Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Mångfald i klassrummet - ett interkulturellt perspektiv, 7,5 högskolepoäng | |||
Diversity in the Classroom - an Intercultural Perspective, 7.5 Credits |
Kurskod: | PE007G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för teoretiska perspektiv på interkulturalism och multikulturalism,
- beskriva centrala utmaningar inom utbildning, sett från ett interkulturellt perspektiv, och
- beskriva möjliga pedagogiska strategier för att möta mångfald i klassrummet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera olika förståelser av interkulturalism och deras möjliga konsekvenser i utbildning, och
- diskutera möjligheter och utmaningar i olika pedagogiska strategier för att möta mångfald i klassrummet, mot bakgrund av skiftande sociala och kulturella kontexter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
- reflektera över personliga förhållningssätt gentemot interkulturalitet och mångfald i klassrummet, och
- använda skönlitteratur som ett verktyg för reflektion över konsekvenser av rasism och social exkludering i individuella liv.
Kursen utforskar mångfald från ett samhälligt och pedagogiskt perspektiv, och undersöker begrepp såsom social rättvisa och jämlikhet. Klassrummet används som utgångspunkt för kritisk reflektion över mångfaldens möjligheter och utmaningar. Kursen fokuserar främst på interkulturella, men även på feministiska, perspektiv och deras möjliga konsekvenser för lärande och undervisning inom interkulturella kontexter. Återkommande frågor under kursen är hur interkulturalitet formas i mötet mellan samhällen och skolor, och relationen mellan utbildningens mål och pedagogiska strategier för att nå dessa mål.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarium, webbbaserade diskussioner och workshops.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ges på engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter
Obligatorisk litteratur
Scientific texts are chosen after consultation with the teacher, about 100 pages.
Vetenskapliga texter väljs i samråd med lärare, ca 100 sidor.
Selected childrens books
Valda barnböcker