Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, magisterkurs, 30 högskolepoäng
Education, Master's Course 1, 30 Credits


Kurskod: PE002A Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1E
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2017-03-28
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa fördjupad
- kunskap om olika forskningsansatser inom pedagogisk forskning, och
- förståelse för hur vetenskapsteoretiska ansatser och forskningsmetodologiska överväganden inverkar på genomförande och resultat i en undersökning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt söka, integrera, kritiskt granska och använda kunskaper förankrade inom forskningsområdet på ett fördjupat sätt,
- självständigt planera och genomföra en fördjupningsstudie av vetenskaplig karaktär, och
- kritiskt granska vetenskapliga arbeten samt kommunicera kritiken på ett konstruktivt sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- inta ett kritiskt förhållningssätt gentemot såväl komplexa pedagogiska företeelser som pedagogisk forskning,
- kritiskt granska och värdera den vetenskapliga kvaliteten i forskningsresultat utifrån fördjupade kunskaper om vetenskapsteori och metodologi, och
- diskutera forskningsresultats relevans för komplexa pedagogiska företeelser och verksamheter.


Kursens huvudsakliga innehåll

Inom ramen för kursen behandlas centrala teorier och studier inom pedagogisk forskning. Framför allt behandlas kvalitativa forskningsansatser. De teorier och metoder som behandlas under kursen används som utgångspunkt för kritisk granskning av pedagogiskt relevant forskning.

Inom kursen genomför den studerande under handledning en självständig studie som dokumenteras i form av ett självständigt arbete.

Delkurs 1
Fördjupningskurs i pedagogik som vetenskap, 15 högskolepoäng
Under delkursen studeras och diskuteras forskning samt forskningsteoretiska och metodologiska frågor inom det pedagogiska forskningsfältet. Innehållet blir en grund för det självständiga arbetets genomförande.

Delkurs 2
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Under delkursen genomför de studerande, individuellt eller i par, ett självständigt arbete och försvarar detta arbete vid en individuell opposition. De studerande ska också granska och framföra konstruktiv kritik på ett annat arbete vid en individuell opposition.


Studieformer

Undervisningen bygger på ett studentcentrerat lärande och kan innefatta föreläsningar (på campus och/eller webb), seminarier, självständigt arbete, studiegruppsarbeten, handledning, fältstudier och studiebesök.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Ämnesfördjupning inom ett forskningsområde I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Individuellt paper som diskuteras vid ett examinationsseminarium samt muntlig presentation. (Delkurs 1)
Ämnesfördjupning inom ett forskningsområde II (Provkod: 0101)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Vetenskapsteoretisk och metodologisk fördjupning I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Paper, individuellt eller i par, som diskuteras vid ett examinationsseminarium. (Delkurs 1)
Vetenskapsteoretisk och metodologisk fördjupning II (Provkod: 0201)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Självständigt arbete, individuellt eller i par, som försvaras individuellt vid en opposition samt individuell opposition på ett annat arbete. (Delkurs 2)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Ämnesfördjupning inom ett forskningsområde I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ämnesfördjupning inom ett forskningsområde II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Vetenskapsteoretisk och metodologisk fördjupning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskapsteoretisk och metodologisk fördjupning II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Pedagogik, kandidatkurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen 210-330 högskolepoäng där självständigt arbete, 15 högskolepoäng ska ingå. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Denscombe, Martyn (2009)
Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Lund: Studentlitteratur
Larsson, Staffan (2009)
A pluralist view of generalization in qualitative studies
International Journal of Research & Method in Education, Vol 32 (1)
Larsson, Staffan (2005)
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik 25 (1)
Patton, Michael Quinn (2002)
Qualitative Research & Evaluation Methods
Thousand Oaks: Sage Publications

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (senaste upplaga)
Att skriva en bra uppsats
Stockholm: Liber
Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed
Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011 Stockholm: Vetenskapsrådet


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1
Tillkommer ytterligare ca 1300 sidor fördelat på:
- internationella vetenskapliga artiklar ca 200 sidor,
- vetenskapliga avhandlingar ca 600 sidor,
- vetenskapsteoretisk litteratur 250 sidor, och
- forskningsmetodlitteratur 250 sidor.

Tilläggslitteraturen väljs i samråd med lärare.

Delkurs 2
Tillkommer litteratur om ca 2500 sidor med särskild relevans för det valda området för det självständiga arbetet väljs i samråd med handledare.


Se denna kursplan som PDF