Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Psykologisk temakurs II, 30 högskolepoäng
Psychology, Thematic Course II, 30 Credits


Kurskod: PS200G Utbildningsområde: Medicinska området
Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Psykologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Psykologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2017-06-09 Senast ändrad: 2017-10-02
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter respektive delkurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Delkurs 1, metod och analys i psykologisk vetenskap I, 6 hp

Kunskap och förståelse
Studenten:
- redogör för och beskriver psykologiska forskningsmetoder och ger exempel på styrkor och svagheter förknippade med respektive metod,
- redogör för de grundläggande principerna som gäller vid planering, genomförande och analys av empiriska undersökningar utifrån experimentell och kvasiexperimentell design,
- använder grundläggande deskriptiv och inferentiell statistik,
- redogör för grundläggande forskningsetiska riktlinjer.

Färdighet och förmåga
Studenten:
- söker, tillägnar sig och granskar kritiskt vetenskaplig litteratur,
- tillämpar adekvata forsknings- och analysmetoder utifrån en given frågeställning,
- tillämpar i skrift de formaliakrav som anges i APA-manualen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- motiverar val av metod, undersökningsdesign och analys utifrån en given frågeställning,
- visar förmåga att reflektera över etiska problemställningar inom psykologisk forskning genom att beakta forskningsetiska principer,
- visar ett professionellt förhållningssätt i skrift, i samarbete och i kommunikation med andra.

Delkurs 2, vetenskapsteori, 3 hp

Kunskap och förståelse
Studenten:
- beskriver de vetenskapsteoretiska grundantaganden och hur de relaterar till psykologisk forskning och teoribildning,
- redogör för betydelsen av grundläggande termer och begrepp som förekommer inom vetenskapsteorin (t. ex. kunskap, induktion, deduktion, falsifikationsprincipen, paradigm).

Färdighet och förmåga
Studenten:
- identifierar självständigt ett avgränsat problem inom psykologins område och resonerar kring det utifrån litteratur och egen diskussion,
- resonerar kring hur ett psykologiskt forskningsproblem kan definieras, vetenskapligt värderas och belysas utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- reflekterar och diskuterar kunskapsbegreppet, och kopplar vetenskapsteori till praktiskt vetenskapligt arbete inom psykologi.

Delkurs 3, grundläggande psykologiska processer II, 9 hp

Kunskap och förståelse:
Studenten:
- redogör för centrala teorier, grundläggande metoder och forskningsresultat inom kognitionspsykologi,
- identifierar och beskriver kognitionspsykologi som ett vetenskapligt, experimentellt, och interdisciplinärt område,
- beskriver de kognitiva processer som är involverade i uppmärksamhet, minne, språk och kommunikation, tänkande och bedömningar,
- redogör för skillnaden mellan sensation och perception och hur sensoriska och perceptuella processer formar vår upplevelse av verkligheten,
- identifierar och beskriver viktiga teorier eller regler som kan påverka våra sensoriska och perceptuella processer,
- beskriver de sensoriska och perceptuella processer som är involverade i visuell perception, auditiv perception, luktperception, tidsperception, rörelseperception, djupperception, och falsk perception,
- beskriver de centrala teorierna och aspekterna inom mönsterigenkänning.

Färdighet och förmåga:
Studenten:
- demonstrerar färdigheter i bedömning av kognitiva förmågor,
- redogör för hur kognitiva processer uttrycks och tillämpas i vardagslivet,
- demonstrerar färdigheter i bedömning av perceptuella förmågor,
- redogör för hur perceptuella processer uttrycks och tillämpas i vardagslivet,
- planerar, utför, diskuterar och redovisar ett kognitionspsykologiskt experiment.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten:
- läser, förstår och granskar kritiskt vetenskaplig litteratur inom ämnesområdena,
- förstår och använder de vetenskapliga och tekniska vokabulären och syntetiserar information från flera källor,
- visar ett professionellt förhållningssätt och vetenskapligt synsätt i gruppdiskussioner och i skrift.

Delkurs 4, hälsopsykologi I, 6 hp

Kunskap och förståelse
Studenten:
- förstår och definierar koncepten hälsa och ohälsa,
- använder modeller omkring stress/känslighet, symtomperception och hälsobeteenden för att förstå varför hälsopsykologi har utvecklat till ett erkänt ämne inom psykologi,
- beskriver hur psykologiska mekanismer inverkar på hälsa och ohälsa,
- beskriver hur ohälsa kan uppkomma och utvecklas utifrån ett psykologiskt perspektiv,
- beskriver hur hälsa kan främjas med hjälp av psykologiska metoder.

Färdighet och förmåga
Studenten:
- tillämpar koncepten hälsa och ohälsa på aktuella hälsofrågor,
- tillämpar modeller omkring stress/känslighet, symtomperception och hälsobeteenden till fallbeskrivningar,
- tillämpar modeller över utveckling av hälsa och ohälsa på fallbeskrivningar,
- identifierar kliniskt relevanta vetenskapliga studier inom hälsopsykologi,
- tillämpar lämpliga kommunikationsfärdigheter med patienter och klienter inom hälsopsykologiområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- analyserar och värderar modeller omkring stress/känslighet, symtomperception och hälsobeteenden,
- analyserar och värderar kliniskt relevanta vetenskapliga studier inom hälsopsykologi,
- analyserar och värderar modeller över utveckling av hälsa och ohälsa,
- visar ett professionellt förhållningssätt och vetenskapligt synsätt i gruppdiskussioner och i skrift.

Delkurs 5, prevention och promotion I, 6 hp

Kunskap och förståelse
Studenten:
- redogör för preventionsvetenskapens huvudsakliga forskningsområden och förklarar deras relevans för förebyggande och hälsofrämjande arbete i teori och praktik,
- identifierar och redogör för centrala begrepp och processer inom preventions- och promotionsforskningen,
- redogör för och ger exempel på de olika nivåerna av prevention samt beskriver skillnader och likheter mellan prevention, promotion och behandling av ohälsa,
- redogör för och förklarar hur utvecklingen av preventiva insatser kan se ut,
- identifierar och redogör för gemensamma egenskaper hos effektiva preventionsinsatser,
- identifierar flera olika typer av preventions- och promotionsprogram, på olika nivåer och inom olika arenor samt redogör för innehåll och metod i några olika insatser,
- identifierar och redogör för vikten av samverkan mellan forskning-praktik och mellan olika organisationer, aktörer och professioner inom ramen för ett preventivt och hälsofrämjande arbete.

Färdighet och förmåga
Studenten:
- planerar och leder en förebyggande och/eller hälsofrämjande insats i grupp,
- ger och tar emot konstruktiv feedback utifrån centrala aspekter, processer och förhållningssätt av vikt för att leda en förebyggande och/eller hälsofrämjande insats i grupp,
- använder sig av kunskaper kring normal- och problemutveckling som grund för att identifiera behov av insats samt applicerar sina kunskaper om centrala forskningsområden och teorier inom preventionsvetenskapen i val av nivå, arena och metod utifrån behov och evidensbas.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- jämför och granskar förebyggande- och hälsofrämjande insatser och metoder kritiskt och reflekterar över svårigheter och styrkor i tillämpning,
- använder sig av metoder och förhållningssätt som förekommer i evidensbaserade förebyggande och hälsofrämjande program,
- visar ett professionellt förhållningssätt och vetenskapligt synsätt i gruppdiskussioner och i skrift.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1, metod och analys i psykologisk vetenskap I
Denna delkurs löper som en strimma parallellt med alla de andra kurserna under termin 2 på psykologprogrammet. Innehållet behandlar forskningsmetodik och statistik, vilket inkluderar såväl deskriptiv som hypotesprövande parametrisk och icke-parametrisk statistik. Teorier och aktuell forskning belyses och problematiseras i diskussioner, grupparbeten och vid seminarier.

Delkurs 2, vetenskapsteori
Denna delkurs ger en introduktion till vetenskapsteori och olika vetenskapsteoretiska synsätt på psykologisk forskning och teoribildning. Kursen inleder med en överblick på vetenskapsteori i ett historiskt perspektiv och hur synen på vetenskap utvecklats och fortsätter med fokus på olika vetenskapsteoretiska synsätt inom psykologin (positivistiska, hermeneutiska, fenomenologiska och konstruktivistiska) och tillämpning av vetenskapsteoretiska begrepp som kausalitet, teori, och empiri.

Delkurs 3, grundläggande psykologiska processer II
Denna delkurs kommer som den andra delkursen om grundläggande normalpsykologiska processer. Här presenteras kognitionspsykologi och perceptionspsykologi, med inriktning på uppmärksamhet, minne, språk och kommunikation, problemlösning, beslutsfattande och bedömningar samt sensoriska och perceptuella processer. Visst fokus kommer att ligga på genomförande av ett experiment.

Delkurs 4, hälsopsykologi I
Denna delkurs presenterar grunderna till hälsopsykologi, och principer och mekanismer i hälsopsykologi som handlar om att främja hälsa och förebygga ohälsa. Visst fokus kommer att ligga på att förstå förebyggande arbete ur ett hälsopsykologiskt perspektiv.

Delkurs 5, prevention och promotion I
Denna delkurs presenterar förebyggande och hälsofrämjande psykologiskt arbete. Fokus i kursen ligger på att studenterna tillägnar sig kunskaper om prevention och om möjligheterna att intervenera och påverka utvecklingen för enskilda personer och grupper, särskilt barn och ungdomar. En genomgång av risk- och skyddsfaktorer gällande problemutveckling görs. Studenten förbereder sig praktiskt under den aktuella kursen för att kunna genomföra preventiva insatser kommande termin. Preventiva insatser belyses och diskuteras utifrån ett mångfalds- och barnrättsperspektiv.


Studieformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laboration och handlett basgruppsarbete. Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Metod och analys, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Metod och analys, examinerande seminarier, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Examination sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.
Vetenskapsteori, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Kognitionspsykologi, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Kognitionspsykologi, laboration, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Examination sker genom genomförande av en laboration samt skrivande av en laborationsrapport inklusive opponering av en annan rapport.
Perceptionspsykologi, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0320)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Perceptionspsykologi, examinerande seminarium (Provkod: 0330)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarium. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.
Hälsopsykologi, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Hälsopsykologi, examinerande seminarier, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0410)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.
Prevention och promotion, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Prevention och promotion, examinerande seminarier, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0510)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Metod och analys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Metod och analys, examinerande seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Vetenskapsteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kognitionspsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kognitionspsykologi, laboration
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Perceptionspsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Perceptionspsykologi, examinerande seminarium
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Hälsopsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Hälsopsykologi, examinerande seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Prevention och promotion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Prevention och promotion, examinerande seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


HELKURSBETYG
För godkänt på kursen krävs minst godkänt på alla examinerande moment. Väl godkänt på hela kursen kräver därutöver Väl godkänt på minst 20 hp.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

5 högskolepoäng från Psykologisk temakurs I, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Burton, Lorelle J. 2010/senaste utgåvan
An interactive approach to writing essays and research reports in psychology
Brisbane, Australia: John Wiley & Sons, Ltd.

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Christensen, Larry, B. (2014)
Research Methods, Design, and Analysis
Upper Saddle River: Pearson

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Johansson, Lars-Göran (2011)
Introduktion till vetenskapsteorin
Stockholm: Thales

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Ashcraft, Mark H. & Radvansky, Gabriel A. (2014)/ Fifth edition
Cognition
Pearson Education, Inc., ISBN/ISSN: 978-1-292-02147-8

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Linton, Steven James & Flink, Ida (2016)
Hälsopsykologi i vården
Stockholm: Natur och Kultur
Taylor, Shelly E. (2015) 9 uppl
Health psychology
McGraw-Hill Higher Education

Delkurs 5: Obligatorisk litteratur
O Connell, Mary E., Boat, Thomas, Warner, Kenneth E. (2009)
Preventing Mental, Emotional, and Behavioral Disorders Among Young People: Progress and Possibilities
Washington (DC): National Academies Press (US), 283 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Om en nyare utgåva av angivna böcker finns ersätts angiven litteratur med senaste utgåvan.


Se denna kursplan som PDF