Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng
Education, Leadership in Organisation and Working Life Contexts, 7.5 Credits


Kurskod: PE006G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande kunskaper
- om ledarskap och organisation i arbetslivet såsom förståelse av teorier om ledarskap, medarbetarskap och mångfald, och
- i pedagogisk forskning om ledarskap i arbetslivet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- reflektera kring och redogöra för olika ledarskapsteoriers betydelse för lärande och förändring i organisationer, och
- visa vetenskapligt förhållningssätt i skrift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap och organisation i arbetslivet.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Chef- och ledarskap i olika organisationer belyses liksom ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisningen kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).
Examination II (Provkod: 0200)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Examination II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges även som en delkurs inom Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng. Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ahl, Helene, Bergmo, Prvulovic, Ingela & Kilhammar, Karin, red. (2017)
HR: Att ta tillvara mänskliga resurser
Lund: Studentlitteratur
Ellström, Per-Erik, Fogelberg Eriksson, Anna, Kock, Henrik & Wallo, Andreas, red. (2016)
Mot ett förändrat ledarskap? Om chefers arbete och ledarskap i ett organisationsperspektiv
Lund: Studentlitteratur
Granberg, Otto & Ohlsson, Jon, red. (2018)
Den lärande organisationen 2.0
Lund: Studentlitteratur
Thunborg, Camilla & Ohlsson, Jon (2016)
Pedagogiska utmaningar i dagens arbetsliv. Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 191-211
Thylefors, Ingela (2016)
Chef- och ledarskap inom välfärdssektorn
Stockholm: Natur & Kultur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.


Se denna kursplan som PDF