Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Utbildningsvetenskaplig kärna IIa, inriktning förskola, 15 högskolepoäng | |||
Core Education Subjects IIa, with a Specialisation in Early Years Teaching, 15 Credits |
Kurskod: | PE200G | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2017-02-07 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskaper om
- specialpedagogik som kunskaps- och forskningsområde samt kännedom om olika teoretiska perspektiv inom det specialpedagogiska fältet,
- faktorer som har betydelse för att förebygga att barn hamnar i svårigheter samt vetskap om olika stödåtgärder,
- förskolans uppdrag att erbjuda alla barn likvärdiga möjligheter till utveckling och lärande,
- dokumentation, uppföljning och analys av lärande, ur historiska och samtida perspektiv, och
- hur olika förhållningssätt kring dokumentation, uppföljning och analys kan förstås i relation till för yrkesområdet centrala faktorer såsom syn på barn, lärande samt utveckling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beakta likvärdighets- och rättssäkerhetsaspekter vid dokumentation, uppföljning och analys,
- observera, dokumentera och analysera ett fenomen i den pedagogiska verksamheten i förskolan,
- ställa uppföljning och analys i förhållande till barndomens förändrade villkor och aktuell barndomsforskning, och
- hantera vetenskapligt skrivande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt överväga konsekvenser av olika förhållningssätt i relation till barn i svårigheter,
- överväga betydelsen av specialpedagogiska insatser på organisations-, grupp- och individnivå,
- reflektera över och värdera olika dokumentations- och bedömningsverktyg utifrån förskolans värdegrund, och
- beakta frågor om likabehandling, etik, inkludering och jämställdhet i den pedagogiska praktiken.
Kursen behandlar aspekter som är centrala för förskollärares yrkesområde. Den behandlar dels lärares professionella förhållningssätt gentemot specialpedagogiska frågor samt uppföljning och analys av lärande, dels vetenskapligt skrivande och olika textgenrer inom utbildningsvetenskap.
Delkurs 1
Specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen behandlas grundläggande kunskaper om specialpedagogik som kunskaps- och forskningsområde. Innebörder och konsekvenser av styrdokument med relevans för den specialpedagogiska verksamheten i förskolan behandlas. Vidare aktualiseras kunskaper om olika sätt att förebygga och möta barn i svårigheter. I delkursen granskas specialpedagogiska insatser på olika nivåer i relation till skilda problem. Betydelsen av samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer belyses och diskuteras.
Delkurs 2
Dokumentation, uppföljning och analys av lärande och utveckling, 7,5 högskolepoäng
I delkursen studeras frågor om dokumentation, uppföljning och analys av barns lärande och utveckling, dels vad gäller förändringar under senare decennier, dels hur detta uttrycks i gällande läroplan och andra författningstexter. Delkursen behandlar främst frågor om att ställa bedömning, uppföljning och analys i förhållande till barndomens förändrade villkor, syn på barn och aktuell barndomsforskning. Utifrån förskolans värdegrund och uppdrag aktualiseras även frågor om etik, inkludering och jämställdhet i förskolan.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisningen bygger på ett studentcentrerat lärande och kan innefatta föreläsningar (på campus och/eller webb), seminarier, studiegruppsarbeten, handledning, fältstudier och studiebesök.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 7,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Förskolepedagogik II, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng från Förskolepedagogik III, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Tillkommer ca 100 sidor inklusive en vetenskaplig artikel (ca 20 sidor).
Delkurs 2: En av de valbara avhandlingarna i litteraturlistan ovan kan bytas ut mot en annan avhandling i ämnet.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. resekostnader i samband med fältstudier.