Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Education, Special Education, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | PE004G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- grundläggande kunskaper om specialpedagogik, dess relation till pedagogik och närliggande discipliner,
- grundläggande kunskaper om olika förklaringsmodeller till barn och unga i socioemotionella svårigheter,
- kännedom om olika perspektiv inom specialpedagogisk forskning, och
- förstå vikten av relationer och reflekterat bemötande av barn och ungdomar med funktionsnedsättning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera olika perspektiv inom specialpedagogik,
- redogöra för hur det specialpedagogiska verksamhetsområdet har vuxit fram och kommit att utvecklas,
- redogöra för olika myndigheters ansvarsområden inom det specialpedagogiska fältet i relation till funktionsnedsättning hos barn och ungdomar,
- söka relevant information om och diskutera frågor om funktionsnedsättning samt funktionshinder i relation till skolan, och
- identifiera, diskutera och förstå olika sätt att möta och arbeta med barn och unga i socioemotionella problem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt granska och värdera specialpedagogiska verksamhetsfält och centrala problemområden,
- diskutera frågor kring normalitet, inkludering och särskiljande, och
- diskutera betydelsen av samspel, förhållningssätt och insatser i relation till skolans uppdrag i mötet med barn/unga med funktionsnedsättning och deras möjligheter till delaktighet.
Delkurs 1
Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde, 10 högskolepoäng
Delkursen utgör en introduktion till området med en historisk översikt, undersökning av styrdokument samt identifiering av politiska, ideologiska och teoretiska perspektiv inom specialpedagogik. Inom delkursens ram ska den studerande kritiskt granska och värdera specialpedagogiska verksamhetsfält och centrala problemområden, som frågor kring normalitet, inkludering och särskiljande. Olika perspektiv inom specialpedagogisk forskning studeras och diskuteras liksom samverkan i specialpedagogisk verksamhet. Även specialpedagogik i andra länder uppmärksammas.
Delkurs 2
Barn och unga i socioemotionella svårigheter, 10 högskolepoäng
Med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv granskas och problematiseras skilda förklaringsmodeller i förståelsen av barn och unga i socioemotionella svårigheter. Frågor om hur vi kan möta, förebygga svårigheter samt främja gynnsam skolutveckling för dessa barn och unga kommer att belysas. Delkursen behandlar dessutom förståelse för samspel och relationers betydelse för barns lärande och utveckling. Delkursen ger också utrymme för individuella fördjupningar utifrån den studerandes önskemål och i samråd med läraren.
Delkurs 3
Lärandesvårigheter och funktionsnedsättningar i skolan, 10 högskolepoäng
I delkursen studeras olika innebörder av funktionsnedsättningar. Även svårigheter i samband med läs-, skriv- och matematiklärande behandlas. Vidare studeras särskolan och specialskolan i aktuella styrdokument och deras organisationsformer. Frågor om identitet och kommunikation samt samverkan med andra uppmärksammas. Förskolans/skolans möjligheter att förebygga svårigheter respektive möta konsekvenser av funktionsnedsättning/skolsvårigheter granskas. Inom delkursen kommer den studerande att närmare studera ett valt tema inom delkursens ram.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Tillkommer ca 200 sidor, enligt lärarens anvisningar, där breddnings- eller fördjupningslitteratur inom valda teman i anslutning till kursen ingår.
Delkurs 2: Tillkommer en internationell valfri artikel med anslutning till teman i kursen samt ca 150 sidor valbar litteratur.
Delkurs 3: Tillkommer ca 250 sidor, enligt lärares anvisningar, där breddnings- eller fördjupningslitteratur inom ett valt tema i anslutning till slutuppgiften ingår.