Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Mångfald i klassrummet - ett interkulturellt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Diversity in the Classroom - an Intercultural Perspective, 7.5 Credits


Kurskod: PE007G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för teoretiska perspektiv på interkulturalism och multikulturalism,
- beskriva centrala utmaningar inom utbildning, sett från ett interkulturellt perspektiv, och
- beskriva möjliga pedagogiska strategier för att möta mångfald i klassrummet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera olika förståelser av interkulturalism och deras möjliga konsekvenser i utbildning, och
- diskutera möjligheter och utmaningar i olika pedagogiska strategier för att möta mångfald i klassrummet, mot bakgrund av skiftande sociala och kulturella kontexter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
- reflektera över personliga förhållningssätt gentemot interkulturalitet och mångfald i klassrummet, och
- använda skönlitteratur som ett verktyg för reflektion över konsekvenser av rasism och social exkludering i individuella liv.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen utforskar mångfald från ett samhälligt och pedagogiskt perspektiv, och undersöker begrepp såsom social rättvisa och jämlikhet. Klassrummet används som utgångspunkt för kritisk reflektion över mångfaldens möjligheter och utmaningar. Kursen fokuserar främst på interkulturella, men även på feministiska, perspektiv och deras möjliga konsekvenser för lärande och undervisning inom interkulturella kontexter. Återkommande frågor under kursen är hur interkulturalitet formas i mötet mellan samhällen och skolor, och relationen mellan utbildningens mål och pedagogiska strategier för att nå dessa mål.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarium, webbbaserade diskussioner och workshops.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogiska perspektiv på mångfald, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0104)
Ett skriftligt individuellt paper.
Obligatoriska moment (Provkod: 0311)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogiska perspektiv på mångfald
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatoriska moment
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Adichie, Chimamanda Ngozi (2007)
Half of a Yellow Sun
London: Harper Perennial
Applebaum, Barbara (2003)
Social Justice, Democratic Education and the Silencing of Words that Wound. Journal of Moral Education, 32(2), 151-162
Enns, Carolyn Zerbe & Sinacore, Ada L. (ed) (2005)
Teaching and Social Justice: Integrating Multicultural and Feminist Theories in the Classroom
Washington DC: American Psychological Association, 257 pages (selected sections)
Levinson, Meira (2007)
Common Schools and Multicultural Education
Journal of Philosophy, Vol. 41, No. 4, (pp. 625-642)
Merry, Michael S. (2011)
Equality, self-respect and voluntary separation
Critical Review of International Social and Political Philosophy, 15:1, (pp. 79-100)
Otheguy, Ricardo; García, Ofelia & Reid, Wallis (2015)
Clarifying translanguaging and deconstructing named languages: A perspective from linguistics. Applied Linguistics Review, 6(3), 281-307
St John, O. (2018)
Between question and answer: Mother tongue tutoring and translanguaging as dialogic action. Translation and Translanguaging in Multilingual Contexts (Special issue), 4(3).
Vasquez, Vivian Maria (2017)
Critical Literacy across the K-6 Curriculum
New York: Routledge, (selected pages)

Referenslitteratur
Nussbaum, Martha C (1998)
Cultivating Humanity: Classical Defense of Reform in Liberal Education
Cambridge, USA: Harvard University Press
Sensoy, Öslem & DiAngelo, Robin (2012)
Is everyone equal? A Introduction to Key Concepts in Social Justice Education
New York: Teachers Collage Press
Vasquez, Vivian (2010)
Getting beyond "I like the book": Creating space for critical literacy in K-6 classrooms Newark, Del. : International Reading Association


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Scientific texts are chosen after consultation with the teacher, about 100 pages.
Vetenskapliga texter väljs i samråd med lärare, ca 100 sidor.

Selected childrens books
Valda barnböcker


Se denna kursplan som PDF