Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Education, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: PE015G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1E
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- kunskaper om pedagogikens framväxt som vetenskaplig disciplin,
- förståelse för kommunikation och samtal, med fokus på mellanmänsklig kommunikation och lärande, och
- kunskaper om vetenskapsteori och metodologi i pedagogisk forskning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- jämföra olika pedagogiska traditioner och reflektera över deras inverkan på nutidens pedagogiska situationer,
- diskutera centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi,
- anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på pedagogisk vetenskap,
- kritiskt granska olika kommunikations- och samtalsmodeller utifrån teorier om lärande och mellanmänsklig kommunikation, och
- genomföra en mindre studie av vetenskaplig karaktär.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
- anlägga ett kommunikativt perspektiv på individuellt, socialt och organisatoriskt lärande,
- med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över pedagogiska frågor i olika sammanhang, och
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt såväl muntligt som skriftligt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar hur pedagogik som begrepp och disciplin vuxit fram genom historien. Vidare behandlas olika pedagogiska forskningsområden under 2000-talet samt olika perspektiv på vad som kan bli aktuella forskningsfrågor i framtiden.

Delkurs 2
Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Teorier om lärande och kommunikation är centrala aspekter av pedagogisk verksamhet. Delkursen lägger fokus på lärande i mellanmänskliga relationer. Teoretiska utgångspunkter tas även i kommunikationsteori där både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas.

Delkurs 3
Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar grunder för vetenskaplig forskning inom pedagogikens område med syfte att åskådliggöra vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inför datainsamling, analys och slutsats. Särskild tonvikt läggs vid att förstå hur genomförande med vetenskaplig metod kan leda till rimliga slutsatser.

Delkurs 4
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
I delkursen genomför studenterna ett mindre självständigt arbete av vetenskaplig karaktär med syfte att omsätta och förankra teoretiska kunskaper i praktisk handling. Olika teorier och metoder som belysts i kursen används för att problematisera och analysera ett självständigt valt ämne inom pedagogikens område.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogik som forskningsområde I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Individuell skriftlig uppgift i form av ett PM. (Delkurs 1)
Pedagogik som forskningsområde II (Provkod: 0701)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Kommunikation och lärande I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 2)
Kommunikation och lärande II (Provkod: 0301)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 2)
Vetenskapsteori och forskningsmetodik I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0501)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 3)
Vetenskapsteori och forskningsmetodik II (Provkod: 0502)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 3)
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1005)
Författande av självständigt arbete samt presentation och opposition av det självständiga arbetet. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogik som forskningsområde I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Pedagogik som forskningsområde II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kommunikation och lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kommunikation och lärande II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Vetenskapsteori och forskningsmetodik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskapsteori och forskningsmetodik II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Minst 20 högskolepoäng från Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen, 210-330 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Ahlberg, Ann (2007)
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige 2007. Årg 12, (valda delar läses)
Burman, Anders (2014)
Pedagogikens idéhistoria
Lund: Studentlitteratur
Nilsson Sjöberg, Mattias red. (2018)
Pedagogik som vetenskap
Malmö: Gleerups
Pommer Nilsson, Peter (2003)
En introduktion till pedagogik i arbetslivet
Educational Reports 72. Umeå Universitet
Wernersson, Inga (2006)
Genusperspektiv på pedagogik
Stockholm: Högskoleverket

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Illeris, Knud (2015)
Lärande
Lund: Studentlitteratur
Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2016)
Kommunikation. Samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur
Wilhelmson, Lena & Döös, Marianne (2016)
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber
Möllås, Gunvie (2009)
Detta ideliga mötande
Dissertation: Jönköping University
Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Stockholm: Vetenskapsrådet

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (2014)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer och väljs av den studerande i samråd med lärare.
Delkurs 2: Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 3: Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 4: Tillkommer vetenskapliga artiklar/avhandlingar om ca 600 sidor, med särskild relevans för det valda området för det självständiga arbetet, väljs av den studerande i samråd med handledare.


Se denna kursplan som PDF