Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2014 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng | |||
Core Education Subjects I, with a Specialisation in Upper Secondary School, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | PE1006 | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet Verksamhetsförlagd utbildning |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2011-02-21 | Senast ändrad: | 2013-03-26 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om
- olika teoretiska perspektiv på sociala relationer, lärande och kommunikation,
- ungas/elevers relationsskapande samt dess betydelse för lärande och utveckling,
- ämneslärares möjligheter att skapa förutsättningar för delaktighet, meningsskapande och lärande,
- skolans uppdrag att ta hänsyn till barns rättigheter och att främja likabehandling och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av unga/elever,
- aktuell utbildningspolitik, skolans historiska framväxt samt lärares professionshistoria,
- skolans styrning och styrdokument,
- lagstiftningen på skolans område gällande sekretess, diskriminering och kränkande behandling,
- innebörder av begreppet didaktik, och
- vetenskapligt skrivande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- problematisera frågor om barns rättigheter utifrån elev- och lärarperspektiv,
- problematisera möjliga konsekvenser av olika samspelsmönster i skolans vardag,
- relatera skolans styrdokument till ämneslärares arbete,
- förstå skolans uppdrag att hos unga förankra skolans värdegrund,
- förstå hur olika synsätt på ungas utveckling, lärande och kommunikation får betydelse för undervisningens innehåll och utformning,
- förstå betydelsen av ämneslärares didaktiska val och dess konsekvenser för undervisningens innehåll och utformning,
- reflektera över ämneslärares pedagogiska ledarskap och dess konsekvenser för elevers sociala relationer och lärande, och
- använda estetiska och interaktiva presentationsformer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- utifrån etiska aspekter värdera konsekvenser av ämneslärares olika handlingsalternativ i mötet med unga/elever,
- överväga hur ungas olika livsvillkor får konsekvenser för elevers sociala relationer och ämneslärare arbete,
- förhålla sig till skolans värdegrundsuppdrag med fokus vid jämställdhet, hållbar utveckling och inflytande,
- värdera betydelsen av ett professionellt förhållningssätt gentemot unga/elever, och
- kommunicera och samverka med unga/elever och skolans personal.
Kursen är uppdelad i fyra delkurser:
Delkurs 1
Sociala relationer och pedagogiskt ledarskap, 7,5 högskolepoäng (Social Participation and Educational Leadership, 7.5 credits)
Delkursen innehåller två teman:
- Sociala relationer
Inom temat behandlas teorier om ungas relationsskapande processer. Frågor om makt och normalitet behandlas.
- Pedagogiskt ledarskap
Inom temat behandlas frågor om betydelsen av pedagogiskt ledarskap för ungas lärande och sociala utveckling samt etiska aspekter av lärares yrkesutövande.
Inom delkursen behandlas grunderna i vetenskapligt förhållningssätt och vetenskapligt skrivande.
Delkurs 2
Didaktik och lärande, 7,5 högskolepoäng (Didactics and Learning, 7.5 credits)
Delkursen innehåller två teman:
- Didaktiska perspektiv och lärandeteori
Inom temat behandlas olika teorier om lärande som behaviorism, kognitivism, sociokulturell teori och pragmatism. Vidare behandlas begreppet didaktik och dess betydelse för lärares arbete.
- Kommunikation och lärande
Inom temat fördjupas sociokulturell teori och pragmatism med fokus på kommunikativa samspel i skolan som förutsättning för lärande.
Delkurs 3
Utbildningens historia, organisation och demokratiuppdrag, 7.5 högskolepoäng (The Swedish Educational System and its Democratic Ideals, 7,5 credits)
Delkursen innehåller två teman:
- Skolans organisation och historia
Inom temat behandlas aktuell utbildningspolitik, skolans historiska framväxt och lärares professionshistoria. Vidare behandlas skolans styrning samt styrdokument och lagstiftning som är relevant för skolan. Inom temat behandlas frågor om barns rättigheter och skolans uppdrag att motverka diskriminering och kränkande behandling.
- Skolans värdegrundsuppdrag
Inom temat behandlas skolans värdegrundsuppdrag med fokus vid jämställdhet, hållbar utveckling och inflytande.
Inom delkursen behandlas grunderna i vetenskapligt förhållningssätt och vetenskapligt skrivande.
Delkurs 4
Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 högskolepoäng (Placement Studies 1, 7.5 credits)
Delkursen innehåller två teman:
- Sociala relationer och pedagogiskt ledarskap
Inom temat behandlas ämneslärares arbete med att leda pedagogisk verksamhet med särskilt avseende på kommunikation och sociala relationer.
- Didaktik och lärande
Inom temat behandlas ämneslärares arbete med att leda pedagogisk verksamhet med särskilt avseende på elevers lärande och didaktiska val.
Delkurs 1-3
Undervisningen bygger på ett studentcentrerat lärande som innehåller föreläsningar (på campus och webben), seminarier och studiegruppsarbeten. Seminarier är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Delkurs 4
Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning och seminarier. Undervisningen är obligatorisk. Vid eventuell frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med arbetslag/VFU-lärare komplettera den inom kursens ram. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
eller
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är den första kursen i Ämneslärarprogrammet, inriktning gymnasieskolan, 300/330 högskolepoäng. Kursen är den första av tre kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan.
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd om minst 15 högskolepoäng.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.
För verksamhetsförlagd utbildning inom Ämneslärarprogrammet, inriktning gymnasieskolan, 300/330 högskolepoäng har den studerande rätt till endast en förnyad prövning (Dnr CF 52-153/2006, Dnr CF 52-154/2006). Vid ej godkänd VFU skall handläggningen av studentens rätt till förnyad VFU handläggas i enlighet med Samverkansdokumentet bilaga 4. Begränsning av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning. Riktlinjer för stödåtgärder. https://vfu.oru.se/lp/
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i regionen (Dnr CF 59-214/2010 ). Avtalen innebär att VFU skall göras inom skolhuvudmännens ansvarsområde. Den studerande anmäler önskemål om VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget (LUV), som nås via https://vfu.oru.se/. För att kunna anmäla önskemål om VFU-placering måste den studerande använda den e-postadress som tilldelats av universitetet. Örebro universitet beslutar om slutlig VFU-placering utifrån anmälda önskemål. Beslutet kan avvika från önskemålen.
Den studerande, som är antagen på Ämneslärarprogrammet, inriktning gymnasieskolan, skall anmäla önskemål inom gymnasieskolan.
Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Delkurs 2
Den studerande väljer ytterligare ett kapitel i antologin: Englund, Tomas (2007): Utbildnings som kommunikation. Deliberativa samtal som möjlighet. Göteborg: Daidalos. Under delkursen tillkommer ytterligare cirka 50 sidor i form av vetenskapliga artiklar.
Delkurs 4
Den obligatoriska litteraturen samt litteraturen från delkurs 1 och delkurs 2 ligger till grund för studierna under den verksamhetsförlagda utbildningen samt de skriftliga och muntliga uppgifter som ska genomföras under delkurs 4.
Litteratur markerad med * distribueras via Blackboard.