Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2018 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Psykologi, avancerad nivå, Klinisk psykologi III, 20 högskolepoäng | |||
Psychology, Clinical Psychology III, Second Cycle, 20 Credits |
Kurskod: | PS3177 | Utbildningsområde: | Medicinska området Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Psykologi | Högskolepoäng: | 20 |
Ämnesgrupp (SCB): | Psykologi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2012-10-01 | Senast ändrad: | 2017-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Efter genomgången kurs har studenten uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten:
- redogör för psykoterapeutiskt behandlingsarbete med avseende på syfte och strategier på ett överordnat plan, inom de terapitraditioner och utifrån de integrativa perspektiv på psykoterapeutisk metodik som ingår i utbildningen
- redogör för psykoterapeutiskt behandlingsarbete med avseende på konkreta tekniker på ett praktiskt plan, inom de terapitraditioner och utifrån de integrativa perspektiv på psykoterapeutisk metodik som ingår i utbildningen
Färdighet och förmåga
Studenten:
- visar förmåga att genomföra kartläggning och problemanalys och skapa förståelse för psykologiska problem, i förhållande till aktuella situationer och i förhållande till personliga och historiska faktorer
- visar förmåga att omsätta förståelse för både skolbildningsanknutna och integrativa sätt att tänka i tillämpning av psykoterapeutiskt arbete
- visar förmåga att planera, sätta upp mål och välja metoder för behandlingsinriktade insatser samt att utvärdera dessa insatser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- uppvisar ett vetenskapligt förhållningsätt
- reflekterar kring och jämför olika psykoterapeutiska perspektiv, inom skolbildningar och utifrån integrativa förståelseramar och med koppling till praktiskt psykoterapeutiskt arbete på ett balanserat och praktiskt konstruktivt sätt
- överväger hur förståelsesätt och arbetsmodeller från olika psykoterapeutiska perspektiv kan anpassas efter personen som behöver hjälp, arbetsrelationen som behöver tillskapas för att ge denna hjälp, metodik som finns, egen kompetens, personliga resurser, samt vetenskapliga evidens och beprövad erfarenhet
Inom denna kurs fördjupas förståelsen för olika skolbildningar samt integrativa perspektiv. I de olika blocken kommer teoretiska såväl som praktiska moment att belysas.
Teoretiskt ligger fokus på att utveckla en förståelse för de metodiska momenten i det psykoterapeutiska arbetet. Syftet är att ge kunskap och förståelse för vilka strategier och tekniker som finns att använda.
Praktiskt ligger fokus på att utveckla färdigheter i de metodiska momenten i psykoterapeutiskt arbete samt att skapa egna upplevelser av att genomföra psykoterapeutiskt arbete.
Kursen innehåller följande moment:
- Flera moment som ger en överblick i skolanknutna samt integrativa perspektiv på psykoterapeutiskt arbete. Dels studeras psykodynamisk, kognitiv-beteendeterapeutisk och humanistisk-existentiell psykoterapi separat, dels studeras variation mellan och inom dessa riktningar.
- Ett moment om utvärderingsstrategier för patientarbete där fokus kommer att ligga på att skapa en ram för utvärdering av det egna kliniska arbetet på vetenskaplig basis.
- Olika moment kring strategier och tekniker för psykoterapeutiskt arbete utifrån kognitiva och beteendeterapeutiska perspektiv.
- Olika moment kring strategier och tekniker för psykoterapeutiskt arbete utifrån ett psykodynamiskt perspektiv.
- Olika moment kring strategier och tekniker för psykoterapeutiskt arbete utifrån ett humanistiskt och existentiellt perspektiv
Kursen innehåller följande obligatoriska moment:
-aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar
-gruppuppgifter (bl.a. i form av skriftliga redovisningar av arbete med fallexempel):
-praktiska demonstrationer av färdigheter (bl. a. i form av strukturerad egen träning och självreflektion)
-skriftliga prov
Studieformer
Läraktiviteterna sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HELKURSBETYG
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på minst 15 hp av möjliga.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Avklarad grundnivå om 180 hp på Psykologprogrammet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår i Psykologprogrammet och utgör en del av utbildningens sjunde termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
Rätten till förnyat prov
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
- Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.
Övergångsbestämmelser
Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.
Obligatorisk litteratur
Om en nyare utgåva av angivna böcker finns ersätts angiven litteratur med senaste utgåvan.
Viss litteratur kan tillkomma på lärares anvisningar.