Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, 7,5 högskolepoäng
Multilinguality and Interculturalism in Preschool, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: PE168U Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2013-09-02 Senast ändrad: 2015-02-24
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling, och
- fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera och problematisera utifrån olika teorier vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och hur likheter och olikheter kan användas som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet, och
- planera för hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan tillämpas i den dagliga verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet.
Deltagarna analyserar, reflekterar och kritiskt granskar sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten. Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.


Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Campusträffar med föreläsningar och seminarier är obligatoriska. Vid enstaka frånvaro kan ersättningsuppgift anvisas av läraren. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna. Web-plattformen Blackboard används inom kursen.


Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig examinationsuppgift i form av ett paper.
Examination II (Provkod: 0101)
Deltagande i seminarier.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Examination II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 7,5 högskolepoäng.



Övergångsbestämmelser

För information gällande regler om examination/fullgörande av obligatoriska moment när kurser upphört eller genomgått större förändringar se länk nedan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Aronsson, Lena (2006)
Bedömning i förskolan
I: Symposium 2006 Bedömning, flerspråkighet och lärande. Red M. Olofsson, Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. (Finns som nätupplaga).
Björk-Willén, Polly; Gruber, Sabine & Puskás, Tünde (2013)
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Stockholm: Liber
Hagtvet, Bente E (2006)
Språkstimulering. Del 2: Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
Stockholm: Natur och Kultur, (ca 130 sidor läses enligt lärares anvisningar).
Kultti, Anne (2014)
Flerspråkiga barns villkor i förskolan: lärande av och på ett andra språk
Stockholm: Liber, (1. uppl)
Obondo, Margaret. & Benckert, Susanne (2001)
Flerspråkiga barns läs- och skriftspråksutveckling i förskolan - ett socialisationsperspektiv
I: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. (Finns som nätupplaga).
Skans, Anders (2011)
En flerspråkig förskolas didaktik i praktiken
Malmö Studies in Educational Sciences, Licentiate Dissertation Series 2011:16, (110 sidor läses enligt lärares anvisningar). Finns som nätupplaga.
Skaremyr, Ellionor (2014)
Nyanlända barns deltagande i språkliga händelser i förskolan, 2014:41
Karlstad university studies, (Finns som nätupplaga).
Skolverket (2013)
Flera språk i förskolan - teori och praktik
Stockholm: Skolverket, (Finns som nätupplaga).
Skolverket (2011)
Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket
Skolverket (2010)
Lpfö98/2010 Läroplan för förskolan. Reviderad 2010
Stockholm: Skolverket
Vallberg Roth, Ann-Christine (2014)
Bedömning i förskolors dokumentation - fenomen, begrepp och reglering. I: Pedagogisk forskning i Sverige, årgång 19, nr 4-5 2014
(Finns som nätupplaga).


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

50-100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.


Se denna kursplan som PDF