Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik A, Utbildningsledare vid trafikskola, 30 högskolepoäng
Education Leadership in Traffic Schools, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: PE152U Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2006-09-27 Senast ändrad: 2013-09-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
- ha kunskap om grundläggande förutsättningar för att bedriva utbildningsledarskap i en trafikskola ur pedagogiska, arbetsrättsliga och trafiksäkerhetsmässiga perspektiv,
- ha kunskap om pedagogiska konsekvenser av verksamhet i trafikskolor, och
- ha kunskap om lärande i en trafikskola på individ-, grupp- och organisationsnivå.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för vad som utgör kritisk kunskap i en trafikskolas verksamhet, och
- analysera förutsättningar för att bedriva verksamhet i en trafikskola.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- beakta hur psykologiska, socialpsykologiska och pedagogiska aspekter bidrar till utbildningsledarskapet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1:
Trafikskolan som verksamhet, 7,5 högskolepoäng
The Traffic School as Practice, 7,5 higher education credits

I kursen belyses grundläggande förutsättningar för drift av en trafikskola ur ett pedagogiskt, arbetsrättsligt och trafiksäkerhetsperspektiv.

Delkurs 2:
Trafikskolan ur ett pedagogiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
The Traffic School from an Educational Perspective, 7,5 higher education credits

Konsekvenserna av verksamhet i trafikskolor fokuseras ur ett pedagogiskt perspektiv genom att belysa hur lärandet organiseras i en trafikskola på individ-, grupp- och organisationsnivå. Dessutom belyses grunderna för hur vuxenpedagogiska processer organiseras.

Delkurs 3:
Trafikskolan som arbetsplats, 7,5 högskolepoäng
The Traffic School as a Place of Work, 7,5 higher education credits

I denna kursdel belyses hur trafikskolor organiseras samt vilka konsekvenser detta får pedagogiskt, ekonomiskt och juridiskt.

Delkurs 4:
Att analysera verksamheten i trafikskolor, 7,5 högskolepoäng
Analysing the Traffic School Practise, 7,5 higher education credits

I ett mindre, skriftligt temaarbete belyses förutsättningarna för att bedriva trafikskoleverksamhet ur ett pedagogiskt perspektiv och som en grund för ett utbildningsledarskap.


Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och pedagogiska tillämpningar.
Samtliga moment är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.


Examinationsformer

Trafikskolan som verksamhet, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuella och gruppvisa uppgifter såväl skriftliga som muntliga
Trafikskolan ur ett pedagogiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Pedagogiska förhållningssätt presenteras såväl muntligt som skriftligt
Trafikskolan som arbetsplats, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Trafikskolan som arbetsplats presenteras såväl muntligt som skriftligt
Att analysera verksamheten i trafikskolor, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Ett mindre temaarbete sammanställs och ventileras i seminarieform


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Trafikskolan som verksamhet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Trafikskolan ur ett pedagogiskt perspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Trafikskolan som arbetsplats
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Att analysera verksamheten i trafikskolor
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Övriga föreskrifter

Kursen ges som uppdragsutbildning.

Kursen är i huvudsak förlagd till Campus Örebro.

Efter genomgången kurs ges behörighet att verka som utbildningsledare vid trafikskola.

Betyg på hel kurs:
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på minst två delkurser varav delkurs 4 ska vara en av dem.


Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

Kursen har tidigare givits under namnet: Utbildningsledarutbildning för trafiklärare, 20 poäng


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Björklund Boistrupp, Lisa (2008)
När Kicki tar körkort - bedömning av elevers lärande
I Anna-Lena Rostvall & Staffan Selander (red.): Design för lärande. Stockholm: Nordstedts, 269 sidor, s. 45-58, 14 sidor
Döös Marianne (2003)
"Arbetsplatsens relationik - om långsamt kunskapande och kompetenta relationer" i Arbetslivsrapport 2003:12
Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 12 sidor
Englund Anders; Gregersen Nils Petter; Hydén Christer; Lövsund Per & Åberg Lars (1998)
Trafiksäkerhet: en kunskapsöversikt.
Lund: Studentlitteratur, 622 sidor, valda delar (används även i delkurs 3)
Lennéer-Axelsson, Barbro (2006)
Arbetsgruppens psykologi
Stockholm: Natur & Kultur, 250 sidor
NTF (2006)
Trafikförfattningar
Stockholm: NTF, 250 sidor, används även i delkurs 2 och 3
Strömquist, Siv (2007)
Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Malmö: Gleerup, 268 sidor, delkurs 1: s. 9-124, delkurs 4: s. 193-214
Vägverket (2006)
Regler om körkort
Borlänge: Vägverket, 150 sidor, används även i delkurs 2 och 3

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Grensjö, Bengt (2003)
Pedagogik i arbetslivet. Tysta, tystnande och tystade kunskaper
Umeå: Umeå universitet, Pedagogiska institutionen, 30 sidor
Hård af Segerstad, Helene; Klasson, Alger & Tebelius, Ulla (2007)
Vuxenpedagogik. Att iscensätta vuxnas lärande
Lund: Studentlitteratur, 151 sidor
Karlsson, Ove (1999)
Utvärdering mer än en metod
Stockholm: Kommentus, (Används även i delkurs 4)
Pommer Nilsson Peter (2003)
En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp-Historik-Nutid
Umeå:Umeå universitet, 40 sidor, (valda delar)

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Berg, Morten Emil (2007)
Coaching-att hjälpa ledare och medarbetare att lyckas
Lund: Studentlitteratur, 459 sidor
Dilschmann, Annika (2005)
Omtanke och struktur - om ledarskap och medarbetares hälsa
Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 20 sidor
Ekstam Kjell (2007)
Handbok i konflikthantering
Malmö: Liber ekonomi, 190 sidor
Meurling Alriksson Anna (2008)
Finns det behov av utbildningsledare i företag och organisationer
Malmö högskola, 25 sidor, 89 sidor, kapitel 3, 5-6 läses, 25 sidor

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Hagström, Eva (senaste upplagan)
Referenshantering i pedagogik. Örebro universitet, Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap
Meurling Alriksson Anna (2008)
Finns det behov av utbildningsledare i företag och organisationer?
Malmö högskola, 55 sidor, (kapitel 1-2, 4).
Tranquist Joakim (2008)
Utvecklingen genom utvärdering
Malmö högskola, 40 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Tillkommer litteratur i samråd med kursledare om 150 sidor.
Delkurs 2: Tillkommer litteratur i samråd med kursledare om 150 sidor.
Delkurs 3: Tillkommer litteratur i samråd med kursledare om 150 sidor.
Delkurs 4: Tillkommer litteratur i samråd med kursledare om 150 sidor

Litteratur markerad med * tillhandahålls genom kommunikationsverktyget Blackboard.


Se denna kursplan som PDF