Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Education, Working Life Education, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | PE003G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande
- förståelse för pedagogiska processer i arbetslivet,
- kunskap om centrala begrepp inom pedagogik såsom kunskap, kompetens, lärande, utbildningsplanering och förändring,
- kunskaper om ledarskap och organisation i arbetslivet såsom förståelse av teorier om ledarskap, medarbetarskap och mångfald,
- kunskaper i pedagogisk forskning om ledarskap i arbetslivet,
- förståelse för konflikter och konflikthantering i arbetslivet,
- kunskaper om grupprocesser i arbetslivet,
- kunskaper om metoder för att planera, organisera och styra olika typer av projekt i skilda verksamheter, och
- förståelse för kollektivt lärande och projektledarskapets villkor och genomförande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för villkor för pedagogiska processer i arbetslivet,
- reflektera kring och redogöra för olika ledarskapsteoriers betydelse för lärande och förändring i organisationer,
- redogöra för hur olika former av konflikter och konflikthantering kommer till uttryck i arbetslivet,
- redogöra för olika projektmodeller samt reflektera kring några aspekter av projektledning i arbetslivet, och
- visa vetenskapligt förhållningssätt i skrift.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- identifiera pedagogiska frågor om lärande och förändring i arbetslivet samt förhålla sig till jämställdhets- och jämlikhetsfrågor i människors olika villkor i arbetslivet,
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap och organisation i arbetslivet,
- förhålla sig till konflikthantering utifrån ett såväl individuellt, relationellt som organisatoriskt perspektiv, och
- anlägga ett pedagogiskt förhållningssätt till projekt och projektledning i arbetslivet.
Delkurs 1
Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras pedagogiska processer i arbetslivet. Organisationer förstås i delkursen som arenor för kunskapande, lärande och förändring. Vidare berörs strategier för utbildningsplanering som en grund för lärande samt organisations- och kunskapsutveckling. Innehållet som helhet ger en grundläggande orientering i arbetslivspedagogik som vetenskapligt område.
Delkurs 2
Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Chef- och ledarskap i olika organisationer belyses liksom ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet.
Delkurs 3
Att hantera konflikter, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras olika dimensioner av konflikter och konflikthantering i arbetslivet. Konflikters förlopp i olika organisationer behandlas och individuella och gruppdynamiska aspekter belyses. Vidare jämförs och diskuteras olika strategier för konflikthantering i arbetslivet.
Delkurs 4
Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras olika projektmodeller för planering och styrning av projekt liksom innebörden av och villkoren för projektledarskap. I delkursen belyses även projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring i arbetslivet.
Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.
Undervisningen kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.
Delkurs 2: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.
Delkurs 3: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.
Delkurs 4: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor enligt lärares anvisning.