Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Utbildningsvetenskaplig kärna IIa, inriktning förskola, 15 högskolepoäng
Core Education Subjects IIa, with a Specialisation in Early Years Teaching, 15 Credits


Kurskod: PE200G Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2017-02-07 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskaper om
- specialpedagogik som kunskaps- och forskningsområde samt kännedom om olika teoretiska perspektiv inom det specialpedagogiska fältet,
- faktorer som har betydelse för att förebygga att barn hamnar i svårigheter samt vetskap om olika stödåtgärder,
- förskolans uppdrag att erbjuda alla barn likvärdiga möjligheter till utveckling och lärande,
- dokumentation, uppföljning och analys av lärande, ur historiska och samtida perspektiv, och
- hur olika förhållningssätt kring dokumentation, uppföljning och analys kan förstås i relation till för yrkesområdet centrala faktorer såsom syn på barn, lärande samt utveckling.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beakta likvärdighets- och rättssäkerhetsaspekter vid dokumentation, uppföljning och analys,
- observera, dokumentera och analysera ett fenomen i den pedagogiska verksamheten i förskolan,
- ställa uppföljning och analys i förhållande till barndomens förändrade villkor och aktuell barndomsforskning, och
- hantera vetenskapligt skrivande.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt överväga konsekvenser av olika förhållningssätt i relation till barn i svårigheter,
- överväga betydelsen av specialpedagogiska insatser på organisations-, grupp- och individnivå,
- reflektera över och värdera olika dokumentations- och bedömningsverktyg utifrån förskolans värdegrund, och
- beakta frågor om likabehandling, etik, inkludering och jämställdhet i den pedagogiska praktiken.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar aspekter som är centrala för förskollärares yrkesområde. Den behandlar dels lärares professionella förhållningssätt gentemot specialpedagogiska frågor samt uppföljning och analys av lärande, dels vetenskapligt skrivande och olika textgenrer inom utbildningsvetenskap.

Delkurs 1
Specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen behandlas grundläggande kunskaper om specialpedagogik som kunskaps- och forskningsområde. Innebörder och konsekvenser av styrdokument med relevans för den specialpedagogiska verksamheten i förskolan behandlas. Vidare aktualiseras kunskaper om olika sätt att förebygga och möta barn i svårigheter. I delkursen granskas specialpedagogiska insatser på olika nivåer i relation till skilda problem. Betydelsen av samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer belyses och diskuteras.

Delkurs 2
Dokumentation, uppföljning och analys av lärande och utveckling, 7,5 högskolepoäng
I delkursen studeras frågor om dokumentation, uppföljning och analys av barns lärande och utveckling, dels vad gäller förändringar under senare decennier, dels hur detta uttrycks i gällande läroplan och andra författningstexter. Delkursen behandlar främst frågor om att ställa bedömning, uppföljning och analys i förhållande till barndomens förändrade villkor, syn på barn och aktuell barndomsforskning. Utifrån förskolans värdegrund och uppdrag aktualiseras även frågor om etik, inkludering och jämställdhet i förskolan.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisningen bygger på ett studentcentrerat lärande och kan innefatta föreläsningar (på campus och/eller webb), seminarier, studiegruppsarbeten, handledning, fältstudier och studiebesök.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Specialpedagogik I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 1)
Specialpedagogik II (Provkod: 0102)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Dokumentation, uppföljning och analys av lärande I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0203)
Skriftligt observationsunderlag förankrat i en fältstudie som presenteras muntligt. (Delkurs 2)
Dokumentation, uppföljning och analys av lärande II (Provkod: 0204)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 2)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Specialpedagogik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Specialpedagogik II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Dokumentation, uppföljning och analys av lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Dokumentation, uppföljning och analys av lärande II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 7,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Förskolepedagogik II, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng från Förskolepedagogik III, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

SFS 2010:800 (2010)
Skollag
Skolverket (2013)
Allmänna råd med kommentarer om förskolan
Stockholm: Skolverket, www.skolverket.se
Skolverket (2010)
Läroplan för förskolan Lpfö. (nyrev.utg.)
Stockholm: Skolverket
Skolverket (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm: Skolverket, www.skolverket.se
Utbildningsdepartementet (2011)
Förskola i utveckling - bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Stockholm: Utbildningsdepartementet, http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/158951
Utbildningsdepartementet (2010)
Skollagen, SFS 2010:800
Stockholm: Utbildningsdepartementet, www.skolverket.se

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders (2012)
Anknytning i förskolan
Stockholm: Natur och Kultur, (valda delar)
Brodin, Jane & Lindstrand, Peg (2009)
Perspektiv på en skola för alla
Lund: Studentlitteratur
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2013)
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013)
Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd: viktigare än diagnos
Stockholm: Natur & kultur
Kinge, Emelie (2015)
Barn med utmanande beteende i förskolan
Lund: Studentlitteratur
Kinge, Emelie (2000)
Empati hos vuxna som möter barn med särskilda behov
Lund: Studentlitteratur
Lutz, Kristian (2013)
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: möte med det som inte anses lagom
Stockholm: Liber
Palla, Linda (2011)
Med blicken på barnet: Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik (Malmö Studies in Educational Sciences No. 63)
Malmö: Malmö högskola, Lärarutbildningen
Sandberg, Anette, red. (2009)
Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd
Lund: Studentlitteratur
Tellgren, Britt (2004)
Förskolan som mötesplats
Örebro universitet, (valda delar)
Wahlström, Gunilla O (2011)
Kirre
Stockholm: Liber
Öhman, Margareta (2006)
Den viktiga vardagen, vardagsberättelser och värdegrund
Stockholm: Runa Förlag

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Aarsand, Pål & Forsberg, Lucas (2010)
Producing children's corporal privacy: Ethnographic video recordings as material-discursive practice. Qualitative Research 10(2), pp. 1-20
http://qrj.sagepub.com/content/10/2/249.full.pdf
Alnevik, Karin (2013)
Men så kan man också tänka! Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan. Diss., Högskolan Jönköping, 19
Avhandling
Alvestad, Torgeir & Scheridan, Sonja (2015)
Preschool teachers' perspectives on planning and documentation in preschool. Early Child Development and Care, vol. 185, no.3, 377-392
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2014.929861?scroll=top&needAccess=true
Aronsson, Lena (2006)
Bedömning i förskolan. I Symposium 2006 Bedömning, flerspråkighet och lärande. Red M. Olofsson, Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Stockholm: HLS Förlag
Bjervås, Lise-Lott (2011)
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan. En diskursanalys Diss., Göteborg: Göteborgs universitet
Avhandling. (Valbar mot Elfström och Johansson)
Eidevald, Christian (2013)
-Hallå, hur gör man? Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan
Stockholm: Liber
Elfström, Ingela (2013)
Uppföljning och utvärdering för förändring - pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Avhandling. (Valbar mot Bjervås och Johansson)
Johansson, Eva M (2016)
Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget. En etnografisk studie om bedömning i förskolekontext. Gothenburg studies in educational sciences, 391
Avhandling. (Valbar mot Bjervås och Elfström)
Kinnunen. Susanna & Puroila, Anna-Maija (2016)
Ìf my sister was here`- The narrative in-between space in young children's photography process. In Childhood 2016, vol 23(2) 236-254
http://chd.sagepub.com/content/23/2/236.full.pdf+html
Lenz-Taguchi, Hillevi; Bodén, Linnea & Ohrlander, Kajsa (2011)
En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar
Stockholm: Liber
Lindgren, Anne-Li (2016)
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Malmö: Gleerups Utbildnings AB
Lunneblad, Johannes (2009)
En målsättning för de Andra. Förskolepedagogers tal om barn och föräldrar under planering och utvärdering på en förskola med en kulturellt blandad barngrupp. Nordisk Barnehageforskning. 2 (3),116-125
Skolverket (2012)
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se
Åsén, Gunnar, red. (2016)
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
Stockholm: Liber, (valda delar)

Delkurs 2: Referenslitteratur
Bjørndal, Cato R.P. (2005)
Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Stockholm: Liber


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Tillkommer ca 100 sidor inklusive en vetenskaplig artikel (ca 20 sidor).

Delkurs 2: En av de valbara avhandlingarna i litteraturlistan ovan kan bytas ut mot en annan avhandling i ämnet.

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. resekostnader i samband med fältstudier.


Se denna kursplan som PDF