Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng
Education, Special Education, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: PE004G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- grundläggande kunskaper om specialpedagogik, dess relation till pedagogik och närliggande discipliner,
- grundläggande kunskaper om olika förklaringsmodeller till barn och unga i socioemotionella svårigheter,
- kännedom om olika perspektiv inom specialpedagogisk forskning, och
- förstå vikten av relationer och reflekterat bemötande av barn och ungdomar med funktionsnedsättning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera olika perspektiv inom specialpedagogik,
- redogöra för hur det specialpedagogiska verksamhetsområdet har vuxit fram och kommit att utvecklas,
- redogöra för olika myndigheters ansvarsområden inom det specialpedagogiska fältet i relation till funktionsnedsättning hos barn och ungdomar,
- söka relevant information om och diskutera frågor om funktionsnedsättning samt funktionshinder i relation till skolan, och
- identifiera, diskutera och förstå olika sätt att möta och arbeta med barn och unga i socioemotionella problem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt granska och värdera specialpedagogiska verksamhetsfält och centrala problemområden,
- diskutera frågor kring normalitet, inkludering och särskiljande, och
- diskutera betydelsen av samspel, förhållningssätt och insatser i relation till skolans uppdrag i mötet med barn/unga med funktionsnedsättning och deras möjligheter till delaktighet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde, 10 högskolepoäng
Delkursen utgör en introduktion till området med en historisk översikt, undersökning av styrdokument samt identifiering av politiska, ideologiska och teoretiska perspektiv inom specialpedagogik. Inom delkursens ram ska den studerande kritiskt granska och värdera specialpedagogiska verksamhetsfält och centrala problemområden, som frågor kring normalitet, inkludering och särskiljande. Olika perspektiv inom specialpedagogisk forskning studeras och diskuteras liksom samverkan i specialpedagogisk verksamhet. Även specialpedagogik i andra länder uppmärksammas.

Delkurs 2
Barn och unga i socioemotionella svårigheter, 10 högskolepoäng
Med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv granskas och problematiseras skilda förklaringsmodeller i förståelsen av barn och unga i socioemotionella svårigheter. Frågor om hur vi kan möta, förebygga svårigheter samt främja gynnsam skolutveckling för dessa barn och unga kommer att belysas. Delkursen behandlar dessutom förståelse för samspel och relationers betydelse för barns lärande och utveckling. Delkursen ger också utrymme för individuella fördjupningar utifrån den studerandes önskemål och i samråd med läraren.

Delkurs 3
Lärandesvårigheter och funktionsnedsättningar i skolan, 10 högskolepoäng
I delkursen studeras olika innebörder av funktionsnedsättningar. Även svårigheter i samband med läs-, skriv- och matematiklärande behandlas. Vidare studeras särskolan och specialskolan i aktuella styrdokument och deras organisationsformer. Frågor om identitet och kommunikation samt samverkan med andra uppmärksammas. Förskolans/skolans möjligheter att förebygga svårigheter respektive möta konsekvenser av funktionsnedsättning/skolsvårigheter granskas. Inom delkursen kommer den studerande att närmare studera ett valt tema inom delkursens ram.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde I, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0010)
En individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 1)
Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde II, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0011)
En individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 1)
Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde III (Provkod: 0012)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Barn och unga i socioemotionella svårigheter I, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
En individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 2)
Barn och unga i socioemotionella svårigheter II (Provkod: 0202)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 2)
Lärandesvårigheter och funktionsnedsättningar i skolan I, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
En individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 3)
Lärandesvårigheter och funktionsnedsättningar i skolan II (Provkod: 0302)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Specialpedagogikens verksamhets- och forskningsområde III
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Barn och unga i socioemotionella svårigheter I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Barn och unga i socioemotionella svårigheter II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Lärandesvårigheter och funktionsnedsättningar i skolan I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Lärandesvårigheter och funktionsnedsättningar i skolan II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Skolverket (2011)
Lgr11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket
Skolverket (2011)
Lgy11: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola
Stockholm: Skolverket
Skolverket (2010)
Lpfö 98/2010: Läroplan för förskolan Lpfö 98
Stockholm: Skolverket

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Gunnarsson, Bernt (1999)
Lärandets ekologi. Villkor för elevers utveckling
Lund: Studentlitteratur, (valbar mot Helldin, Hugo, Sandberg eller Ytterhus)
Haddon, Mark (2009)
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten
Stockholm: Bonnier Pocket, (valbar mot Wahlström)
Helldin, Rolf (2002)
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan
Lund: Studentlitteratur, (valbar mot Gunnarsson, Hugo, Sandberg eller Ytterhus)
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2013)
Att platsa i en skola för alla
Stockholm: Nordstedts
Hugo, Martin (2011)
Från motstånd till framgång - att motivera när ingen motivation finns
Stockholm: Liber, (valbar mot Gunnarsson, Helldin, Sandberg eller Ytterhus)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013)
Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd: viktigare än diagnos
Stockholm: Natur & kultur
Lutz, Kristian (2013)
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: möte med det som inte anses lagom
Stockholm: Liber
Nilholm, Claes (2007)
Perspektiv på specialpedagogik
Lund: Studentlitteratur
Persson, Bengt (2013)
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm: Liber
Sandberg, Anette, red. (2014)
Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd
Lund: Studentlitteratur, (valbar mot Gunnarsson, Hugo, Helldin eller Ytterhus)
Skolverket (2014)
Allmänna råd för arbete med extra anpassning, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se
Wahlströn, Gunilla O (2011)
Kirre
Hässelby: Runa, (valbar mot Haddon)
Ytterhus, Borgunn (2003)
Barns sociala samvaro
Lund: Studentlitteratur, (valbar mot Gunnarsson, Hugo, Helldin eller Sandberg)

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Frånberg, Gun-Marie & Wrethander, Marie (2011)
Mobbing - en social konstruktion?
Lund: Studentlitteratur
Greene, W Ross & Ablon, J Stuart (2012)
Att bemöta explosiva barn
Lund: Studentlitteratur
Hejlskov Elvén, Bo (2014)
Beteendeproblem i skolan
Stockholm: Natur & Kultur
Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (senaste upplaga)
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm: Natur och Kultur, (valda delar)
Löfdahl, Annica (2014)
Kamratkulturer i förskolan
Stockholm: Liber, (valbar mot Schjellerup Nielsen)
Ogden, Terje (2003)
Social kompetens
Stockholm: Liber, (valda delar)
Schjellerup Nielsen, Helle (2006)
Gemenskap och utanförskap om marginalisering i skolans värld
Stockholm: Liber, (valbar mot Löfdahl)
Svedin, Carl Göran & Banck, Lena (2002)
Sexuella övergrepp mot flickor och pojkar
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Dahlgren, Gösta, Gustafsson, Karin, Mellgren, Elisabeth & Olsson, Lars-Erik (senaste upplaga)
Barn upptäcker skriftspråket
Stockholm: Liber
Giancreco, Michael F m.fl. (1993)
"I've counted Jon": Transformational experiences of teachers educatin students with disabilities
Exeptional children vol 59:4, http://uvm.edu/~mgiangre/EC9359%284%29359-372.pdf
Gustafsson, Lars H (2009)
Elevhälsa börjar i klassrummet
Lund: Studentlitteratur
Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (senaste upplaga)
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm: Natur och Kultur, (valda delar)
SKOLFS (2001:23)
Rutiner för utredning och beslut om mottagande i den obligatoriska särskolan: med allmänna råd och kommentarer
Stockholm: Liber Distribution och Skolverket
Skolverket (2015)
Att planera för barn och elever med funktionsnedsättning
Stockholm: Skolverket, www.skolverket.se
Swärd, Ann-Katrin & Florin, Katarina (2011)
Särskolans verksamhet: uppdrag, pedagogik och bemötande
Lund: Studentlitteratur
Szönyi, Kristina & Söderqvist Dunkers, Tove (senaste upplaga)
Där man söker får man svar. Delaktighet i teori och praktik för elever med funktionsnedsättning
Specialpedagogiska skolmyndigheten, https://webbshop.spsm.se/dar-man-soker-far-man-svar/


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Tillkommer ca 200 sidor, enligt lärarens anvisningar, där breddnings- eller fördjupningslitteratur inom valda teman i anslutning till kursen ingår.

Delkurs 2: Tillkommer en internationell valfri artikel med anslutning till teman i kursen samt ca 150 sidor valbar litteratur.

Delkurs 3: Tillkommer ca 250 sidor, enligt lärares anvisningar, där breddnings- eller fördjupningslitteratur inom ett valt tema i anslutning till slutuppgiften ingår.


Se denna kursplan som PDF