Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng | |||
Education, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | PE015G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1E |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- kunskaper om pedagogikens framväxt som vetenskaplig disciplin,
- förståelse för kommunikation och samtal, med fokus på mellanmänsklig kommunikation och lärande, och
- kunskaper om vetenskapsteori och metodologi i pedagogisk forskning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- jämföra olika pedagogiska traditioner och reflektera över deras inverkan på nutidens pedagogiska situationer,
- diskutera centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi,
- anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på pedagogisk vetenskap,
- kritiskt granska olika kommunikations- och samtalsmodeller utifrån teorier om lärande och mellanmänsklig kommunikation, och
- genomföra en mindre studie av vetenskaplig karaktär.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
- anlägga ett kommunikativt perspektiv på individuellt, socialt och organisatoriskt lärande,
- med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över pedagogiska frågor i olika sammanhang, och
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt såväl muntligt som skriftligt.
Delkurs 1
Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar hur pedagogik som begrepp och disciplin vuxit fram genom historien. Vidare behandlas olika pedagogiska forskningsområden under 2000-talet samt olika perspektiv på vad som kan bli aktuella forskningsfrågor i framtiden.
Delkurs 2
Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Teorier om lärande och kommunikation är centrala aspekter av pedagogisk verksamhet. Delkursen lägger fokus på lärande i mellanmänskliga relationer. Teoretiska utgångspunkter tas även i kommunikationsteori där både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas.
Delkurs 3
Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar grunder för vetenskaplig forskning inom pedagogikens område med syfte att åskådliggöra vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inför datainsamling, analys och slutsats. Särskild tonvikt läggs vid att förstå hur genomförande med vetenskaplig metod kan leda till rimliga slutsatser.
Delkurs 4
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
I delkursen genomför studenterna ett mindre självständigt arbete av vetenskaplig karaktär med syfte att omsätta och förankra teoretiska kunskaper i praktisk handling. Olika teorier och metoder som belysts i kursen används för att problematisera och analysera ett självständigt valt ämne inom pedagogikens område.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Minst 20 högskolepoäng från Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen, 210-330 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer och väljs av den studerande i samråd med lärare.
Delkurs 2: Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 3: Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 4: Tillkommer vetenskapliga artiklar/avhandlingar om ca 600 sidor, med särskild relevans för det valda området för det självständiga arbetet, väljs av den studerande i samråd med handledare.