Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik, avancerad nivå, Förskola i förändring - förskolepraktik och forskningsperspektiv, 30 högskolepoäng | |||
Preschool in the Throes of Change - Teaching Practice and Research Perspective, Second Level, 30 Credits |
Kurskod: | PE461U | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | AXX |
Inrättad: | 2009-09-15 | Senast ändrad: | 2010-09-22 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2011 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskaper och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
- ha fördjupade kunskaper om samt förståelse för utvärderings- och kvalitetsarbetets grundläggande villkor och strukturer som är nödvändiga för att driva en kontinuerlig utveckling av den lokala förskoleverksamheten,
- ha fördjupade kunskaper om teoretiska perspektiv på barns lek, samspel och lärande, och
- ha fördjupade kunskaper om förskolans mål gällande barns språk och matematiklärande.
Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs
- visa förmåga att dokumentera, granska, utvärdera och bedöma kvalitet i förskolans praktik,
- visa förmåga och erforderliga insikter för att initiera, leda och utvärdera lokala utvecklingsarbeten inom ramen för kvalitetsarbetet i förskolan, och
- ha insikter om betydelsen av att kunna kommunicera verksamhetens förutsättningar för barns lärande i språklig och matematisk utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad kurs
- kritiskt granska villkor för och konsekvenser av olika sätt att följa upp, utvärdera och bedriva kvalitetsarbete i verksamheten med fokus på språkande och matematik i förskolan.
Kursen består av fyra delkurser som är länkade till varandra utifrån styrning och kvalitetsarbete i ett innehållsperspektiv (språkande och matematik i förskolan).
Delkurs 1 Uppföljning och utvärdering av förskolans verksamhet, 7,5 högskolepoäng
(To follow-up and evaluate preschool activities, 7,5 higher education credits)
I delkursen studeras utvärdering i förskola ur ett historiskt perspektiv samt utvärderingens roll i styr- och ansvarssystemet. En bas anläggs genom att kursen inleds med en mer generell orientering om styrning och utvärdering av offentligt styrd verksamhet. Förskolans läroplan i dess nuvarande form samt Skolverkets redovisning av regeringsuppdrag gällande förtydliganden i förskolans läroplan, utgör delkursens naturliga utgångspunkt. Såväl förskolans värdegrund och uppdrag som mål och riktlinjer uppmärksammas i ett utvärderingsperspektiv. Utvärderingens funktion samt olika utvärderingsmodeller diskuteras och problematiseras bland annat i relation till nationella utvärderingar av förskolan. Utvärdering av förskolan och utvärdering i förskolan är parallella processer som kräver kunskap om roller, ansvarsfördelning och olika teoretiska perspektiv på utvärdering för att också kunna berika varandra. Detsamma gäller spänningsfältet mellan kunskapsbedömningar av lärande och för lärande, där frågor om utvärdering av barnet respektive av förskolans lärandemiljö blir centrala. Olika perspektiv som kan anläggas på dokumentationskrav samt på dokumentens funktion och form övervägs. En viktig aspekt är också hur barnet, föräldern, förskolläraren m fl positioneras genom de utvärderingsmetoder som väljs; som medborgare, som kund, som deltagare etc. Dessa identitetsfrågor problematiseras i relation till bland annat utvärdering som kunskapsskapande processer och utvärdering som resultatmätning inom förskolans styrsystem.
Delkurs 2 Barns språkande i förskolans vardag, 7,5 högskolepoäng
(Children's language activities in preschool daily life, 7,5 higher education credits)
Delkursen behandlar dels hur synen på språkande i förskolan och i skolans tidigare år har utvecklats över tid, dels vilka tankar om lek och lärande som har präglat utvecklingen. I delkursen studeras hur arbetet i förskolan kan ledas för att främja barns språktillägnande och tidiga läs- och skriftspråkliga lärande, dels för att utvecklas i riktning mot förskolans mål, dels som grund för barns fortsatta skolgång. Med utgångspunkt i aktuell forskning och den studerandes erfarenheter bearbetas frågor om didaktiska val och hur verksamheten kan följas upp och vidareutvecklas för att nå ett för barnen lustfyllt lärande genom lek, samtal och samspel. Inom delkursens ram behandlas alla barns språktillägnande och kommunikation via olika uttrycksformer. Läromedel för förskolan avseende barns språkande analyseras i relation till förskolans mål. Förskolebarns förhållande till medier exempelvis dataspel uppmärksammas. Vidare studeras olika synsätt på dokumentation och bedömning av barns språkutveckling och pågående diskussion och debatt om detta. Konsekvenser av flerspråkighet i förskolan behandlas. Den egna språkliga verksamheten och måluppfyllelsen analyseras med utgångspunkt från mål och lokala förutsättningar.
Delkurs 3 Barn upptäcker matematiken i förskolans vardag, 7,5 högskolepoäng
(Children's mathematical discoveries in preschool daily life, 7,5 higher education credits)
Delkursen behandlar dels hur synen på matematiken i förskolan, skolmatematiken och matematiken har utvecklats över tid, dels de tankar om förskolebarns lärande i matematik som har präglat utvecklingen. I delkursen studeras förskolans mål i matematik och hur arbetet i förskolan genom lek och lustfyllt lärande kan ledas för att utvecklas i riktning mot målen och för att främja verksamhetens utveckling. Delkursen uppmärksammar barns lärande i matematik i relation till språkande och kunskapsutveckling i olika sammanhang. Därvid studeras barns möten med matematik i natur och kultur i närmiljön. Vidare studeras olika synsätt på bedömning av barns kunskapsutveckling i matematik och pågående diskussion och debatt om detta. Läromedel i matematik för förskolan analyseras i relation till förskolans mål. Förskolebarns förhållande till medier, exempelvis dataspel uppmärksammas.
Med utgångspunkt i aktuell forskning och den studerandes erfarenheter bearbetas frågor om didaktiska val om hur förskolan kan arbeta med alla barns matematiska lärande i relation till barnens framtida skolgång. Den egna verksamheten och måluppfyllelsen med avseende på barns matematiska förståelse och lärande analyseras med utgångspunkt från mål och lokala förutsättningar.
Delkurs 4 Att leda kvalitetsarbete i förskolan, 7,5 högskolepoäng
(Managing preschool quality processes, 7,5 higher education credits)
I delkursen behandlas förskolans styrdokument, Skolverkets allmänna råd vad gäller kvalitet i förskola och riksdagstryck angående kvalitet i förskolan som utgångspunkter för att fördjupa förståelsen för det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Inom delkursens ram problematiseras kvalitetsarbetet utifrån olika teoretiska perspektiv. För att på ett kvalificerat sätt kunna leda det lokala kvalitetsarbetet och kommunicera dess resultat och konsekvenser krävs en god orientering om kvalitetsbegreppets framväxt, kvalitetsarbetets nuvarande (och kommande) styrningsfunktion och strukturella ramar samt om de problematiseringar som kan göras utifrån skilda teoretiska perspektiv. Därtill diskuteras kvalitetsarbete i relation till de närliggande begreppen uppföljning och utvärdering. I kursen kommer särskilt mötet mellan det generella i kvalitetsstyrningen och det lokala i kvalitetsarbetet att fokuseras, med dess implikationer för ledning av kvalitetsarbete. Ett centralt tema i kursen är kvalitetsarbetets lokala karaktär, reglerad av faktiska fysiska, ekonomiska, sociala och personalmässiga resurser, samt utvecklingsarbetets möjligheter att bygga vidare utifrån den lokala strukturen med hjälp av tydliga och genomtänkta utvecklingsprojekt i vardagsarbetet. Den lokala förskolans organisering, innehåll och genomförande ställs i fokus.
Delvis distans med 10 heldagsträffar på campus Örebro
Undervisningen omfattar föreläsningar och seminarier, samt webbaserad kommunikation. Undervisningen är obligatorisk. Vid eventuell frånvaro från enstaka undervisningstillfällen beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om den studerande skall fullgöra momentet vid ett senare tillfälle.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kursen ges som uppdragskurs inom Förskolelyftet (Skolverket)
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på minst två delkurser.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Muntlig och skriftlig kursutvärdering genomförs tillsammans med deltagarna dels fortlöpande, dels i slutet av kurs. Kursutvärderingen skall delges kursdeltagarna och uppdragsgivaren samt vara vägledande för genomförandet av såväl pågående kurs som för eventuell utveckling och planering av kommande kurser.
Övergångsbestämmelser
.
Referenslitteratur
Delkurs 1
Tillkommer ca 100 sidor efter överenskommelse med lärare.
Delkurs 2
Tillkommer ca 100 sidor om etik, bedömning samt om barn och datorer efter överenskommelse med lärare.
Delkurs 3
Ur referenslitteratur väljs ca 200 sidor. Dessutom tillkommer aktuella styrdokument och kommentarmaterial från Skolverket ca 50 sidor, material om IT och lärande ca 50 sidor och litteratur i anslutning till examinationsuppgift ca 100 sidor. Väljs efter överenskommelse med lärare.
Delkurs 4
Tillkommer ca 100 sidor efter överenskommelse med lärare samt den egna förskolans kvalitetsredovisning och den egna kommunens kvalitetsredovisning.