Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Psykologi, avancerad nivå, HBTQI, psykologiska perspektiv och bemötande, 7,5 högskolepoäng | |||
Psychology, Second Cycle, LGBTQI, Psychological Perspectives, 7.5 Credits |
Kurskod: | PS700A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Psykologi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Psykologi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2016-12-22 | Senast ändrad: | 2018-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten
- beskriver bredden av identifikationer samt sexuella och relationella praktiker som sammanfattas med akronymen hbtq+.
- identifierar att och analyserar hur samhällsnormer påverkar personer som inte följer majoritetsnormen och hur detta genom minoritststress kan ta sig uttryck i sämre hälsa.
- kan sätta hbtq+ i sin kulturella och historiska kontext.
- beskriver hur olika vetenskapliga utgångspunkter påverkar vilken forskning som görs och därmed vilken kunskap som tas fram och relaterar detta till forskning om hbtq+.
Färdighet och förmåga
Studenten
- reflekterar över egna erfarenheter som påverkar hur klienter bemöts och arbetar aktivt med bemötandefrågor genom bland annat rollspel.
- söker, läser, förstår och redogör för innehållet i forskningsartiklar om hbtq+ psykologi och relaterade ämnen.
- formulerar relevanta frågeställningar relaterade till hbtq+, samt skriver ett fördjupningsarbete som är relevant för studentens yrkesområde.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten
- granskar kritiskt egna förhållningssätt under klientmöten och vid andra aktiviteter som ingår i studentens yrkesutövning.
- behärskar praktiska färdigheter som visar att hen använder sig av normkritiska och intersektionella perspektiv i sin yrkesutövning.
Kursen innehåller följande delar:
- grundläggande fakta om hbtq+ och normkritiska förhållningssätt
- redovisning av hälsoläget på gruppnivå för hbtq+ personer samt mekanismer som påverkar detta
- teoretiska kunskaper om vilka insatser som kan vara relevanta för att förebygga och behandla ohälsa hos hbtq+ personer
- teoretiska och praktiska kunskaper om normkritiska och intersektionella förhållningssätt och bemötandefrågor vid klientkontakt
- en kritisk granskning av forskningen ur ett hbtq+ perspektiv
Kursens undervisning består av seminarier, föreläsningar och egen läsning. Rollspelsseminariet ger studenterna möjligheten att praktiskt öva förhållningssätt och fördjupa klinisk kunskap. Redovisningsseminariet ger studenterna möjlighet för fördjupning genom att redovisa och diskutera teoretisk kunskap. Kursdeltagarna uppmuntras att tillämpa kunskaper genom praktiskt kliniskt arbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HELKURSBETYG:
För Väl Godkänt krävs Godkänt på seminarierna samt Väl Godkänt på fördjupningsarbetet.
Missat seminarium kompletteras i första hand genom deltagande vid ett uppsamlingstillfälle. I andra hand kan komplettering ske genom en skriftlig inlämningsuppgift.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
180 hp på grundnivå som omfattar minst 90 hp med succesiv fördjupning inom psykologi, socialt arbete, medicin, omvårdnadsvetenskap, sjukgymnastik, arbetsterapi, hörselvetenskap eller folkhälsovetenskap. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid
tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.
Obligatorisk litteratur
Artiklar kan tillkomma löpande med max. 100 sidor, exklusive artiklar som ingår i det individuella fördjupningsarbetet.