Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Psykologi A, Samhälle, organisation och grupp, 30 högskolepoäng | |||
Psychology A, Society, Organization and Group, 30 Credits |
Kurskod: | PS3130 | Utbildningsområde: | Medicinska området Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Psykologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Psykologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2007-03-20 | Senast ändrad: | 2014-10-01 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1: Samhälle och samhällsanalys
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten redogör för grundläggande sociologiska perspektiv, och för olika former av inklusion och exklusion baserad på klass, kön, etnicitet och sexualitet, på en elementär nivå.
Färdighet och förmåga
Studenten analyserar samhällsproblem med hjälp av sociologiska perspektiv, begrepp och teorier, och använder olika sociologiska perspektiv, begrepp och teorier för att analysera inklusions- och exklusionsprocesserna, på en elementär nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten problematiserar förhållandet mellan samhälle och individ, med hjälp av sociologiska perspektiv, begrepp och teorier.
Delkurs 2: Socialpsykologi
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha:
- kunskap om centrala begrepp, teorier, forskningsresultat och forskningsmetoder inom den socialpsykologiska forskningen.
- kunskap att kritiskt beskriva det socialpsykologiska perspektivet och kunna sätta det i relation till andra övergripande perspektiv inom psykologin.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- observera, systematisera och analysera social interaktion.
- använda de teoretiska kunskaperna till att kritiskt analysera sociala situationer.
- genomföra teoretiskt relevanta interventioner i syfte att förändra problematiska situationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att:
- förstå hur individer påverkas av och påverkar andra i sociala interaktioner.
Delkurs 3: Arbetslivspsykologi
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten beskriver och förklarar urvalspsykologisk metodik, arbetsmiljöpsykologi och psykologiska frågor i samband med rehabilitering.
Färdighet och förmåga
Studenten använder relevanta metoder för urval i samband med rekrytering, identifierar psykosociala arbetsmiljöproblem och använder relevanta metoder för preventiva och åtgärdande insatser på en arbetsplats samt använder olika insatser för att stödja en individ i en rehabiliteringsprocess.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten använder arbetspsykologiska utredningar på ett metodiskt och etiskt korrekt sätt.
Delkurs 4: Praktisk preventionsutbildning
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten beskriver och förklarar det praktiska preventiva arbetet med sina egna erfarenheter som utgångspunkt, och i relation till den preventionsvetenskapliga teoribildningen och forskningslitteraturen. Studenten förstår och förklarar det praktiska preventiva arbetet utifrån ett multiprofessionsperspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera individers och gruppers status och behov och anpassa det preventiva arbetet därefter samtidigt som han eller hon strävar efter att upprätthålla en hög trogenhet gentemot programmet.
- i samverkan med andra genomföra preventiva insatser med syfte att förebygga psykisk ohälsa och främja god psykisk
hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten har ett praktisk pedagogiskt, vetenskapligt teoretiskt och ett etiskt perspektiv på preventionsarbete och ledarens roll i det. Studenten reflekterar över det praktiska genomförandet och problematiserar balansen mellan anpassning
och programtrohet.
Delkurs 1: Samhälle och samhällsanalys
I delkursen ges en inblick i hur sociologer förstår och förklarar den sociala verklighet som vi för närvarande lever i. Vidare behandlas hur aktuella samhällsproblem kan analyseras sociologiskt. Inom ramen för delkursen ges också en fördjupad kunskap om etnicitet, kön, klass och sexualitet ur ett sociologiskt perspektiv.
Delkurs 2: Socialpsykologi
Kursen definierar och beskriver centrala och viktiga forskningsmetoder inom området socialpsykologi. Vidare behandlas teori och forskning om utveckling, förändring och mätning av attityder, social kognition, kausal attribution, social perception, socialt inflytande såsom lydnad och konformitet, grundläggande smågruppsprocesser, mellangruppsprocesser och gruppkonflikter. Kursen ger kunskap om fördomar, aggression och pro-socialt kontra anti-socialt beteende.
Delkurs 3: Arbetslivspsykologi
På kursen behandlas differentiell psykologi med urval som innefattar olika urvalspsykologiska perspektiv. Vidare studeras arbetskravsanalys och urvalsmetoder som begåvningstest, personlighetstest och den strukturerade intervjun. Övningar i strukturerad intervju i liten grupp genomförs.
Ett andra huvudområde på kursen handlar om den psykosociala arbetsmiljön och möjligheter att förebygga ohälsa. Betydelsen av aktuella strukturella faktorer i arbetslivet framhålls t ex. "downsizing", "outsourcing", magra organisationer, globalisering och den s k gränslösa karaktären som arbete fått genom IT-utvecklingen. Teori och forskning om arbetsrelaterad stress och utbrändhet ges stort utrymme. Risk, säkerhet och felhandlingar tas upp. Fysiska arbetsmiljöfaktorer diskuteras i syfte att belysa den fysiska arbetsmiljöns psykosociala effekter och samband mellan fysisk och mental belastning. Mångfaldsfrågor och genusaspekter på arbetsliv och hälsa betonas.
Ett tredje huvudområde utgör teori och forskning om smärta av betydelse för rehabilitering.
Delkurs 4: Praktisk preventionsutbildning
Kursen ger praktisk erfarenhet av förebyggande arbete.
Kursen innebär att under handledning delta i fältförlagt preventivt arbete tillsammans med yrkesverksamma.
Under kursen ges obligatoriska handledningsseminarier vid flera tillfällen.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarier.
All undervisning utom föreläsningar är obligatorisk.
Delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HELKURSBETYG:
För att få Väl godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på tentamen i delkurs Arbetslivspsykologi samt Väl Godkänd på tentamen på ytterligare en delkurs.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Psykologi A, Psykologins grunder, 30 hp, samt provmoment Utvecklingspsykologi och prevention II, 2 hp, inom Psykologi A, Utvecklingspsykologi, 30 hp.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår i Psykologprogrammet och utgör utbildningens tredje termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
Rätten till förnyat prov
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
- Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.
Övergångsbestämmelser
Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Om en nyare utgåva av angivna böcker finns ersätts angiven litteratur med senaste utgåvan.
Delkurs 1: Samhälle och samhällsanalys
Artikelmaterial enligt undervisande lärarens anvisningar ca 50 sidor.
Delkurs 2: Socialpsykologi
Artikelmaterial enligt undervisande lärarens anvisningar max 100 sidor..
Delkurs 3: Arbetslivspsykologi
Artikelmaterial enligt undervisande lärarens anvisningar ca 50 sidor.
Delkurs 4: Praktisk preventionsutbildning
Texter tillkommer enligt lärares anvisning om max 100 sidor.