Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Psykologi C, Psykologpraktik, 22,5 högskolepoäng | |||
Supervised Practical Work as Psychologist, 22.5 Credits |
Kurskod: | PS3164 | Utbildningsområde: | Medicinska området Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Psykologi | Högskolepoäng: | 22,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Psykologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2007-11-01 | Senast ändrad: | 2017-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Generella lärandemål
Praktisk psykologverksamhet utövas på grundval av vetenskap och beprövad erfarenhet. Mot bakgrund av detta skall den studerande efter genomgången kurs kunna integrera och tillämpa utbildningens innehåll från termin 1 - 5.
Studenten ska få erfarenhet av psykologisk verksamhet samt få praktisk träning och erfarenhet av psykologarbetsuppgifter av generell betydelse för utövande av psykologyrket. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en professionell hållning till klienter, uppdragsgivare och kollegor.
Efter genomgången kurs har studenten uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten redogör och reflekterar kring praktikplatsens verksamhet, organisation, arbetsmetoder och roll i samhället liksom psykologens ställning och arbetsuppgifter i organisationen.
Studenten tillgodogör sig de på praktikplatsen förekommande psykologiska arbetsmetoder inom utredning, behandling, uppföljning och prevention.
Färdighet och förmåga
Studenten visar förmåga att under handledning planera, genomföra och utvärdera psykologisk intervention.
Studenten visar förmåga att på ett adekvat sätt återföra såväl muntlig som skriftlig information om genomfört arbete till klienter, anhöriga, uppdragsgivare och kollegor.
Studenten visar förmåga att dokumentera genomfört arbete på ett adekvat sätt och i enlighet med gällande lagar, förordningar och etiska yrkesprinciper.
Studenten visar förmåga att under handledning tillämpa metoder för psykologisk kartläggning, utredning och bedömning. Med stöd av sin handledare sammanställer, analyserar och integrerar studenten erhållna data till en professionell psykologisk bedömning/utredning med förslag på lämpliga åtgärder. Studenten återger, muntligt och skriftligt utredningen/bedömningen till klienten och övriga berörda samt diskuterar på ett nyanserat sätt bedömningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten visar förmåga att agera professionellt och omdömesgillt i relation till klienter, anhöriga och uppdragsgivare.
Studenten visar förmåga till samverkan och professionellt förhållningssätt i relation till kollegor och övriga arbetskamrater, ledning samt samarbetspartners.
Studenten visar förmåga att ta emot handledning och omsätta den i praktiskt handlande, kritiskt granska egna arbetsinsatser, samt fortlöpande reflektera kring sin egna professionella utveckling.
Studenten visar förmåga till självständigt agerande inom de ramar som givits under handledning.
Praktikkursen är till största del förlagd till av kursansvarig godkänd arbetsplats med psykologisk verksamhet. En legitimerad psykolog verksam på arbetsplatsen utses som ansvarig handledare. Praktiken är en yrkespraktik. Den studerande skall under handledning genomföra arbetsuppgifter som normalt åligger en psykolog. Då kursen i första hand skall ge en generell erfarenhet av psykologarbete är innehållet utformat så brett som möjligt med hänsyn till arbetsplatsens förutsättningar och studentens förkunskaper. Det är en strävan att ge arbetsuppgifter och erfarenheter inom flera områden. Olika problembilder, på olika nivåer som individuell, grupp- och organisationsnivå. Olika faser av psykologiskt arbete som utrednings-, åtgärds-, uppföljnings- och förebyggandearbete kan ingå. Under praktiken tränas färdigheter i de psykologiska metoder för utredning och diagnos som tillämpas inom det verksamhetsområde där praktiken genomförs. Utrymme ges åt träning i formulering av resultat och bedömningar i form av utlåtanden eller motsvarande samt åt träning i kommunikation av psykologisk fackkunskap.
För varje student skall finnas en individuell plan för kursens innehåll och uppläggning. Den utarbetas av handledaren tillsammans med studenten vid kursstarten och den skall godkännas av kursledaren.
Praktiken skall vara en tid av aktivt lärande och resultatet är i hög grad beroende av kandidatens insatser, men naturligtvis också av handledarens möjligheter att ge hjälp, stöd och kontroll. Viktigt är att mera betona kvaliteten än mängden av de uppgifter som utförs. Studenten ska få möjlighet att noga studera och tänka igenom vad han/hon gör och varför. Resultaten ska analyseras tillsammans med handledaren. En förutsättning för att kunna uppnå praktikens mål är regelbundet handledning, minst 1 - 2 timmar per vecka. Dessa bör skapa förutsättningar för en genomtänkt och planerad handläggning av enskilda ärenden samt ge möjligheter att diskutera mera principiella och professionella frågor.
Under praktiktiden skall handledaren tillsammans med studenten genomföra utvärderande samtal där studentens lämplighet för psykologyrket samt personliga utveckling står i fokus. Vid de utvärderande samtalen skall även formuläret för bedömning gås igenom.
Praktikperioden omfattar 15 veckors arbete med 40-timmars arbetsvecka och obligatorisk närvaro. Arbetstiden ska vara densamma för kandidaten som för personalen i övrigt. Inom ramen för arbetstiden skall tid för egen fördjupning, seminarieuppgifter samt studiebesök beredas. Seminarier vid utbildningsinstitutionen ingår och även dessa är obligatoriska.
Delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Psykologi B, Personlighet och psykopatologi, 30 hp, och samtliga provmoment från delkurserna Utredningens arbetssätt, 15 hp och Juridik och etik i psykologens arbete, 7,5 hp inom Psykologi B, Utredning på individnivå, 30 hp.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår i Psykologprogrammet och utgör en del av utbildningens sjätte termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
Den som blivit underkänd avseende kursens praktiska moment, erbjuds endast en ny praktikplats, totalt erbjuds två examinationstillfällen, enligt beslut i Fakultetsnämnden CF-50-73/2005.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Lämplig litteratur, maximalt 500 sidor, anvisas av ansvarig handledare och/eller kursledare.