Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, kandidatkurs, 30 högskolepoäng
Education, Advanced Course, 30 Credits


Kurskod: PE016G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa fördjupad kunskap om
- ett område inom pedagogisk forskning,
- olika typer av forskningsansatser, och
- hur vetenskapsteoretiska ansatser och forskningsmetodologiska överväganden inverkar på genomförande och resultat i en undersökning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- söka och samla information i form av olika typer av texter inom pedagogikens område,
- jämföra, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga texter,
- självständigt planera och genomföra en studie av vetenskaplig karaktär,
- kritiskt granska en undersökning för att på ett sakligt och konstruktivt sätt kunna framföra kritik, och
- visa förmåga att skriva text med ett vetenskapligt förhållningssätt och adekvat referenshantering.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- värdera information i olika typer av texter inom inom pedagogikens område, och
- föra ett resonemang om och värdera olika forskningsresultats betydelse för pedagogiska verksamheter.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen lägger fokus på frågor om hur vetenskaplig forskning inom pedagogik kan och bör bedrivas samt hur forskning skall granskas. I kursen genomför den studerande ett självständigt arbete samt granskar och reflekterar över hur pedagogisk forskning bedrivs. En viktig del är kritisk granskning av vetenskapliga texter samt reflektioner om relationer mellan pedagogisk forskning och pedagogisk verksamhet.

Delkurs 1
Pedagogik som vetenskap, 15 högskolepoäng
Under delkursen fokuseras såväl teoretiska som praktiska förutsättningar för vetenskaplig verksamhet genom utveckling av kunskaper om vetenskapsteoretiska och forsknings-metodologiska frågor. Delkursinnehållet erbjuder de kunskaper som behövs för att genomföra ett självständigt arbetet. I delkursen problematiseras också relationen mellan pedagogisk teori och pedagogisk yrkesverksamhet.

Delkurs 2
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Under delkursen genomför de studerande, individuellt eller i par, ett självständigt arbete och försvarar detta arbete vid en individuell opposition. Under delkursen tillägnas teoretisk fördjupning omkring valda forskningsfrågor och såväl teoretisk som praktisk fördjupning om forskningsmetod. Den studerande ska också granska och framföra konstruktiv kritik på ett annat arbete vid en individuell opposition.


Studieformer

Delkurs 1
Undervisningen bygger på ett studentcentrerat lärande och kan innefatta föreläsningar (på campus och/eller webb), seminarier, självständigt arbete, studiegruppsarbeten, fältstudier och studiebesök.

Delkurs 2
Det självständiga arbetet genomförs med muntlig och skriftlig handledning, vanligen i form av enskild handledning eller grupphandledning. De studerande rekommenderas att skriva det självständiga arbetet två och två, men möjlighet att skriva enskilt finns också. Den studerande ska även försvara sitt självständiga arbete och opponera på ett självständigt arbete vid ett obligatoriskt seminarium.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogik som vetenskap I, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0111)
Individuellt paper som diskuteras vid ett seminarium. (Delkurs 1)
Pedagogik som vetenskap II (Provkod: 0113)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Pedagogik som vetenskap III, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0114)
Skriftligt individuellt forsknings-PM som diskuteras vid ett seminarium. (Delkurs 1)
Pedagogik som vetenskap IV (Provkod: 0115)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Författandet av ett självständigt arbete, individuellt eller i par, som individuellt försvaras vid ett seminarium samt individuell opposition på ett annat självständigt arbete. (Delkurs 2)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogik som vetenskap I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Pedagogik som vetenskap II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Pedagogik som vetenskap III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Pedagogik som vetenskap IV
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd för helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng eller Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng samt Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng eller Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen, 210-330 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Bergström, Göran & Boréus, Kristina, (red.) (2012)
Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Lund: Studentlitteratur
Denscombe, Martyn (2009)
Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Lund: Studentlitteratur
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2014)
Handbok i kvalitativ analys
Stockholm: Liber
Kvale, Steinar & Brinkman, Svend (2010)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur
Larsson, Staffan (2009)
A pluralist view of generalization in qualitative studies
International Journal of Research & Method in Education, Vol 32 (1)
Larsson, Staffan (2005)
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik. 25 (1)
Thomassen, Magdalene (2007)
Vetenskap, kunskap och praxis. Introduktion i vetenskapsfilosofi
Malmö: Gleerups utbildning

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (2008)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber
Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed
Vetenskapsrådets rapportserie, 1: 2011


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1
Tillkommer ca 400 sidor valbar litteratur.

Delkurs 2
Litteratur om ca 2000 sidor, med särskild relevans för det valda området för det självständiga arbetet, väljs av den studerande i samråd med handledaren.

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. resekostnader i samband med fältstudier.


Se denna kursplan som PDF