Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Psykologi A, Samhälle, organisation och grupp, 30 högskolepoäng
Psychology A, Society, Organization and Group, 30 Credits


Kurskod: PS3130 Utbildningsområde: Medicinska området
Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Psykologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Psykologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2007-03-20 Senast ändrad: 2014-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1: Samhälle och samhällsanalys
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
Studenten redogör för grundläggande sociologiska perspektiv, och för olika former av inklusion och exklusion baserad på klass, kön, etnicitet och sexualitet, på en elementär nivå.

Färdighet och förmåga
Studenten analyserar samhällsproblem med hjälp av sociologiska perspektiv, begrepp och teorier, och använder olika sociologiska perspektiv, begrepp och teorier för att analysera inklusions- och exklusionsprocesserna, på en elementär nivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten problematiserar förhållandet mellan samhälle och individ, med hjälp av sociologiska perspektiv, begrepp och teorier.

Delkurs 2: Socialpsykologi
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha:
- kunskap om centrala begrepp, teorier, forskningsresultat och forskningsmetoder inom den socialpsykologiska forskningen.
- kunskap att kritiskt beskriva det socialpsykologiska perspektivet och kunna sätta det i relation till andra övergripande perspektiv inom psykologin.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- observera, systematisera och analysera social interaktion.
- använda de teoretiska kunskaperna till att kritiskt analysera sociala situationer.
- genomföra teoretiskt relevanta interventioner i syfte att förändra problematiska situationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att:
- förstå hur individer påverkas av och påverkar andra i sociala interaktioner.

Delkurs 3: Arbetslivspsykologi
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
Studenten beskriver och förklarar urvalspsykologisk metodik, arbetsmiljöpsykologi och psykologiska frågor i samband med rehabilitering.

Färdighet och förmåga
Studenten använder relevanta metoder för urval i samband med rekrytering, identifierar psykosociala arbetsmiljöproblem och använder relevanta metoder för preventiva och åtgärdande insatser på en arbetsplats samt använder olika insatser för att stödja en individ i en rehabiliteringsprocess.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten använder arbetspsykologiska utredningar på ett metodiskt och etiskt korrekt sätt.

Delkurs 4: Praktisk preventionsutbildning
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
Studenten beskriver och förklarar det praktiska preventiva arbetet med sina egna erfarenheter som utgångspunkt, och i relation till den preventionsvetenskapliga teoribildningen och forskningslitteraturen. Studenten förstår och förklarar det praktiska preventiva arbetet utifrån ett multiprofessionsperspektiv.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera individers och gruppers status och behov och anpassa det preventiva arbetet därefter samtidigt som han eller hon strävar efter att upprätthålla en hög trogenhet gentemot programmet.
- i samverkan med andra genomföra preventiva insatser med syfte att förebygga psykisk ohälsa och främja god psykisk
hälsa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten har ett praktisk pedagogiskt, vetenskapligt teoretiskt och ett etiskt perspektiv på preventionsarbete och ledarens roll i det. Studenten reflekterar över det praktiska genomförandet och problematiserar balansen mellan anpassning
och programtrohet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1: Samhälle och samhällsanalys

I delkursen ges en inblick i hur sociologer förstår och förklarar den sociala verklighet som vi för närvarande lever i. Vidare behandlas hur aktuella samhällsproblem kan analyseras sociologiskt. Inom ramen för delkursen ges också en fördjupad kunskap om etnicitet, kön, klass och sexualitet ur ett sociologiskt perspektiv.

Delkurs 2: Socialpsykologi

Kursen definierar och beskriver centrala och viktiga forskningsmetoder inom området socialpsykologi. Vidare behandlas teori och forskning om utveckling, förändring och mätning av attityder, social kognition, kausal attribution, social perception, socialt inflytande såsom lydnad och konformitet, grundläggande smågruppsprocesser, mellangruppsprocesser och gruppkonflikter. Kursen ger kunskap om fördomar, aggression och pro-socialt kontra anti-socialt beteende.

Delkurs 3: Arbetslivspsykologi

På kursen behandlas differentiell psykologi med urval som innefattar olika urvalspsykologiska perspektiv. Vidare studeras arbetskravsanalys och urvalsmetoder som begåvningstest, personlighetstest och den strukturerade intervjun. Övningar i strukturerad intervju i liten grupp genomförs.

Ett andra huvudområde på kursen handlar om den psykosociala arbetsmiljön och möjligheter att förebygga ohälsa. Betydelsen av aktuella strukturella faktorer i arbetslivet framhålls t ex. "downsizing", "outsourcing", magra organisationer, globalisering och den s k gränslösa karaktären som arbete fått genom IT-utvecklingen. Teori och forskning om arbetsrelaterad stress och utbrändhet ges stort utrymme. Risk, säkerhet och felhandlingar tas upp. Fysiska arbetsmiljöfaktorer diskuteras i syfte att belysa den fysiska arbetsmiljöns psykosociala effekter och samband mellan fysisk och mental belastning. Mångfaldsfrågor och genusaspekter på arbetsliv och hälsa betonas.

Ett tredje huvudområde utgör teori och forskning om smärta av betydelse för rehabilitering.

Delkurs 4: Praktisk preventionsutbildning

Kursen ger praktisk erfarenhet av förebyggande arbete.

Kursen innebär att under handledning delta i fältförlagt preventivt arbete tillsammans med yrkesverksamma.

Under kursen ges obligatoriska handledningsseminarier vid flera tillfällen.


Studieformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarier.
All undervisning utom föreläsningar är obligatorisk.
Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Samhälle och samhällsanalys, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig salstentamen
Samhälle och samhällsanalys, obligatoriskt moment (Provkod: 0130)
Obligatoriskt deltagande vid seminarier. Missat seminarium kompletteras med individuell skriftlig uppgift.
Socialpsykologi, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Skriftlig salstentamen
Socialpsykologi, obligatoriskt moment (Provkod: 0230)
Obligatorisk närvaro vid seminarier samt redovisning. Missat ett eller två obligatoriska seminarium/moment kan kompletteras vid omseminarietillfällen under innevarande termin. Har studenten missat samtliga obligatoriska seminarier/moment måste det tredje tillfället kompletteras nästkommande termin.
Arbetslivspsykologi, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Skriftlig salstentamen.
Arbetslivspsykologi - Arbetsmiljö, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0510)
Laboration i grupp med muntlig redovisning. Missat seminarium kompletteras med individuell skriftlig uppgift.
Arbetslivspsykologi - Urval, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0520)
Laboration i grupp med muntlig redovisning. Missat seminarium kompletteras med individuell skriftlig uppgift.
Arbetslivspsykologi - Rehabilitering, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0530)
Laboration i grupp med muntlig redovisning. Missat seminarium kompletteras med individuell skriftlig uppgift.
Praktisk preventionsutbildning, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0420)
Genomförande av preventionspraktik, skriftliga reflektioner samt aktivt deltagande i handledningsseminarier.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Samhälle och samhällsanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Samhälle och samhällsanalys, obligatoriskt moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Socialpsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Socialpsykologi, obligatoriskt moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetslivspsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Arbetslivspsykologi - Arbetsmiljö
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetslivspsykologi - Urval
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetslivspsykologi - Rehabilitering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Praktisk preventionsutbildning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


HELKURSBETYG:
För att få Väl godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på tentamen i delkurs Arbetslivspsykologi samt Väl Godkänd på tentamen på ytterligare en delkurs.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Psykologi A, Psykologins grunder, 30 hp, samt provmoment Utvecklingspsykologi och prevention II, 2 hp, inom Psykologi A, Utvecklingspsykologi, 30 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Psykologprogrammet och utgör utbildningens tredje termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.

Rätten till förnyat prov
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
- Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.


Övergångsbestämmelser

Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Ahrne, Göran, Roman, Christine, & Franzén, Mats (2008)
Det sociala landskapet. En sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet
Göteborg: Bokförlaget Korpen, 351 sidor
Bauman, Zygmunt (1999)
Arbete, konsumtion och den nya fattigdomen
Göteborg: Diadalos, 143 sidor
Blumer, Herbert (1971)
Social problems as collective behavior
Social problems vol 18, no 3, http://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/socprob18&collection=jour nals&page=298#300, 9 sidor, 298-306
Clarke, Victoria, Ellis, Sonja, J., Peel, Elizabeth & Riggs, Damion, W. (2010)
Lesbian Gay Bisexual Trans and Queer Psychology. An Introduction.
Cambridge: Cambridge University Press, 70 sidor, Kap. 4-6
Connell, Raewyn (2009)
Om genus
Göteborg. Daidalos, 211 sidor
Eriksen, Thomas Hylland (2004)
Rötter och fötter : identitet i en ombytlig tid
Nora : Nya Doxa, (Lettland), 173 sidor
Herman-Kinney, Nancy J., Kinney, David A (2013)
Sober as Deviant: The Stigma of Sobriety and How Some College Students "Stay dry" on a "wet" campus
Journal of Contemporary ethnography, vol 42. No 1, http://jce.sagepub.com/content/42/1/64, 40 sidor, 64-103
Johansson, Thomas & Lalander, Philip (2003)
Sexualitetens omvandlingar: politisk lesbiskhet, unga kristna och machokulturer
Göteborg: Daidalos, 300 sidor, Valda delar
Kronbaek, Mette, Asmussen Frank, Vibeke (2013)
Perspectives on daily cannabis use: Consumerism or a problem for treatment?
Nordic Studies on Alcohol and Drugs. Vol 30, No 5, http://www.degruyter.com/view/j/nsad.2013.30.issue-5/nsad-2013-0034/nsad- 2013-0034.xml, 16 sidor, 387-402
Schingaro, Nicola (2014)
The Reversal of Longlife Labeling: An Autoethnography
Deviant Behavior, 35:9,, http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01639625.2013.878578, 24 sidor, 703-726
The British Psychological Society (2012)
Guidelines and Literature Review for Psychologists Working Therapeutically with Sexual and Gender Minority Clients
sidor 6-11, Guideline Statements, http://www.bpsshop.org.uk/Guidelines-and-literature-review-for-psychologists-working-therapeutically-with-sexual-and-gender-minority-clients-P2267.aspx

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ezziane, Zoheir, Maruthappu, Mahiben, Gawn, Lynsey, Thompson, Emily A., Athanasiou, Thanos, & Warren, Oliver J. (2012)
Building effective clinical teams in healthcare
Journal of Health Organization and Management, 26, 9 sidor, 428-436 [Tidningsartikel]
Hogg, Michael A. & Vaughan, Graham M. senaste versionen
Social Psychology
Prentice Hall, 650 sidor
Kouzakova, Marina; Ellemers, Naomi; Harinck, Fieke & Scheepers, Daan (2012)
The implications of value conflict: How disagreement on values affect self-involvement and perceived common ground
Personality and Social Psychology Bulletin, 38, 10 sidor, 798-807 [Tidningsartikel]

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Allvin, Michael, Aronsson, Gunnar, Hagström, Tom, Johansson, Gunn, Lundberg, Ulf (2007)
Gränslöst arbete, socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
Liber, 165 sidor
Chmiel, Nik (ed.) (2008)/Second edition
Introduction to Work and Organizational Psychology. A European Perspective
Malden, Mass.: Blackwell, 300 sidor
Kahlke, Edith & Schmidt, Victor (2002)
Arbetsanalys och personbedömning .- att öka träffsäkerheten vid urval och rekrytering
Studentlitteratur., 325 sidor
Linton, Steven J (2005)
Att förstå patienter med smärta
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 91-44-03386-9, Varför utvecklas kronisk smärta? s 141-165
Linton, Steven J. (Ed) (2002)
New avenues for the prevention of chronic musculoskeletal pain and disability
Amsterdam ; New York : Elsevier, ISBN/ISSN: 0-444-50732-9, 306 sidor, Nicholas, M.K Reducing disability in injured workers: The importance of collaborative management. s 33-46
Theorell, Töres.(red) (2003)
Psykosocial miljö och stress.
Studentlitteratur, 120 s

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
O'Connell Mary Ellen, Boat Thomas, Warner Kenneth E, editors. (2009)
Preventing Mental, Emotional, and Behavioral Disorders Among Young People: Progress and Possibilities
Washington (DC): National Academies Press (US), Valda delar


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Om en nyare utgåva av angivna böcker finns ersätts angiven litteratur med senaste utgåvan.

Delkurs 1: Samhälle och samhällsanalys
Artikelmaterial enligt undervisande lärarens anvisningar ca 50 sidor.

Delkurs 2: Socialpsykologi
Artikelmaterial enligt undervisande lärarens anvisningar max 100 sidor..

Delkurs 3: Arbetslivspsykologi
Artikelmaterial enligt undervisande lärarens anvisningar ca 50 sidor.

Delkurs 4: Praktisk preventionsutbildning
Texter tillkommer enligt lärares anvisning om max 100 sidor.


Se denna kursplan som PDF