Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Förskolepedagogik I, 30 högskolepoäng
Early Years Education I, 30 Credits


Kurskod: PE018G Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-06-02 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för förskolans och förskoleklassens mål avseeende barns lek, utveckling och lärande,
- beskriva barns lek, utveckling, lärande och kamratrelationer i förskola och förskoleklass utifrån olika teoretiska perspektiv,
- visa förståelse för barns lek, utveckling och lärande i förhållande till kön, etnicitet och förskolans miljö,
- redogöra för och diskutera estetiska lärprocesser och praktiker i förskola och förskoleklass i relation till barns lek och utveckling,
- beskriva och reflektera över användningen av informations- och kommunikationsteknik (IKT) i förskolan och förskoleklass i relation till barns lek och lärande,
- redogöra för grundläggande aspekter i barns språkutveckling i förskoleåren,
- beskriva tidig läs- och skrivutveckling utifrån olika teoretiska och didaktiska perspektiv,
- beskriva barns utveckling och lärande i matematik utifrån olika teoretiska perspektiv,
- redogöra för förskolans och förskoleklassens mål avseende barns matematiska lärande, och
- beskriva och reflektera över hur barns matematiska utveckling kan analyseras, planeras och följas upp i förskolans och förskoleklassens verksamhet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera och problematisera institutionella villkor som påverkar barns lek, utveckling och lärande i förskolan och förskoleklass,
- överväga tänkbara val och handlingsalternativ som stimulerar barns lek och lärande i förskolan och förskoleklass,
- överväga tänkbara didaktiska val vad gäller estetiska praktiker för barn i förskola och förskoleklass,
- överväga tänkbara didaktiska val vad gäller kreativ IKT-användning i förskola och förskoleklass,
- reflektera över och pröva kvalitativa forskningsmetoder,
- visa förmåga att planera för och värdera hur barns språkutveckling och tidiga skriftspråkande kan stimuleras i den pedagogiska verksamheten med beaktande av barns olika kunskaper och erfarenheter, och
- visa förmåga att planera för och värdera verksamhetens innehåll, arbetsformer och miljö för att tillvarata och vidareutveckla alla barns matematiska erfarenheter och kompetenser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
- värdera och reflektera över olika teorier, metoder och synsätt vad gäller barns lek, utveckling och lärande,
- diskutera och problematisera förskollärares pedagogiska ledarskap och didaktiska val i förhållande till teorier och forskning om barns lek, utveckling och lärande,
- överväga olika tänkbara didaktiska val i arbetet med att främja alla barns språkliga utveckling och lärande och att sätta didaktiska val i relation till aktuell forskning och förskolans uppdrag, och
- överväga och argumentera för olika tänkbara didaktiska val i det pedagogiska arbetet som syftar till att främja matematiskt lärande.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Lek, utveckling och lärande, 15 högskolepoäng
I delkursen studeras barns lek, utveckling och lärande utifrån skilda teoretiska perspektiv och utifrån dessa granskas de mål och det uppdrag som lärare i förskola och förskoleklass har. Skilda institutionella villkor och olika pedagogiska inriktningar i förskola och förskoleklass diskuteras och problematiseras också. Aktuell forskning som belyser lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt i förhållande till kön, etnicitet och miljö studeras. Med utgångspunkt i forskning och den studerandes egna erfarenheter diskuteras konsekvenserna av olika didaktiska val och handlingsalternativ som syftar till att främja barns lek och lärande. Etiska frågor kring forskning med och om barn diskuteras och kvalitativa forskningsmetoder prövas och reflekteras över i en fältstudie. Även estetiska lärprocesser och praktiker samt användning av informations- och kommunikationsteknik (IKT) i förskolan behandlas, diskuteras och prövas.

Delkurs 2
De yngre barnens språkande, 7,5 högskolepoäng
I delkursen studeras barns språkutveckling och tidiga skriftspråkande utifrån ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk forskning. Förskolans och förskoleklassens uppdrag gällande barns språkande behandlas, liksom analys och uppföljning av barns språkutveckling. Lekens betydelse för barns kreativa utforskande och användande av språk belyses, liksom barns språkande och kommunikation via digitala medier och multimodala uttrycksformer. Vidare behandlas mångfaldsaspekter kopplat till barns språkliga lärande, såsom flerspråkighet och vikten av ett interkulturellt förhållningssätt.

Delkurs 3
Barn upptäcker matematiken, 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas barns matematiska utveckling och lärande utifrån olika teoretiska perspektiv. Vidare granskas och diskuteras förskolans och förskoleklassens uppdrag vad gäller barns matematiska utveckling och lärande, liksom analys och uppföljning av barns matematiska utveckling. Lekens betydelse för barns kreativa utforskande samt utvecklandet och användandet av matematiska förmågor belyses. Vidare behandlas barns möten med matematik i både natur och
kultur. Med utgångspunkt i aktuell forskning och den studerandes erfarenheter bearbetas frågor om didaktiska val kring hur förskolan kan utmana och stimulera alla barns matematiska lärande i relation till barnens tidigare erfarenheter.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, fältarbete, workshops och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Lek, utveckling och lärande I, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 1006)
Fältstudieuppgift. (Delkurs 1)
Lek, utveckling och lärande II (Provkod: 1002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Lek, utveckling och lärande III, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1007)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 1)
Lek, utveckling och lärande IV, 2 högskolepoäng. (Provkod: 1008)
Muntlig och gestaltande presentation. (Delkurs 1)
De yngre barnens språkande I, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0202)
Salstentamen. (Delkurs 2)
De yngre barnens språkande II (Provkod: 0201)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 2)
De yngre barnens språkande III, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0203)
Gruppuppgift som presenteras muntligt vid ett seminarium samt en individuell skriftlig uppgift i anslutning till gruppuppgiften. (Delkurs 2)
Barn upptäcker matematiken I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0303)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 3)
Barn upptäcker matematiken II (Provkod: 0301)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 3)
Barn upptäcker matematiken III, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0304)
Gruppvis muntlig presentation med individuellt skriftligt underlag. (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Lek, utveckling och lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Lek, utveckling och lärande II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Lek, utveckling och lärande III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Lek, utveckling och lärande IV
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
De yngre barnens språkande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
De yngre barnens språkande II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
De yngre barnens språkande III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Barn upptäcker matematiken I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Barn upptäcker matematiken II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Barn upptäcker matematiken III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng från Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning förskola, 30 högskolepoäng, där verksamhetsförlagd utbildning 1, I, 4,5 högskolepoäng ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Skolverket (2016)
Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad 2016
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se
Skolverket (2017)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Lpfö 98/2010. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad 2010
Stockholm: Skolverket, (2010), [http://www.skolverket.se/publikationer?id =2442]
Bartholdsson, Åsa (2010)
"Mamma, pappa, barn. Femåringar om den heterosexuella familjen som livsprojekt" i Fanny Ambjörnsson & Maria Jönsson, red: Livslinjer. Berättelser om ålder, genus och sexualitet
Göteborg & Stockholm: Makadam
Berg, Lars- Erik & Nelson, Anders (2006)
Identitet och genus i lek med dockor och figurer i förskolan. Nordisk pedagogik. Vol 26, sid 124-138
Björk-Willén, Polly; Gruber, Sabine; Puskás, Tünde; Runfors, Ann & Häll, Linda (2013)
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Stockholm: Liber
Burman, Anders (red.) (2014)
Konst och lärande. Södertörn Studies in Higher Education 3
Stockholm: Elanders, (valda delar läses)
Corsaro, William A (2003)
Were friends right? Inside kids culture
Washington DC: Joseph Henry Press
Frödén, Sara (2012)
I föränderliga och slutna rosa rum. En etnografisk studie av kön, ålder och andlighet i en svensk waldorfförskola
Örebro: Örebro universitet, Örebro studies in education 35
Halldén, Gunilla (2007)
Den moderna barndomen och barns vardagliv
Stockholm: Carlssons
Hangaard Rasmussen, Torben (2016)
Lek på rätt väg? På spaning efter leken
Lund: Studentlitteratur
Hellman, Annette (2013)
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv
Stockholm: Liber
Lee, Kasie R etc al. (2013)
Use of Toys in Child-centered Play Therapy. International Journal of Play Therapy 22 (1), pp 43-57
Levinovitz, Alan (2017)
Towards a Theory of Toys and Toy-play. Human studies 40(2), pp 267-284
Lgr 11 (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/38/94/Lgr11_kap1_2.pdf
Lindgren, Anne-Li, Pramling, Niklas & Säljö, Roger (red.) (2017)
Förskolan och barns utveckling. Grundbok för förskollärare
Malmö: Gleerups, (valda delar läses)
Magnusson, Eva (2003)
Psykologi och kön. Från könsskillnader till genusperspektiv
Stockholm: Natur och Kultur, (valda delar läses)
Palmer, Anna, Unga, Johanna & Hultman, Karin (2017)
Svindlande matematik. Estetik, lek och utforskande i förskolan
Malmö: Gleerups
Rasmusson, Viveca & Erberth, Bodil (2016)
Undervisning i pedagogiskt drama
Stockholm: Studentlitteratur
Ruckenstein, Minna (2010)
Toying with the World. Children, Virtual Pets and the Value of Mobility. Childhood 17(4), pp 500-513
Smirnova, Elena (2011)
Character Toys as Psychological Tools. International Journal of Early Years Education, 19(1), pp 35-43
Tullgren, Charlotte (2004)
Den välreglerade friheten. Att konstruera det lekande barnet
Malmö: Malmö Studies in Educational Sciences, 10
Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed
Vetenskapsrådets rapportserie, 1: 2011
Øksnes, Maria (2011)
Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom
Stockholm: Liber

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Lpfö 98/2010. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad 2010
Stockholm: Skolverket, (2010), [http://www.skolverket.se/publikationer?id =2442]
Bjar, Louise & Liberg, Caroline (2010)
Barn utvecklar sitt språk
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)
Dahlgren, Gösta; Gustafsson, Karin; Mellgren, Elisabeth & Olsson, Lars-Erik (2013)
Barn upptäcker skriftspråket
Stockholm: Liber
Fast, Carina (2008)
Literacy: i familj, förskola och skola
Lund: Studentlitteratur
Harju-Luukkainen, Heidi & Kultti, Anne (2017)
Undervisning i en flerspråkig skola
Malmö: Gleerups
Holm, Lars & Laursen, Pia Helle (red.) (2010)
Språklig praxis i förskolan
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)
Lgr 11 (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket, [http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/38/94/Lgr11_kap1_2.pdf]
Lindgren, Anne-Li, Pramling, Niklas & Säljö, Roger (red.) (2017)
Förskolan och barns utveckling. Grundbok för förskollärare
Malmö: Gleerups, (valda delar läses)
Lindö, Rigmor (2009)
Det tidiga språkbadet
Lund: Studentlitteratur
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2014)
Berättande i förskolan
Stockholm: Natur och Kultur, (valda delar läses)
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red) (2017)
Utbildningsvetenskap för förskolan
Stockholm: Natur och Kultur, (valda delar läses)
Thuresson, Hanna (2013)
"Att läsa bilder med kroppen. En studie om yngre förskolebarns kommunicerande" i Karlstad University Studies 2013:7. Licentiatuppsats
Karlstad universitet, http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A602055&dswid=-507

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bishop, Alan J (1988)
"Mathematics Education in its Cultural Context" I Educational Studies in Mathematics 19(2), s. 179-191
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015)
De yngsta barnens matematik
Stockholm: Liber
Bäckman, Kerstin (2015)
Matematiskt gestaltande i förskolan
Åbo: Åbo Akademi University Press, (Doktorsavhandling), http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/103338/backman_kerstin.pdf?sequence=2
Helenius, Ola, Johansson, Mari, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2016)
Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla, matematiska barn
Malmö: Gleerups Utbildning AB
Palmer, Anna, Unga, Johanna & Hultman, Karin (2017)
Svindlande matematik: Estetik, lek och utforskande i förskolan
Malmö: Gleerups
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2017)
Utbildningsvetenskap för förskolan
Stockholm: Natur och Kultur, (valda delar läses)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Tillkommer svenska och internationella vetenskapliga artiklar ca 100 sidor enligt lärares anvisningar.

Delkurs 2: Tillkommer svenska och internationella vetenskapliga artiklar ca 75 sidor enligt lärares anvisningar samt kartläggningsmaterial för uppföljning av barns språkutveckling.

Delkurs 3: Tillkommer svenska och internationella vetenskapliga artiklar ca 150 sidor enligt lärares anvisningar.


Se denna kursplan som PDF