Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng
Education, Working Life Education, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: PE003G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande
- förståelse för pedagogiska processer i arbetslivet,
- kunskap om centrala begrepp inom pedagogik såsom kunskap, kompetens, lärande, utbildningsplanering och förändring,
- kunskaper om ledarskap och organisation i arbetslivet såsom förståelse av teorier om ledarskap, medarbetarskap och mångfald,
- kunskaper i pedagogisk forskning om ledarskap i arbetslivet,
- förståelse för konflikter och konflikthantering i arbetslivet,
- kunskaper om grupprocesser i arbetslivet,
- kunskaper om metoder för att planera, organisera och styra olika typer av projekt i skilda verksamheter, och
- förståelse för kollektivt lärande och projektledarskapets villkor och genomförande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för villkor för pedagogiska processer i arbetslivet,
- reflektera kring och redogöra för olika ledarskapsteoriers betydelse för lärande och förändring i organisationer,
- redogöra för hur olika former av konflikter och konflikthantering kommer till uttryck i arbetslivet,
- redogöra för olika projektmodeller samt reflektera kring några aspekter av projektledning i arbetslivet, och
- visa vetenskapligt förhållningssätt i skrift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- identifiera pedagogiska frågor om lärande och förändring i arbetslivet samt förhålla sig till jämställdhets- och jämlikhetsfrågor i människors olika villkor i arbetslivet,
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap och organisation i arbetslivet,
- förhålla sig till konflikthantering utifrån ett såväl individuellt, relationellt som organisatoriskt perspektiv, och
- anlägga ett pedagogiskt förhållningssätt till projekt och projektledning i arbetslivet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras pedagogiska processer i arbetslivet. Organisationer förstås i delkursen som arenor för kunskapande, lärande och förändring. Vidare berörs strategier för utbildningsplanering som en grund för lärande samt organisations- och kunskapsutveckling. Innehållet som helhet ger en grundläggande orientering i arbetslivspedagogik som vetenskapligt område.

Delkurs 2
Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Chef- och ledarskap i olika organisationer belyses liksom ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet.

Delkurs 3
Att hantera konflikter, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras olika dimensioner av konflikter och konflikthantering i arbetslivet. Konflikters förlopp i olika organisationer behandlas och individuella och gruppdynamiska aspekter belyses. Vidare jämförs och diskuteras olika strategier för konflikthantering i arbetslivet.

Delkurs 4
Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng
I delkursen introduceras och diskuteras olika projektmodeller för planering och styrning av projekt liksom innebörden av och villkoren för projektledarskap. I delkursen belyses även projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring i arbetslivet.


Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisningen kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogiska processer i arbetslivet I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). (Delkurs 1)
Pedagogiska processer i arbetslivet II (Provkod: 0101)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter. (Delkurs 1)
Ledarskap för organisation och arbetsliv I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). (Delkurs 2)
Ledarskap för organisation och arbetsliv II (Provkod: 0201)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter. (Delkurs 2)
Att hantera konflikter I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). (Delkurs 3)
Att hantera konflikter II (Provkod: 0301)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter. (Delkurs 3)
Projektledarutbildning I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). (Delkurs 4)
Projektledarutbildning II (Provkod: 0401)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogiska processer i arbetslivet I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Pedagogiska processer i arbetslivet II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Ledarskap för organisation och arbetsliv I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarskap för organisation och arbetsliv II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Att hantera konflikter I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Att hantera konflikter II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Projektledarutbildning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektledarutbildning II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Avby, Gunilla (2016)
Att genom reflektion organisera för en medveten och kunskapsrik praktik. Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 261-282
Byström, Erica (2016)
Undersköterskor i hälso- och sjukvården och deras förutsättningar för lärande i arbetet. Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 212-234
Granberg, Otto (2014)
Lära eller läras. Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur
Gustavsson, Maria & Thunborg, Camilla (2016)
Pedagogik i arbetslivet - forskningsområdets utveckling under 2005-2015. Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 165-190
Nilsson, Peter; Wallo, Andreas; Rönnqvist, Dan & Davidson, Bo (2011)
Human Resource Development. Att utveckla medarbetare och organisationer
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ahl, Helene, Bergmo, Prvulovic, Ingela & Kilhammar, Karin, red. (2017)
HR: Att ta tillvara mänskliga resurser
Lund: Studentlitteratur
Ellström, Per-Erik, Fogelberg Eriksson, Anna, Kock, Henrik & Wallo, Andreas, red. (2016)
Mot ett förändrat ledarskap? Om chefers arbete och ledarskap i ett organisationsperspektiv
Lund: Studentlitteratur
Granberg, Otto & Ohlsson, Jon, red. (2018)
Den lärande organisationen 2.0
Lund: Studentlitteratur
Thunborg, Camilla & Ohlsson, Jon (2016)
Pedagogiska utmaningar i dagens arbetsliv. Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 191-211
Thylefors, Ingela (2016)
Chef- och ledarskap inom välfärdssektorn
Stockholm: Natur & Kultur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Hallberg, Lillemor, R-M & Hallberg, Ulrika (2016)
Mobbning och trakasserier i arbetslivet - en kunskapsöversikt
Lund: Studentlitteratur
Jordan, Thomas (2015)
Konflikthantering i arbetslivet. Förstå, hantera, förebygg
Malmö: Gleerups utbildning
Lennéer Axelson, Barbro & Thylefors, Ingela (2013)
Konflikter: Uppkomst, dynamik och hantering
Stockholm: Natur & Kultur
Nilsson, Björn (2016)
Samspel i grupp. Introduktion till gruppdynamik
Lund: Studentlitteratur
Wilhelmson, Lena & Döös, Marianne (2016)
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Engström Annika (2016)
Arbetsmöten - arenor för samspel och lärande. Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 283-305
Granberg, Otto & Ohlsson, Jon, red. (2016)
Kollektivt lärande - i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur
Hallin, Anette & Karrblom Gustavsson, Tina (2015)
Projektledning
Stockholm: Liber
Nilsson, Björn; Nilsson, Jon & Petterson, Niclas (2014)
Kommunikativt ledarskap
Stockholm: Liber


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.

Delkurs 2: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.

Delkurs 3: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.

Delkurs 4: Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor enligt lärares anvisning.


Se denna kursplan som PDF