Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2014 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik A, Arbetslivspedagogik, 30 högskolepoäng | |||
Working Life Education, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | PE1100 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2006-09-27 | Senast ändrad: | 2012-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2012 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- grundläggande kunskaper och förståelse för pedagogiska processer i arbetslivet, med särskilt fokus på villkor för vuxnas lärande,
- grundläggande förståelse för centrala begrepp inom pedagogik såsom kunskap, kompetens, lärande och förändring,
- grundläggande kunskaper om ledarskap i arbetslivet innefattande förståelse av begrepp såsom ledare, medarbetare och kompetensutveckling,
- grundläggande kunskaper och förståelse för konflikter och konflikthantering i arbetslivet på individ, grupp- och organisationsnivå,
- en teoretisk grund för utbildningsplanering inom några kompetensområden i arbetslivet,
- viss orientering i forskningsfrågor om ledarskap i arbetslivet,
- grundläggande kunskaper och förståelse för olika former av projektledning i arbetslivet, och
- grundläggande kunskaper om metoder för att planera, organisera och leda projekt i skilda verksamheter.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- skriftligen redogöra för pedagogiska villkor för lärande och förändringar på individ-, grupp- och organisationsnivå inom några av arbetslivets verksamhetsområden,
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om pedagogiska processer i arbetslivet med andra,
- skriftligen redogöra för ledarskapets betydelse för lärande och förändring i organisationer,
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om ledarskap i arbetslivet med andra,
- skriftligen redogöra för olika former av konflikter och konflikthantering i arbetslivet,
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om konflikter och konflikthantering med andra,
- skriftligen redogöra för olika former av och metoder för projektledning i arbetslivet, och
- kommunicera och diskutera sina kunskaper om projektledning i arbetslivet med andra.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på människans villkor för lärande och förändring i arbetslivet,
- förhålla sig till både kvinnors och mäns villkor för lärande och förändring i arbetslivet,
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap och utbildningsplanering i arbetslivet, med hänsyn till människors olika villkor,
- anlägga ett såväl individuellt, relationellt som organisatoriskt perspektiv på konflikter i arbetslivet, och
- anlägga ett pedagogiskt perspektiv på projektledning i arbetslivet.
Kursen är uppdelad i fyra delkurser:
Delkurs 1:
Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng (Educational Processes in Working Life, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras pedagogiska processer i arbetslivet, med särskilt fokus på villkor för vuxnas lärande. Organisationer förstås i delkursen som arenor för kunskapande, lärande och förändring. Utifrån kurslitteratur och studenters egna erfarenheter diskuteras olika innebörder av kunskap och livslångt lärande i arbetslivets skilda verksamhetsområden. Förutsättningar för lärande och förändring i arbetslivet belyses på individ-, grupp-, och organisationsnivå. Såväl kvinnors som mäns villkor diskuteras. Innehållet som helhet ger en grundläggande orientering i arbetslivspedagogik som vetenskapligt område.
Delkurs 2:
Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng (Leadership for Organization and Working Life, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet belyses. Vidare berörs strategier för utbildningsplanering som en grund för lärande, organisation och kunskapsutveckling.
Delkurs 3:
Att hantera konflikter, 7,5 högskolepoäng (Coping with Conflicts, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras olika dimensioner av konflikthantering på individ-, grupp- och organisationsnivå. Konflikters förlopp i olika organisationer behandlas. Vidare belyses både individuella och gruppdynamiska aspekter såsom rolltagande, makt, kön och etnicitet. Olika strategier för konflikthantering jämförs och diskuteras.
Delkurs 4:
Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng (Education for Project Management, 7,5 credits)
I delkursen introduceras och diskuteras innebörden av projektledarskap. I kursen belyses projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring. Vidare introduceras ett kritiskt förhållningssätt i synen på arbetsliv och projektledarskap.
Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.
Undervisning består av webbföreläsningar, individuella skriftliga studieuppgifter samt deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.
Individuella skriftliga studieuppgifter och deltagande i gruppdiskussioner på kursplattformen är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Vid avslutning av varje delkurs vägs individuella skriftliga uppgifter samman med deltagande i webbaserade gruppdiskussioner till ett gemensamt betyg.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att man erhållit betyget Väl Godkänd på minst tre delkurser, totalt 22,5 högskolepoäng.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Övergångsbestämmelser
.
Obligatorisk litteratur
Till den obligatoriska litteraturen tillkommer valbar litteratur inom området för respektive kurs:
Delkurs 1: cirka 100 sidor valvar litteratur.
Delkurs 4: cirka 100 sidor valbar litteratur.
Litteratur markerad med * tillhandahålls via kursplattformen Blackboard.