Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik, Handledarutbildning för förskollärare och lärare, 7,5 högskolepoäng | |||
Education, Training of Tutors in Preschools and Schools, 7.5 Credits |
Kurskod: | PE027G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2017-11-28 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskap om
- perspektiv på handledning och handledningsstrategier, och möjliga konsekvenser för handledarrollen, och
- betydelsen av relationellt samspel och kommunikation i lärandesituationer och handledning.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- identifiera, diskutera och använda stratiegier för handledning, och
- identifiera och analysera möjligheter och utmaningar i handledning av studenter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- reflektera över och problematisera professionellt och pedagogiskt förhållningssätt i relation till handledning, och
- beakta frågor om mångfald och genus i handledning.
Kursen behandlar handledning inom förskola och skola och fokuserar på relationer av betydelse för handledning. Detta kan vara institutionella relationer såsom mellan förskola/skola och universitet, och pedagogiska relationer mellan handledare och studerande. Utifrån aktuell forskning, uttolkning av styrande dokument och deltagarnas beprövade erfarenheter granskas och prövas perspektiv på handledning, och möjliga strategier i handledning i relation till studentens professionsblivande. Deltagarna ges även möjlighet att kritiskt reflektera öven den egna pedagogiska verksamheten och de didaktiska val som denna innefattar i relation till handledning och handledande samtal.
Undervisningen är webbaserad och innefattar även fyra fysiska träffar. Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier och webbaserade diskussioner.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Lärarexamen alternativt Förskollärarexamen samt minst ett års yrkeslivserfarenhet som lärare eller förskollärare på minst halvtid efter avlagd examen.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen kräver fyra fysiska träffar som kan förläggas inom någon kommun inom Örebro län.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Obligatorisk litteratur
Vetenskaplig litteratur tillkommer, ca 150 sidor.
Följande dokument som reglerar den verksamhetsförlagda utbildningen vid Örebro universitet (VFU) läses:
- Informationsblad om VFU, http://vfu.oru.se/lp/
- Samverkansdokument för regional samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning inom lärarutbildningen (senaste upplaga) http://vfu.oru.se/lp/
- Kursplaner inom lärarutbildningarna som innehåller VFU, http://vfu.oru.se/lp/
- Utbildningsplaner för lärarutbildningar vid Örebro universitet.
https://www.oru.se/utbildning/program/