Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2014 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik A, Arbetslivspedagogik, 30 högskolepoäng
Working Life Education, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: PE1100 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2006-09-27 Senast ändrad: 2012-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- grundläggande kunskaper och förståelse för pedagogiska processer i arbetslivet, med särskilt fokus på villkor för vuxnas lärande,
- grundläggande förståelse för centrala begrepp inom pedagogik såsom kunskap, kompetens, lärande och förändring,
- grundläggande kunskaper om ledarskap i arbetslivet innefattande förståelse av begrepp såsom ledare, medarbetare och kompetensutveckling,
- grundläggande kunskaper och förståelse för konflikter och konflikthantering i arbetslivet på individ, grupp- och organisationsnivå,
- en teoretisk grund för utbildningsplanering inom några kompetensområden i arbetslivet,
- viss orientering i forskningsfrågor om ledarskap i arbetslivet,
- grundläggande kunskaper och förståelse för olika former av projektledning i arbetslivet, och
- grundläggande kunskaper om metoder för att planera, organisera och leda projekt i skilda verksamheter.


Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- skriftligen redogöra för pedagogiska villkor för lärande och förändringar på individ-, grupp- och organisationsnivå inom några av arbetslivets verksamhetsområden,
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om pedagogiska processer i arbetslivet med andra,
- skriftligen redogöra för ledarskapets betydelse för lärande och förändring i organisationer,
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om ledarskap i arbetslivet med andra,
- skriftligen redogöra för olika former av konflikter och konflikthantering i arbetslivet,
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om konflikter och konflikthantering med andra,
- skriftligen redogöra för olika former av och metoder för projektledning i arbetslivet, och
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om projektledning i arbetslivet med andra.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på människans villkor för lärande och förändring i arbetslivet,
- förhålla sig till både kvinnors och mäns villkor för lärande och förändring i arbetslivet,
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap och utbildningsplanering i arbetslivet, med hänsyn till människors olika villkor,
- anlägga ett såväl individuellt, relationellt som organisatoriskt perspektiv på konflikter i arbetslivet, och
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på projektledning i arbetslivet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är uppdelad i fyra delkurser:

Delkurs 1:
Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng (Educational Processes in Working Life, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras pedagogiska processer i arbetslivet, med särskilt fokus på villkor för vuxnas lärande. Organisationer förstås i delkursen som arenor för kunskapande, lärande och förändring. Utifrån kurslitteratur och studenters egna erfarenheter diskuteras olika innebörder av kunskap och livslångt lärande i arbetslivets skilda verksamhetsområden. Förutsättningar för lärande och förändring i arbetslivet belyses på individ-, grupp-, och organisationsnivå. Såväl kvinnors som mäns villkor diskuteras. Innehållet som helhet ger en grundläggande orientering i arbetslivspedagogik som vetenskapligt område.

Delkurs 2:
Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng (Leadership for Organization and Working Life, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet belyses. Vidare berörs strategier för utbildningsplanering som en grund för lärande, organisation och kunskapsutveckling.

Delkurs 3:
Att hantera konflikter, 7,5 högskolepoäng (Coping with Conflicts, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras olika dimensioner av konflikthantering på individ-, grupp- och organisationsnivå. Konflikters förlopp i olika organisationer behandlas. Vidare belyses både individuella och gruppdynamiska aspekter såsom rolltagande, makt, kön och etnicitet. Olika strategier för konflikthantering jämförs och diskuteras.

Delkurs 4:
Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng (Education for Project Management, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras innebörden av projektledarskap. I kursen belyses projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring. Vidare introduceras ett kritiskt förhållningssätt i synen på arbetsliv och projektledarskap.


Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisning består av webbföreläsningar, individuella skriftliga studieuppgifter samt deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Individuella skriftliga studieuppgifter och deltagande i gruppdiskussioner på kursplattformen är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Examination sker genom fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). I examinationen ingår även deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters inlägg.
Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Examination sker genom fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). I examinationen ingår även deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters inlägg.
Att hantera konflikter, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Examination sker genom fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). I examinationen ingår även deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters inlägg.
Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examination sker genom fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio). I examinationen ingår även deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters inlägg.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogiska processer i arbetslivet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarskap för organisation och arbetsliv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Att hantera konflikter
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektledarutbildning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Vid avslutning av varje delkurs vägs individuella skriftliga uppgifter samman med deltagande i webbaserade gruppdiskussioner till ett gemensamt betyg.

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att man erhållit betyget Väl Godkänd på minst tre delkurser, totalt 22,5 högskolepoäng.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Hagström, Eva (senaste upplagan)
Referenshantering i Pedagogik
Örebro: Örebro universitet, http://www.diva-portal.org, 35 sidor

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Andersson, Curt (2000)
Kunskapssyn och lärande i samhälle och arbetsliv
Lund: Studentlitteratur, 182 sidor
Ellström, Per-Erik & Hultman, Glenn, red. (2004)
Lärande och förändring i organisationer. Om pedagogik i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 332 sidor
Granberg, Otto (2009)
Lära eller läras. Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 254 sidor
Gustavsson, Maria & Fogelberg Eriksson, Anna (2010)
Studies in the Education of Adults, 42 (2)
Gendered learning environments in managerial work, (s. 141-155), 14 sidor*
Hård af Segerstad, Helene, Klasson, Alger & Tebelius, Ulla (2007)
Vuxenpedagogik: att iscensätta vuxnas lärande
Lund: Studentlitteratur, 151 sidor
Pommer Nilsson, Peter (2003)
En introduktion till pedagogik i arbetslivet
Educational Reports 72. Umeå Universitet, 85 sidor*

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Fogelberg Eriksson, Anna (2005)
Ledarskap och kön: En studie av ledare och maskuliniteter i ett verkstadsindustriföretag
Akademisk avhandling. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, (kap. 1-2 och 8-9), 85 sidor*
Granberg, Otto & Ohlsson, Jon, red. (2011)
Organisationspedagogik - en introduktion
Lund: Studentlitteratur, 134 sidor
Hällstén, Stefan & Tengblad, Stefan, red (2006)
Medarbetarskap i praktiken
Lund: Studentlitteratur, 312 sidor
Steinberg, John (2008)
Humanistiskt ledarskap. En praktisk handbok
Malmö: Liber, 127 sidor (valbar mot Svenningsson, Stefan & Alvesson, Mats [2010])
Svenningsson, Stefan & Alvesson, Mats (2010)
Ledarskap
Malmö: Liber, 128 sidor (valbar mot Steinberg, John [2008])

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Abraham, Ulrika & Hafstrand, Heléen (2011)
Kommunicera mera - en studie som belyser människans behov av erkänsla i samband med arbetsplatskonflikter
Examensarbete, Kandidatexamen Sociologi. Göteborg: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet, 28 sidor*
Andersen, Jan Atle (2011)
Skick och oskick på jobbet: konfliktbehandling på arbetsplatsen
Stocksund: Idrinia, 168 sidor
Granström, Kjell (2006)
Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet
Lund: Studentlitteratur, 197 sidor
Hilmarsson, Hilmar TH (2011)
Konfliktens magi: hantera konflikter och svåra samtal i privata och professionella relationer
Lund: Studentlitteratur, 199 sidor
Jordan, Thomas (2006)
Att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen
Stockholm: Lärarförbundet, 86 sidor, (valbar mot Larsen, Rolf-Petter [2002])
Larsen, Rolf-Petter (2002)
Konflikter och oenighet på arbetsplatsen
Lund: Studentlitteratur, 194 sidor (valbar mot Jordan, Thomas [2006])

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Clemedson, Lars Johan (2006)
Ledande ledare. Organisationskultur, förändring och konsten att utveckla en ledningsgrupp
Stockholm: Natur och kultur, 253 sidor (titeln finns också som e-bok) (valbar mot Jensen, Christian; Johansson, Staffan & Löfström, Mikael [2007])
Eklund, Jessica & Eklund, Magnus (2006)
Lärande i små projektintensiva företag. En fallstudie med samtliga medarbetare vid Markant reklambyrå i Karlstad
Magisteruppsats, Industriell projektledning. Karlstad: Institutionen för informationsteknologi och informatik, Karlstads universitet, 76 sidor*
Jensen, Christian; Johansson, Staffan & Löfström, Mikael (2007)
Projektledning i offentlig miljö
Malmö:Liber, 208 sidor (valbar mot Clemedson, Lars Johan [2006])
Macheridis, Nikos (2009)
Projektaspekter. Kunskapsområden för ledning och styrning av projekt
Lund: Studentlitteratur, 313 sidor
Svensson, Lennart & Von Otter, Casten (2001)
Projektarbete. Teori och praktik
Stockholm: Santérus Förlag, 255 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Till den obligatoriska litteraturen tillkommer valbar litteratur inom området för respektive kurs:

Delkurs 1: cirka 100 sidor valvar litteratur.

Delkurs 4: cirka 100 sidor valbar litteratur.

Litteratur markerad med * tillhandahålls via kursplattformen Blackboard.


Se denna kursplan som PDF