Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Psykologisk temakurs IV, 30 högskolepoäng
Psychology, Thematic Course IV, 30 Credits


Kurskod: PS401G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Medicinska området
Huvudområde: Psykologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Psykologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2018-03-29 Senast ändrad: 2018-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter respektive delkurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Delkurs 1, Metod och analys i psykologisk vetenskap II, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
- förstår grundläggande inferensstatistik,
- förstår antaganden i grundläggande statistiska analysmetoder (t.ex. t-test, korrelation, ANOVA) såväl som de inferenser som kan göras genom dessa metoder,
- förstår hur psykometri kan användas för att konstruera psykologiska mätinstrument och hur sådana mätinstrument används i praktiskt psykologarbete.
Färdighet och förmåga
Studenten:
- tillämpar adekvat grundläggande statistiska analysmetoder för att besvara forskningsfrågor relaterade till specifika forskningsdesigner,
- redogör för resultat av grundläggande statistiska analysmetoder i empiriska studier med specifika forskningsdesigner,
- rapporterar resultat av grundläggande statistiska analysmetoder i APA-format,
- använder psykometriska statistiska beräkningar (inklusive explorativ faktoranalys) för att konstruera psykologiska mätinstrument.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- motiverar valet av statistisk analysmetod för en given forskningsfråga,
- utvärderar empiriska studier med hänsyn taget till statistiska analysmetoder,
- tolkar resultat från psykometriska analyser och individuella resultat på psykologiska mätinstrument,
- identifierar centrala metodologiska och forskningsetiska frågeställningar i relation till klinisk behandlingsforskning och praktik (Scientist-practitionermodellen).

Delkurs 2, Grundläggande psykologiska processer IV; Emotionspsykologi och motivationspsykologi, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
- beskriver och förklarar centrala begrepp och teorier inom områdena emotion och motivation,
- beskriver och förklarar empirisk forskning inom områdena emotion och motivation, samt kopplar det till centrala begrepp och teorier,
- beskriver och förklarar hur emotions- och motivationsteorier kan tillämpas inom valda områden t.ex. hälsa, utbildning eller arbetspsykologi.
Färdigheter och förmåga
- Studenten söker, finner, samt rapporterar empiriska resultat som ger stöd för eller emot olika emotions- och motivationsteorier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- använder empirisk forskning för att argumentera för och emot olika emotions- och motivationsteorier,
- reflekterar över rollen av emotioner och motivation som drivande faktorer inom såväl normalpsykologi som psykopatologi.

Delkurs 3, Utvecklingspsykologi III: Vuxentid och åldrande, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
- beskriver grundläggande antaganden om utvecklingspsykologi ur ett livsloppsperspektiv,
- beskriver grundläggande metoder för att studera utveckling,
- beskriver och jämför centrala teorier inom utvecklingspsykologi, från övergången till vuxentiden och fram till döden,
- beskriver fysiska, perceptuella, kognitiva, emotionella, psykologiska och sociala förändringar som äger rum under vuxentiden, samt hur de relaterar till varandra (t.ex. hur perceptuella förändringar relaterar till förändringar i socialt beteende),
- visar förståelse för hur biologiska och miljömässiga faktorer bidrar till utveckling genom vuxentiden.
Färdigheter och förmåga
Studenten:
- använder grundläggande metodologisk kunskap för att bedöma empiriska studier om vuxentid och åldrande,
- tillämpar kunskap om vuxentid och åldrande för att förstå interpersonella förhållanden och förhållanden mellan individ och samhälle,
- tillämpar publikationsmanualen APAs formalia i skrift.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Studenten visar ett professionellt förhållningssätt i skrift, i samarbete och i kommunikation med andra under kursen.

Delkurs 4, Individen i samhället, 6 hp
Kunskap och förståelse
-Studenten demonstrerar en grundläggande förståelse för sociologisk teori.
Färdighet och förmåga
Studenten:
- redogör muntligt och skriftligt för sociologiska teorier och begrepp,
- använder sociologiska teorier och begrepp för att förstå och förklara företeelser och fenomen i samhället, särskilt företeelser relaterade till kön, klass, sexualitet och etnicitet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
-analyserar muntligt och skriftligt företeelser och fenomen i samhället med hjälp av sociologiska teorier och begrepp,
- problematiserar förhållandet mellan samhälle och individ, med hjälp av sociologiska teorier och begrepp.

Delkurs 5, Psykologi och hållbar utveckling: Psykologi på samhällsnivå, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
- redogör för psykologins roll i att förstå människors beteende i förhållande till samhällsfenomen såsom miljö, kultur, politik samt religion och i strävan att nå ett hållbart samhälle,
- redogör för hur samhällsfenomen såsom miljö/natur, kultur, politiska ideologier och religiösa världsbilder påverkar psykologiska fenomen som exempelvis välmående och kognition.
Färdighet och förmåga
- Studenten tillämpar psykologiska begrepp och teorier på aktuella samhällsfenomen som berör exempelvis miljö, kultur, religion och politik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- analyserar kritiskt likheter och skillnader mellan teorier och studier som beskriver den komplexa relationen mellan olika samhällsfenomen och olika psykologiska fenomen,
- reflekterar över betydelsen av att anta ett hållbarhets- och samhällsperspektiv på psykologin dels för framtida professionell utövning och dels ur ett bildningsperspektiv.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1, Metod och analys i psykologisk vetenskap II
Denna delkurs löper som en strimma parallellt med alla de andra kurserna under termin 4 på psykologprogrammet. Delkursen fokuserar på grundläggande statistiska tekniker som används i psykologisk forskning. Studenterna lär sig både att använda teknikerna, samt att förstå statistiska analyser som rapporteras i forskningsartiklar. Studenterna får öva på att använda SPSS för att göra statistiska beräkningar. Delkursen innefattar också utveckling och användning av psykologiska mätinstrument.

Delkurs 2, Grundläggande psykologiska processer IV: Emotionspsykologi och motivationspsykologi
Denna delkurs omfattar de grundläggande normalpsykologiska processerna emotion och motivation. Här presenteras centrala begrepp och teorier inom områden emotionspsykologi och motivationspsykologi. Inom området emotionspsykologi studeras känslomässiga reaktioner och tillstånd utifrån två perspektiv: den kognitiva/upplevelsemässiga, och den fysiologiska komponenten. Inom området motivationspsykologi studeras drivkrafter för och reglering av mänskligt beteende såsom handlingar och tänkande.

Delkurs 3, Utvecklingspsykologi III: Vuxentid och åldrande
Denna delkurs bygger vidare på utvecklingspsykologi I, och presenterar utveckling ur ett livsloppsperspektiv. Vuxentiden och ålderdomen tas särskilt i beaktande, inklusive såväl normalpsykologiska som psykopatologiska utvecklingsfenomen som hör dessa tider till.

Delkurs 4, Individen i samhället
I denna delkurs ges en inblick i hur sociologer förstår och förklarar den sociala verklighet som vi lever i. Vidare behandlas hur aktuella samhällsproblem kan analyseras sociologiskt. Inom ramen för delkursen ges också en fördjupad kunskap om etnicitet, kön, klass och sexualitet ur ett sociologiskt perspektiv.

Delkurs 5, Psykologi och hållbar utveckling: Psykologi på samhällsnivå
I delkursen används psykologisk kunskap för att förstå samhällsfenomen såsom människors beteende i förhållande till klimat och miljö, kultur, politik och religion. Studenterna ges möjlighet att genomföra ett litet tillämpat projekt inom området hållbar utveckling och psykologi.


Studieformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer och workshops. Delar av eller hela kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Metod och analys II, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Metod och analys, forskningsdesign, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Examination sker genom hemuppgifter.
Metod och analys, grupprojekt, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Examination sker genom aktivt deltagande i grupparbete samt redovisning.
Emotion och motivation, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom skriftlig salstentamen.
Emotion och motivation, laboration, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Examination sker genom aktivt deltagande i laboration.
Emotion och motivation, seminarier, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0220)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.
Vuxentid och åldrande, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Vuxentid och åldrande, seminarier, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.
Individen i samhället, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Individen i samhället, seminarier (Provkod: 0410)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.
Psykologi och hållbar utveckling, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Examination sker genom skriftlig individuell salstentamen.
Psykologi och hållbar utveckling, projektarbete, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0510)
Examination sker genom aktivt deltagande i projektarbete samt redovisning.
Psykologi och hållbar utveckling, seminarier, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0520)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier. Missat seminarium kan kompletteras vid omseminarietillfälle om förutsättningar för ett sådant finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Metod och analys II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Metod och analys, forskningsdesign
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Metod och analys, grupprojekt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Emotion och motivation
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Emotion och motivation, laboration
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Emotion och motivation, seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Vuxentid och åldrande
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vuxentid och åldrande, seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Individen i samhället
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Individen i samhället, seminarier
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Psykologi och hållbar utveckling
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Psykologi och hållbar utveckling, projektarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Psykologi och hållbar utveckling, seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


HELKURSBETYG
För Godkänt på kursen krävs minst Godkänt på alla examinerande moment. För Väl godkänt på hela kursen krävs därutöver Väl godkänt på minst 16 hp.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Psykologisk temakurs II, 30hp samt 6 hp från Psykologisk temakurs III, 30 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Field, Andy (2013) /senaste utgåvan
Discovering statistics using IBM SPSS statistics
London, UK: Sage Publications

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Reeve, Johnmarshall (2018) /senaste utgåvan
Understanding motivation and emotion
Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Cavanaugh, John C., & Blanchard-Fields, Fredda (2015) /senaste utgåvan.
Adult development and aging
Stamford, CN: Cengage Learning

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Ahrne, Göran (2007)
Att se samhället
Stockholm: Liber
Bauman, Zygmunt (1999)
Arbete, konsumtion och den nya fattigdomen
Göteborg: Diadalos, 143 sidor
Elvin-Nowak, Ylva, Thomssen, Helené (2012)
Att göra kön, om vårt våldsamma behov av att vara kvinnor och män
Stockholm. Bonnier, 270 sidor
Eriksen, Thomas Hylland (1998)
Etnicitet och nationalism
Nya Doxa, 200 sidor
Johansson, Thomas & Lalander, Philip (2003)
Sexualitetens omvandlingar: politisk lesbiskhet, unga kristna och machokulturer
Göteborg: Daidalos, 300 sidor, valda delar

Delkurs 5: Obligatorisk litteratur
Steg, Linda, Van Den Berg, Agnes E. & De Groot, Judith I.M. (2012)
Environmental Psychology: An Introduction
Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 240 sidor, valda delar


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar. I delkurs 5 tillkommer 10-12 vetenskapliga artiklar som berör samhällsfenomen såsom religion, miljö, kultur och politik.
Om en nyare utgåva av angivna böcker finns ersätts angiven litteratur med senaste utgåvan.


Se denna kursplan som PDF