, Master's Course 1, 30 Credits |
Kurskod: | PE002A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1E |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa fördjupad
- kunskap om olika forskningsansatser inom pedagogisk forskning, och
- förståelse för hur vetenskapsteoretiska ansatser och forskningsmetodologiska överväganden inverkar på genomförande och resultat i en undersökning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt söka, integrera, kritiskt granska och använda kunskaper förankrade inom forskningsområdet på ett fördjupat sätt,
- självständigt planera och genomföra en fördjupningsstudie av vetenskaplig karaktär, och
- kritiskt granska vetenskapliga arbeten samt kommunicera kritiken på ett konstruktivt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- inta ett kritiskt förhållningssätt gentemot såväl komplexa pedagogiska företeelser som pedagogisk forskning,
- kritiskt granska och värdera den vetenskapliga kvaliteten i forskningsresultat utifrån fördjupade kunskaper om vetenskapsteori och metodologi, och
- diskutera forskningsresultats relevans för komplexa pedagogiska företeelser och verksamheter.
Inom ramen för kursen behandlas centrala teorier och studier inom pedagogisk forskning. Framför allt behandlas kvalitativa forskningsansatser. De teorier och metoder som behandlas under kursen används som utgångspunkt för kritisk granskning av pedagogiskt relevant forskning.
Inom kursen genomför den studerande under handledning en självständig studie som dokumenteras i form av ett självständigt arbete.
Delkurs 1
Fördjupningskurs i pedagogik som vetenskap, 15 högskolepoäng
Under delkursen studeras och diskuteras forskning samt forskningsteoretiska och metodologiska frågor inom det pedagogiska forskningsfältet. Innehållet blir en grund för det självständiga arbetets genomförande.
Delkurs 2
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Under delkursen genomför de studerande, individuellt eller i par, ett självständigt arbete och försvarar detta arbete vid en individuell opposition. De studerande ska också granska och framföra konstruktiv kritik på ett annat arbete vid en individuell opposition.
Undervisningen bygger på ett studentcentrerat lärande och kan innefatta föreläsningar (på campus och/eller webb), seminarier, självständigt arbete, studiegruppsarbeten, handledning, fältstudier och studiebesök.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Pedagogik, kandidatkurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen 210-330 högskolepoäng där självständigt arbete, 15 högskolepoäng ska ingå. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1
Tillkommer ytterligare ca 1300 sidor fördelat på:
- internationella vetenskapliga artiklar ca 200 sidor,
- vetenskapliga avhandlingar ca 600 sidor,
- vetenskapsteoretisk litteratur 250 sidor, och
- forskningsmetodlitteratur 250 sidor.
Tilläggslitteraturen väljs i samråd med lärare.
Delkurs 2
Tillkommer litteratur om ca 2500 sidor med särskild relevans för det valda området för det självständiga arbetet väljs i samråd med handledare.